رویترز گزارش داد؛

تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر زنجیره صنعتی در سراسر جهان چگونه خواهد بود؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد جهان پرداخت.

تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر زنجیره صنعتی در سراسر جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، با شدت گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین، کارشناسان چینی درباره آثار جهانی این اقدام و زیانی که اقتصاد جهانی علاوه بر اقتصاد کشورهای چین و آمریکا از چنین اقداماتی متحمل می شوند، هشدار دادند.

 ژو مین دین (Zhu Min, dean) کارشناس اقتصادی بنیاد ملی تحقیقات مالی در دانشگاه سینگوآ (Tsinghua University) گفت رشد سالیانه بهره‌وری کار در آمریکا از یک ممیز هفت دهم یا هشت دهم در دهه هشتاد و نود میلادی به میزان هفت یا هشت دهم در حال حاضر رسیده است. تجارت، رقابتی بین‌المللی است و زمانی که بهره وری کاری سقوط کند، جنگ تجاری به جای اصلاحات داخلی برای بهبود بهره وری و افزایش ذخایر چاره کار نخواهد بود بلکه مشکلات را تشدید می کند.

وی تصریح کرد اعمال تعرفه روی کالاهای چینی بر کشورهای زیادی در زنجیره صنعتی تاثیر می گذارد زیرا چین از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و مالزی واردات دارد. به نظر من آسیبی که به زنجیره صنعتی در سراسر دنیا وارد می شود مساله ای جدی است و شروع کننده آشفتگی اقتصادی خواهد بود. همچنین تغییر در پیش بینی های انجام شده برای تورم که تعرفه ها عامل آن هستند قطعا باعث می شود روندی که بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ سود در پیش می گیرد سریع تر شود و همین امر نوسانات در بازار مالی جهانی را سبب خواهد شد.

گوآن تائو (Guan Tao) عضو موسسه 40 انجمن مالی چین (China Finance 40 Forum) معتقد است: با اعمال تعرفه ها، اعتماد سرمایه گذار و مصرف کننده نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین این اقدام باعث می شود رشد مالی آمریکا در آینده تحت تاثیر قرار گیرد. از این رو تاثیر واقعی چنین اقدامی این است که به راه انداختن جنگ تجاری علیه چین فقط آسیب زدن به این کشور نیست بلکه به آمریکا و جهان نیز آسیب وارد می شود. این کار بسیار خطرناک است.

لیو شانگژی (Liu Shangxi) دیگر کارشناس چینی آکادمی علوم مالی معتقد است: هدف اصلی آمریکا از به راه انداختن جنگ تجاری در واقع ایجاد ناامنی است که باعث سردرگمی می شود. باید این فشار را در جهت سرعت بخشیدن به اصلاحات اقتصادی داخلی و ایجاد اطمینان برای توسعه به کار گرفت. به نظر من این بهترین راه مقابله با جنگ تجاری با آمریکاست.

اوایل ماه جاری دولت آمریکا تعرفه ای بیست و پنج درصدی را بر سی و چهار میلیارد دلار از واردات خود از چین اعمال کرد و فهرست تعرفه ها قرار است روی کالاهای دیگر چینی به ارزش دویست میلیارد دلار دیگر نیز اعمال شوند.

چین در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ کالا به آمریکاست؛ ادامه روند کنونی می تواند به کاهش اعتماد مصرف کننده در آمریکا منجر شود به شکلی که تحقیقات دانشگاه میشیگان در آمریکا نشان می دهند اعتماد مصرف کنندگان در ماه ژوئیه به کمترین میزان خود در شش ماه اخیر رسیده است که علت آن نگرانی های ناشی از پیامدهای منفی تعرفه های آمریکا بر اقتصاد این کشور است.

انتهای پیام/

آثار منفی جنگ تجاری آمریکا و چین

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار