نماینده آمریکا در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی مدعی شد روسیه به دنبال تضعیف تعهدات ترکیه در قبال این سازمان است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، کی بـِیلی هاچیسون، نماینده آمریکا در سازمان ناتو، شب گذشته در اظهاراتی مدعی شد روسیه تلاش می کند تا با «تلنگر» زدن به ترکیه --که یکی از اعضای کلیدی و مهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی [ناتو] است--  موقعیت ناتو را تضعیف و بی ثبات کند.

هاچیسون در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه فاکس نیوز آمریکا مدعی شد: من کاملا فکر می کنم روسیه در صدد تلنگر زدن به ترکیه است. روس های سعی دارند بر بسیاری از متحدان ما در ناتو تاثیر بگذارند. آنها می خواهند قوی ترین اتحادیه نظامی و دفاعی در تاریخ جهان را که ناتو است، نابود کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: آنها [ترکیه] برای مدت طولانی به ما کمک کرده اند. اما ما می دانیم روسیه به دنبال تغییر آن است.

نماینده آمریکا در ناتو در حالی چنین اظهار نظری کرده است که هنوز در خصوص موفقیت مسکو برای تضعیف تعهدات ترکیه در قبال ناتو مطمئن نیست.

ترکیه یکی از مهمترین اعضای ناتو و از متحدان بلند مدت آمریکا به ویژه در زمینه دفاعی است. این در حالی است که برخی منابع غربی مدعی شدند مسکو با امضای توافقنامه فروش سامانه دفاع هوایی اس-400 به آنکارا، سعی در ایجاد رخنه در روابط ترکیه با ناتو و تضعیف تعهدات آنکارا در قبال این سازمان دارد.

آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از آنکه آنکارا و مسکو قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را نهایی کردند، در تلاش بوده است تصمیم مقامات ترکیه را تغییر دهد. یکی از دلایل این مسئله، نگرانی درباره احتمال استفاده از سامانه اس-400 از جانب روسیه به منظور به دست آوردن اطلاعات محرمانه درباره جنگنده نسل پنجم اف-35 آمریکایی بوده است. ترکیه سفارش خرید این جنگنده‌ها را به شرکت آمریکایی لاکهید مارتین داده است. مقامات آمریکایی هشدار دادند در صورتی که ترکیه توافق خرید این سامانه موشکی از مسکو را رها نکند، ممکن است تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه در حالت تعلیق درآید.

در ماه دسامبر سال 2017، آنکارا و مسکو، توافقنامه خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 را نهایی کردند. روسیه همچنین آمادگی خود را برای کمک به احداث نخستین نیروگاه هسته ای در ترکیه اعلام کرد. خط لوله «تورک استریم» که گاز را از روسیه به ترکیه انتقال می دهد، از دیگر قراردادهای مهم دو کشور محسوب می شود.

اوایل سال جاری میلادی تنش های میان آنکارا و واشنگتن افزایش یافت؛ این اختلافات به واسطه حمایت نظامی آمریکا از گروه های کُرد مخالف دولت ترکیه  در شمال سوریه بود.

انتهای پیام/

ادعای نماینده آمریکا در ناتو درباره تلاش روسیه برای نابودی این سازمان

برچسب ها: آمریکا ، ناتو ، روسیه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار