معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

کنکور؛ سد بزرگ برنامه‌های تربیتی/ به جای دانشمند به شهروندخوب نیاز داریم

کاظمی با انتقاد از کنکور محوری در نظام آموزشی بر تقویت مهارت‌های اجتماعی و مسائل شهروندی تاکید کرد.

دولتیاری// کنکور سد اصلی در برابر برنامه‌های تربیتی/ به جای دانشمند به شهروند خوب نیاز داریم

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری هفتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی و چهارمین جشنواره الگوی برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در این مراسم کاظمی نیروی انسانی را یکی از مهمترین موفقیت در حوزه پرورشی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: سال‌ها است که در آموزش و پرورش متاسفانه رویکرد انفعالی در این حوزه شاهد هستیم و این چالش در حال تبدیل شدن به یک بحران است که باید برای آن فکری کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقات متعددی در فضای آموزش و پرورش در حوزه منابع انسانی و روش‌های انجام کارها قابل نقد است چرا که همچنان این نظام با روش قدیمی اداره می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید ساختار قدیمی آموزش و پرورش را به هم بریزیم تا صرفا دانش‌آموزان محصور در کلاس درس نباشند و بر مسائل پرورشی و فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

کاظمی با اشاره به اینکه اکنون درس تفکر و سبک زندگی  با رویکرد دانش‌‌اندوزی اداره می‌شود اظهار کرد: با این روش  اهداف در نظر گرفته برای نظام آموزشی و به ویژه  این درس به نتیجه نمی‌رسد و باید دانش‌آموزان را به سمت رویکردهای مهارت‌آموزی سوق دهیم.

دروازه ورود منابع انسانی به حوزه پرورشی را باز کنیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید دروازه ورود منابع انسانی را به حوزه پرورشی باز کنیم و گسست‌های موجود در نظام آموزشی و به ویژه مسائل فرهنگی و پرورشی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اکنون تنها مسئول در حوزه برنامه های فرهنگی و تربیتی را در مدرسه مربی تربیتی می‌دانیم در حالی مسائل پرورشی نیازمند همکاری سایر بخش‌های مدرسه است.

کاظمی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش حمایت جدی از برنامه‌های پرورشی دارد و با پشتیبانی مادی و معنوی یکی از مهمترین برنامه‌ها ایجاد  کارگروه احیای معاونت در سطح وزارتخانه با حضور معاونان و مسئولان مربوطه است.

ارتقای منزلت معلمان با صحبت کردن محقق نمی شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: ارتقای منزلت و معیشت معلمان صرفا با صحبت‌ کردن به دست نمی‌آید و باید توانمندی‌های معلمان با برنامه‌ریزی اصولی مورد توجه قرار بگیرد.

کاظمی با اشاره به اینکه فیلم رشد یکی از مواردی است که برای دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است گفت: این جشنواره به تقویت مسائل فرهنگی و پرورشی توجه ویژه‌ای دارد و به دلیل آنکه مخاطب اصلی آن دانش‌آموزان هستند باید در مدارس نسبت به اجرای  این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

رتبه خوب داشتن در کنکور نشانه موفقیت نیست

وی مهمترین مانع در برنامه‌های تربیتی و فرهنگی را «کنکور» دانست و تصریح کرد: در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت دانش‌آموزی تسلط بر مهارت‌های زندگی هستیم اما کنکور اجازه چنین تربیتی را به ما نمی دهد در حالی که امروز بیش از نیاز به دانشمند به شهروندان خوب در خانه‌های خود نیاز داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و گسست‌های فرهنگی ناشی از غفلت از نظام تعلیم و تربیتی است که امیدواریم با توجه ویژه به این موضوع توسعه پایدار را هر چه زودتر به نتیجه برسد.

کاظمی گفت: دانش‌آموزان در شرایط فعلی بزرگترین هدف خود را از همان روزهای اول ورود به مدرسه رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور در نظر می گیرند و به اصطلاح آن را موفقیت تلقی می‌کنند در حالی که رتبه خوب داشتن در کنکور نشانه موفقیت نیست.

وی بیان کرد: صنعت و تکنولوژی ما را به توسعه نمی‌رساند مگر انکه در کنار پیشرفت این موضوعات به پیشرفت نظام تعلیم و تربیت با تمرکز بر تمام ساحت‌های تربیتی اهتمام بورزیم.

فیزیک و شیمی جایگزین دروس تربیتی شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران درباره توجه به درس تفکر و سبک زندگی گفت: این درس بیشتر جنبه عملیاتی دارد و باید دانش‌آموزان را در قالب مهارت‌های ده‌گانه موجود در نظام پرورشی تقویت کنیم بر همین اساس الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی را مورد توجه قرار دادیم.

وی ادامه داد: با چنین برنامه‌ریزی‌هایی که سعی داریم به سطح قابل قبول اهداف تعیین شده این درس برسانیم.

کاظمی درباره نگاه تخصصی نداشتن به این درس در مدارس کشور اظهار کرد: اشکال نظام آموزشی این است که در مدارس صرفا به دروس کنکوری توجه‌ ویژه‌ای می‌شود و فیزیک و شیمی بر سایر دروس همچون تفکر و سبک زندگی ارجحیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
ok.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۶ تير ۱۳۹۷
در کلاس های درس به پر کردن مغز دانش آموز نباید بسنده کنیم دست های او نیز باید مهارت بیاموزند: علم چندان که بیشتر دانی چون عمل در تو نیست نادانی