رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛

اختصاص بخشی از یارانه‌ها به خانواده‌های بهزیستی

محسنی بندپی از اختصاص بخشی از یارانه های نقدی توسط دولت به مستمری افراد و خانوارهای پشت نوبتی بهزیستی خبر داد.

اختصاص بخشی از یارانه‌ها به خانواده‌های بهزیستیبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، به مناسبت هفته بهزیستی امروز شنبه بیست و سوم تیر ماه سال جاری در سالن کنفرانس این سازمان و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

محسنی بندپی در این نشست خبری از اختصاص بخشی از یارانه های نقدی توسط دولت به مستمری افراد و خانوارهای پشت نوبتی بهزیستی خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مستمری مددجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور باید هر سال افزایش پیدا کند و در سال جاری نیز در سیزدهم تیر ماه، مستمری مددجویان با افزایش ۱۴ درصدی همراه شده است.

محسنی بندپی از اختصاص ۲ هزار و دویست میلیارد تومان برای اضافه شدن پشت نوبتی ها به لیست مستمری بگیران خبر داد و گفت: ۲۳۰ میلیارد تومان نیز در سال جاری برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: موضوع انتقال خرده فروشان مواد مخدر به کهریزک توسط قوه قضاییه مطرح شد و این موضوع ارتباطی با پذیرش معتادان متجاهر در مراکز نگهداری از این افراد ندارد؛ زیرا کمپ‌های ترک اعتیاد استان تهران در حال حاضر ظرفیت لازم برای پذیرش معتادان متجاهر را دارد.

محسنی بندپی یادآور شد: موضوع خرید و فروش نوزادان را نه رد می‌کنم و نه تایید و این مسئله به شکل آنچه که در حال حاضر در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، صحت ندارد.

وی اضافه کرد: ممکن است خانواده‌ای با رضایت خود بخواهد یکی از فرزندان خود را به اقوام یا بستگان خود که بچه‌دار نمی‌شوند بدهد؛ اما این موضوع هم باید با نظارت دستگاه‌های مسئول مثل بهزیستی انجام شود که برای اموری چون شناسنامه و دیگر امور نوزاد مشکلی پیش نیاید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پیش بینی می‌کنیم در سال جاری  ۲۰ هزار نفر از معلولان توانمند شده و معتادان بهبود یافته به بنگاه‌های اقتصادی مختلف معرفی و مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: برای خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا، در سال ۹۷ مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و همچنین وام ۱۵ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است و این وام برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالای روستایی به شکل ۲۰ میلیون وام بلاعوض، ۱۰ میلیون وام با کارمزد ۴ درصد ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خرید و فروش نوزادان در بیمارستان ها توسط عواملی چون ماما تصریح کرد: ممکن است در موارد اندکی موضوع فوق صحت داشته باشد اما نمی توان این موضوع را تعمیم داد و خانوادهایی که از راهی به جز فرزند خواندگی به دریافت فرزند اقدام می‌کنند، باید بدانند که برای سایر امورات نوزاد با مشکل مواجه می‌شوند.

محسنی بندپی اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و ۳۰ نوزاد در خطر فروش که از زنان معتاد به دنیا آمده بودند، به شیرخوارگاه های سازمان بهزیستی کشور منتقل شدند و نیمی از آن ها پس از بهبودی و تایید صلاحیت مادر توسط قاضی، به نزد مادران خود برگشتند و مابقی نوزادان فوق در حال حاضر در شیرخوارگاه ها حضور دارند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ٧١ هزار و ۶٠٠ معتاد متجاهر در مراکز ماده ١۵ و ١۶ پذیرش شدند و سازمان بهزیستی کشور تنها متولی صدور مجوز مراکز نگهداری از معتادان متجاهر است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اشتغال و توانمندسازی ۳ هزار نفر از معتادان بهبود یافته در اولویت کاری بهزیستی در سال جاری قرار دارد.

وی در خصوص بازگشت داده شدن فرزندان بهزیستی از فرزند خواندگی تاکید کرد: کمتر از یک درصد کودکانی که به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌های متقاضی فرزند واگذار شده‌اند، به بهزیستی برگشت داده می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تلاش سازمان بهزیستی بر این امر متمرکز شده است که در مراکز شبه خانواده شرایطی را مثل کانون خانواده برای کودکان فراهم کنیم و به فرزند خواندگی رفتن فرزندان بهزیستی و سپردنشان به امین موقت، بر اساس بررسی‌های انجام شده، بهتر از ماندن آن‌ها در مراکز شبه خانواده است.

محسنی بندپی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر پیشنهاد پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های دارای چندقلو‌ها را به مجلس و نهاد‌های دیگر ارائه کرده ایم و در صورت موافقت، حق پرستاری به خانواده‌های دارای ٣ قلو به بالا پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۷۹ برنامه ششم توسعه هر ساله مستمری مددجویان افزایش پیدا می‌کند و تا پایان سال ۹۵ به خانوار‌های یک نفره ۵۲ هزار تومان، دو نفره ۶۳ هزار تومان، پنج نفره حدود ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و از سال ۹۶ این مستمری نزدیک به ۳.۴ برابر شده است و هر ساله این مستمری بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: هم اکنون ۳۲۹ هزار خانواده پشت نوبتی دریافت مستمری و خدمات بهزیستی هستند و پس از تعیین میزان درآمد‌های بانکی آن‌ها در صورت احراز نیازمندی، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

محسنی بندپی اظهار کرد: در مرحله نخست شناسایی معلولان ۷۶۰۰ خانواده دو معلول به بالا در شهر‌ها و ۴۲۰۰ نفر خانواده معلول در روستا‌ها شناسایی شده و در سازمان بهزیستی ثبت نام کردند و به ترتیب اولویت شرایط آن‌ها، به این خانواده‌ها مسکن با شرایط گفته شده واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: خانواده‌های دارای یک معلول به بالا می‌توانند درخواست مسکن خود را در سامانه ثبت کرده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: در بودجه سال ۹۷ نیز ۳۸ میلیارد تومان برای پرداخت ما به التفاوت وام ۱۶ درصدی و ۱۴ درصدی برای وام مناطق شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

محسنی بندپی در خصوص کودکان کار و خیابان افزود: در خصوص جمع‌آوری کودکان کار و خیابان قرار است که از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد بهره‌مند شویم.

وی تاکید کرد: با توجه به نقش سامانه ثبت طلاق در کاهش طلاق، سامانه الکترونیکی طلاق از مرداد ماه در ۱۱ استان کشور راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از بیمه اجتماعی ۱۰۵ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: در تلاشیم تا از پرداخت مستمری به سمت توانمندسازی زنان حرکت کنیم و تا کنون طرح تامین مالی زنان سرپرست خانوار در قالب ۳۰۰۰ گروه و زنجیره تشکیل شده است.

محسنی بندپی تاکید کرد: ۶۰ درصد کودکان کار و خیابان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند و از ۴۰ درصد باقیمانده نیز ۶۰ درصد این کودکان، کودکان غیر تهرانی هستند.

وی اضافه کرد: دو نامه نیز از طرف سازمان بهزیستی کشور به وزارت امور خارجه ارسال شده است و امیدواریم مسئله ساماندهی کودکان کار و خیابان به شکل تخصصی و ریشه‌ای حل شود.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ای از خانواده کودکان کار و خیابان درآمد کافی نداشته باشند، بهزیستی و کمیته امداد وظیفه دارند، آن‌ها را تحت پوشش قرار بدهند.

محسنی بندپی اظهار کرد: شیوه درمان معتادان و پروتکل آن از سال ۹۵ تغییر پیدا کرده است و اقدامات خوبی در شیوه درمان اجتماع مدار و تراپی سنتر‌ها انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ تير ۱۳۹۷
چرا هنوز یارانه به ما تعلق نگرفتهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۷
به معلولان ویلچری هر 5سال یه ویلچر معمولی که نهایت 2سال کار میکنه میدن همون هم الان از اون5سال 1سال گذشته و از ویلچر خبری نیست زنگ میزنی میگن هنوز نخریدیم بدون ویلچر چیکار کنم؟
آخرین اخبار