نکته سلامتی؛

ممنوعیت مصرف داروی راکوتان در زمان بارداری

«ایزوترتینوئین» خوراکی با نام تجاری «راکوتان» یک درمان موثر برای آکنه‌های شدید و مقاوم به درمان است که باید از مصرف آن در زمان بارداری پرهیز کرد.

ممنوعیت مصرف داروی راکوتان در زمان بارداریبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فاطمه دستغیب کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دلیل اثرات جانبی متعدد، استفاده گسترده از این دارو محدود شده است و تنها در برخی از بیماران و با احتیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه «ایزوترتینوئین» با انقباض غدد چربی و کاهش شدید ترشحات آن، سبب مهار باکتری تولیدکننده آکنه می‌شود، افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی را تنهابرای آکنه‌های شدید، مقاوم و کیستی تایید کرده است.

دستغیب ادامه داد: این نوع آکنه‌ها همراه با التهاب، درد و جای جوش هستند و به درمان‌های متعارف، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی پاسخ نمی‌دهد.

وی، درباره مهمترین موارد منع مصرف این دارو به دوران بارداری و سنین باروری، با هر دوز و در هر دوره درمانی اشاره کرد و توضیح داد:، زیرا مصرف در این دوران به شدت جهش‌زا بوده و با بروز ناهنجاری‌های ساختاری و عصبی متعددی در جنین، در ارتباط بوده است.

دستغیب در زمینه عوارض این دارو به ناهنجاری‌های صورت، چشم‌ها، گوش‌ها، جمجمه، سیستم اعصاب مرکزی، سیستم قلبی عروقی، کلیه، تیموس و غدد پاراتیرویید، ضریب هوشی کمتر از ۸۵، خطر سقط خود به خودی و زایمان زودرس اشاره کرد و یادآور شد: به همین خاطر، این دارو در رده منع مصرف مطلق در زمان بارداری قرار گرفته است.

این دکتر داروساز گفت: برای رد کردن احتمال بارداری قبل از درمان و در طول درمان، باید در تمام زنان در سنین باروری، دو تست منفی بارداری قبل از شروع درمان با انجام دومین آزمایش، دست‌کم ۱۹ روز پس از نخستین آزمایش و طی پنج روز نخست دوره قاعدگی، به‌سرعت قبل از شروع درمان و همچنین تست بارداری ماهانه در طی درمان و یک ماه پس از قطع دارو، انجام شود.

او ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از بارداری در تمام زنان با فعالیت جنسی، باید دو روش پیشگیری یک ماه قبل از درمان، در طول درمان و یک ماه پس از درمان، استفاده شود.

دستغیب هشدار داد: اگر بارداری در طول درمان با ایزوترتینوئین رخ دهد، دارو به‌سرعت باید قطع شده و بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و مورد ارزیابی و مشاوره قرار بگیرد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه در پایان اعلام کرد: در صورت داشتن هر گونه پرسش در این زمینه می‌توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۴۹۰ و یا شماره تلفن ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرید.
انتهای پیام/ر

پرهیز از استفاده داروی راکوتان در زمان بارداری

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.