اسپوتنیک: جنگ تجاری ترامپ با چین بسیار پرهزینه و مخرب‌تر از پیش‌بینی‌هاست

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت جنگ تجاری واشنگتن با چین بسیار مخرب‌تر از پیش‌بینی‌هاست و موجب کاهش فرصت‌های شغلی در آمریکا می‌شود.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت هزینه‌های مرتبط با جنگ تجاری آمریکا و چین پر هزینه‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

در این گزارش آمده است: جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با چین بسیار پر هزینه و مخرب‌تر از پیش‌بینی‌هاست. این موضوع همچنین تأثیری به شدت منفی بر اشتغال در آمریکا خواهد داشت و در مقایسه با فرصت‌های شغلی که ممکن است ایجاد شود، فرصت‌های شغلی بیشتری از بین خواهند رفت؛ اما چرا پیامد‌های این موضوع بسیار وخیم و شدید است؟

تئودور اچ موران، کارشناس مسائل اقتصادی، می‌گوید دلیل این امر آن است که جنگ‌های تجاری قدیمی از طریق استفاده از تعرفه‌های گمرکی مطابق با چرخه عرضه جهانی شده در جهان معاصر نیستند.
­

در ادامه این مطلب آمده است: چرخه تهیه و تدارک متشکل از تأسیسات تولید-که سبب تولید کالا‌های سفارشی می‌شوند- و همچنین سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های مرتبط با تولید است. 60 تا 70 درصد از این مراودات تجاری شامل کالا‌های واسطه می‌شود که بسته به نوع صنعت، طی چرخه تولید به کالا‌های دیگر تبدیل می‌شوند. بخش اعظم فرایند این نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها در رایانه‌ها رخ می‌دهد، اما این بخش به شدت در صنعت خودروسازی، تولیدات صنعتی و خدمات پزشکی مهم است.

این صنایع را به آسانی نمی‌توان در همه کشور‌ها از جمله در آمریکا مستقر کرد. احتمال انتقال قابلیت تولید به کشور‌ها صفر نیست، اما اگر بتوان چنین کاری انجام داد این روند محدود و کوچک خواهد بود.

در عوض، با وجود اعمال تعرفه‌های گمرکی بسیاری از این فرایند‌ها همچنان صادراتی هستند و این موضوع سبب افزایش هزینه‌ها در آمریکا می‌شود. این اقدام همچنین سبب محدود شدن رقابت در میان شرکت‌ها می‌شود و ایجاد اشتغال در آمریکا کاهش می‌یابد.

در کنفرانس سازمان ملل متحد در امور تجاری و توسعه و همچنین سازمان جهانی تجارت تخمین زده است که 80 درصد از همه مراودات تجاری کنوین در جهان از طریق شرکت‌های چند ملیتی یا در چارچوب شبکه‌هایی انجام می‌شوند که از سوی شرکت‌های مادر هماهنگ می‌شوند. این شرکت‌ها دستمزد‌های بالاتری پرداخت می‌کنند و سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتری می‌شوند. این شرکت‌ها همچنین سبب صادرات بیشتری می‌شوند و در سطح بالاتری از تحقیق و توسعه در مقایسه با فعالیت‌های شرکت‌های عادی مشارکت دارند.

نهاد‌های پیشرو در زمینه پیش‌بینی در آمریکا از وجود چنین چرخه‌ای بی‌اطلاع نیستند، اما الگو‌های استاندارد موجود در ارتباط با تجارت که آن‌ها از آن برای پیش‌بینی‌های خود استفاده می‌کنند، در این موضوع مد نظر قرار نمی‌گیرد.

در انتهای این مطلب آمده است: در نهایت این که، جنگ تجاری ترامپ با استفاده از تعرفه‌های گمرکی نه تنها سبب کاهش مراودات تجاری جهانی می‌شود، بلکه سبب ایجاد فرصت‌های شغلی کمتر در آمریکا نیز می‌گردد و سطح این خسارت‌ها بیشتر از سطح انتظارات خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش اسپوتنیک از تبعات جنگ تجاری آمریکا با چین

برچسب ها: آمریکا ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار