پیشنهاد توافق درباره آتش بس جدید، حاصل کنفرانس علمای اسلامی در عربستان

کنفرانس علمای دینی در عربستان سعودی که از دو روز گذشته پیرامون صلح افغانستان برگزار شده بود با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

پیشنهاد توافق درباره آتش بس جدید، حاصل کنفرانس دو روزه علمای اسلامی در عربستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کنفرانس علمای دینی در عربستان سعودی که از دو روز گذشته پیرامون صلح افغانستان برگزار شده بود با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

علمای اسلامی در این نشست اعلام کردند که کشتار مردم افغانستان ناروا است، طالبان باید جنگ را متوقف سازد، برای آتش بس توافق کنند و حاضر به مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شوند.

کنفرانس جهان اسلام با موضوع صلح و ثبات در افغانستان با حضور نزديک به صد عالم دینی از ۳۳ کشور اسلامی طی دو روز در جده و مکه مکرمه برگزار و پایان یافت. از افغانستان ۳۵ عالم دینی در این نشست شرکت کرده بودند.

در قطعنامه پایانی این نشست آمده است: «دولت افغانستان اسلامی است، مردم آن مسلمانند، کشتار آنها ناروا است، تشنه صلح و امنیت هستند، ریختن خون مسلمان حرام است و چیزی که در افغانستان ادامه دارد و هر روز از انسان های بی گناه قربانی می گیرد، خلاف اصول و اساسات اسلام است. همچنین این اعمال در تضاد با وحدت و مصونیت جامعه اسلامی است، ما در این راستا از کشورها، سازمان ها و قشر مسلمانان مفکر تقاضا داریم تا در عرصه صلح و ثبات افغانستان نقش مثبت شان را ایفا کنند، از همه امکانات و نفوذ خود استفاده کنند تا به این هدف مقدس نائل شویم و مطابق اراده الله (جل جلاله) و اراده رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در کشورهای اسلامی راه را به زندگی با عزت مساعد سازیم.»

در قطعنامه تذکر یافته است: «بر مبنای قرآن کریم و احادیث نبوی، اسلام دین امن و رحمت است و مومنان مکلف هستند به همدیگر محبت ورزند، ریختن خون مسلمان و تاخت و تاز به مال و ناموس آن حرام است. ما تاکید می کنیم که حملات انتحاری حرامند و جنگ بین مسلمان در پرتو دلایل قطعی حرام می باشد، جنگ در افغانستان را تقبیح می کنیم  و از همه طرف های درگیر تقاضا داریم تا امر الله (ج) را اطاعت کنند، از جنگ دست بکشند، میان برادران خود صلح کنند و آتش افروخته شده فتنه را خاموش نمایند، از حکومت افغانستان و طالبان مسلح  می خواهیم تا آتش بس کنند و به مذاکرات رو در رو حاضر شوند.»

علمای اسلامی در این کنفرانس تاکید کردند که مذاکرات بین الافغانی راه بهتری است تا منازعه میان حکومت افغانستان و طالبان را رفع نماید و مشکل کنونی افغانستان باید از طریق تفاهم و گفتگوهای مستقیم حل شود. این افراد از طالبان تقاضا خواستند تا به درخواست دولت افغانستان برای مذاکره پاسخ مثبت داده و به میز گفتگوی صلح حاضر شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.