عرضه اجناس خارجی در بازار سفال/ به نام «لالجین» به کام «چین»!

استاندار همدان در جلسه‌ای از عرضه اجناس چینی در بازار سفال لالجین انتقاد کرد و دستور داد تا دستگاه‌های متولی هر چه سریع‌تر از عرضه این کالا‌ها جلوگیری کند.

به نام لالجین به کام چین/ بحران ارز شاید به سود سفال!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهاردهم تیرماه ۱۳۹۵ بود که لالجین از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد تا مشخص شود هنر نزد ایرانیان است و بس.

از مشکلاتی که در روند برگزاری مراسم روز جهانی تا آماده شدن شهر لالجین برای بازدید نمایندگان یونسکو بگذریم باید به نکته‌ای توجه کرد که در ظاهر شاید مشکل بزرگی به نظر بیاید، ولی مسئله‌ای است که نمی‌توان با زور با آن برخورد کرد.

داستان از آنجایی شروع شد که استاندار همدان در جلسه‌ای از عرضه اجناس چینی در بازار سفال لالجین انتقاد کرد و دستور داد تا دستگاه‌های متولی هر چه سریع‌تر از عرضه این کالا‌ها جلوگیری کند.

مسئله عرضه کالا‌ها و اجناس چینی در بازار لالجین از دیرباز وجود داشته و تاکنون ادامه دارد. این موضوع معضلی نبوده است که به یک باره در سطح شهر جهانی سفال بروز کند بلکه حساسیت‌های عنوان شهر جهانی سبب شد تا استاندار همدان همه را برای پاکسازی لالجین از اجناس چینی به خط کند.

دستگاه‌های متولی نیز به صورت دست و پا شکسته اقداماتی را در این زمینه انجام دادند، ولی نباید این مسئله را فراموش کرد که دخالت دولتی‌ها در این موارد تنها به هم ریختگی بازار را در پی دارد و کمتر موردی بوده است که مثمر ثمر واقع شود.

وجود تقاضا و سود مالی فروشندگان اجناس چینی، سبب شده است تا در شهر جهانی سفال شاهد عرضه این کالا‌ها باشیم و نمی‌توان اعمال فشار و جریمه این وضعیت را تغییر داد.

حتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در اقدامی برای فرهنگ‌سازی، نشان اعتماد به فروشگاه‌هایی که اجناس چینی عرضه نمی‌کردند، اعطا می‌کرد، ولی از بین ۲۰۰ واحد فروشگاهی تنها ۱۰ فروشگاه این نشان را دریافت کردند.

این امر بیانگر این موضوع است که عرضه‌کنندگان اجناس چینی سود خوبی از فروش کالا‌های چینی دارند و به راحتی حاضر نیستند این شرایط مناسب را از دست بدهند.

اما افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر راه را برای حذف کالا‌های چینی از بازار شهر جهانی سفال هموار کرد چراکه با افزایش نرخ دلار واردات کالا توجیه کمتری خواهد داشت و از طرفی، چون واردات کالای چینی در شکل انبوهی انجام نمی‌شود می‌توان امیدوار بود که عرضه این اجناس در بازار کاهش یابد.

اما نکته قابل تامل این است که مردم شهر لالجین و فعالان عرصه سفال، خود تمایل بسیاری به عرضه اجناس چینی دارند و تغییر این شرایط نیازمند فرهنگسازی قوی دارد.

نشان اعتماد راهکاری برای جمع‌آوری اجناس چینی از لالجین

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اکیپ‌هایی مشترک با حضور میراث فرهنگی، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و بازرسی‌هایی نیز از بازار داشته است.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی بر تولیدکنندگان نظارت کرده و فروشگاه‌های سفال زیر نظر اصناف هستند، گفت: اکیپ‌های بازرسی در مغازه‌ها حاضر شده و اگر اجناس چینی مشاهده کنند آن را صورتجلسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اکثر کالا‌ها قانونی وارد شده و قاچاق نیست، تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی برای فرهنگسازی در زمینه عدم عرضه کالا‌های چینی برگزار شده است، ولی مردم و فروشندگان باید در این زمینه وارد عمل شوند.

قاسمی بیان کرد: فروشگاه‌هایی که کالای چینی را جمع کرده و سفال لالجین را عرضه کنند نشان اعتماد دریافت می‌کنند که از ۲۰۰ فروشگاه در شهر لالجین ۱۰ واحد این نشان را دریافت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:از سفال های چینی در لالجین تا ادامه بازگشایی بلوار سعیدیه 


وی تصریح کرد: فروشگاه‌هایی که این نشان را داشته باشند به دفاتر گردشگری معرفی می‌شوند تا این دفاتر تور‌های خود را به این فروشگاه‌ها برای بازدید و خرید ببرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: فروش اجناس چینی در فروشگاه‌های شهر لالجین به نوعی اقتصادی بوده و این امر سبب شده است تا در فروشگاه‌ها این اجناس عرضه شود که البته با افزایش قیمت دلار واردات نیز شاید قطع شود، چون صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: با توجه به ورود قانونی کالاها، انتظار می‌رود با فرهنگسازی بتوان عرضه کالا‌های چینی در بازار لالجین را کاهش داد وگرنه برخورد‌های قانونی ممکن است مفید نباشد.

برخورد با عرضه‌کنندگان اجناس چینی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از زمان دستور استاندار همدان مهلتی برای جمع‌آوری کالا‌های چینی به فروشگاه‌های لالجین داده شد که کارشناسان سازمان در جمع آوری موفق بودند و برخی که تمکین نکردند با آن‌ها برخورد شد.

حمیدرضا متین با اعلام اینکه سطح فروش بسیار پایین آمده است، عنوان کرد: برندی که بعد از سال‌ها زحمت ثبت شده است باید همگان در راستای حفظ آن تلاش کنند که اگر کالای چینی عرضه شود در صورت بازدید کارشناسان شاید مورد ایراد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طرح جمع آوری سفال‌ها تا حدودی موفق بود و فروشگاه‌ها نیز تمکین کردند، اظهار کرد: گشت سازمان صنعت، معدن و تجارت هر روز در لالجین است و آن‌هایی که تخلف عینی دارند صورت جلسه می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان عنوان کرد: بیش از ۸۵ درصد محصولات عرضه شده در لالجین ایرانی است که از شهر‌های مختلف کشور وارد شده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 فروشگاه‌هایی که کالای چینی را جمع کرده  نشان اعتماد دریافت می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار