پاسداشت آیین‌ های محلی مازندران با اجرای جشن تیرگان در آمل

چهاردهمین دوره جشن تیرگان وروزملی دماوند به منظور پاسداشت آیین‌ های محلی مازندران در شهرکوهپایه ‌ای و کوهستانی رینه آمل برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: چهاردهمین دوره جشن تیرگان و روز ملی دماوند در شهرکوهپایه ‌ای و کوهستانی رینه آمل با هدف پاسداشت آیین‌ های محلی مازندران و بررسی آسیب‌ های وارده به اثر طبیعی ملی دماوند برگزار شد.

وی افزود: بدترین رفتارها با اثر طبیعی ملی دماوند شده است و گردشگری نا آگاهانه موجب نابود شدن دماوند به عنوان نماد گردشگری شده است.

ابراهیمی گفت: متاسفانه با به راه انداختن تورهای گردشگری غیر مدیریت شده نه تنها درآمدی را عاید استان نکردیم بلکه این اثر طبیعی ملی را نیز به نابودی کشاندیم.

وی از تشکیل کارگروه حفاظت از دماوند در استان با هدف ساماندهی و مدیریت یکپارچه اثر طبیعی ملی دماوند و به منظور جلوگیری از هر گونه تخریب و تجاوز و کنترل فشارهای وارده ناشی از گردشگری بدون کنترل و بی رویه خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه نظارت و هدایت این طرح و کارگروه با دولت می باشد، افزود: هدف از اجرای این طرح ساماندهی ومدیریت بهینه کوهنوردان ،دامداران ،معدن داران و طبیعت گردان است تا دریک چارچوب نظام مند قرار گرفته و از آسیب های جدی بر منطقه اجتناب شده و دماوند و دامنه  آن به صورت پایدار و استوار همیشه باقی بماند.

وی گفت: با تلاشهای صورت گرفته و پیگیری تشکلهای مردم نهاد و ورود جدی همه دستگاههای دولتی مرتبط، خوشبختانه بجز یک واحد معدنی،بقیه معادن در حوزه اثر گذار مستقیم بر دماوند تعطیل شدند و پیگیری برای تعطیلی واحد باقیمانده در کارگروه دماوند در حال انجام است .

ابراهیمی افزود: اجرای تجدید ممیزی و کنترل دام در مرتع و ساماندهی چرا تا پایان امسال باید صورت گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران دماوند را نماد همگرایی دانست و تاکید کرد: همه باید در جهت حفظ و حراست از این اثر طبیعی ملی تلاش نماییم.

گفتنی است نمایشگاه آثار بومی وسنتی، صنایع‌دستی، لباس‌ های بومی، عشایری،سنتی و خوراکی ‌های محلی و بومی برای استفاده عموم از دیگر فعالیت های انجمن دوستداران دماوند کوه درجشن تیرگان بود.

انتهای پیام/ م

برگزاری جشن تیرگان در آمل

برچسب ها: عکس طبیعت ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.