ماجرای عجیب دو تیم با یک مالک در لیگ هجدهم!/ در فوتبال ایران چه خبر است؟

هیچ گاه یک فرد به تنهایی صاحب دو تیم در یک دوره لیگ برتر آن هم از یک شهر نبوده است.

دو تیم با یک مالک در لیگ هجدهم!/امتیاز منفی، کسر سهمیه و جنجال تبانی در کمین فوتبال ایران به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛بازی های لیگ برتر هجدهم از کمتر از ده روز دیگر، یعنی پایان هفته آینده آغاز می شود، ولی هنوز یک معضل بزرگ در راه اطلاق نام حرفه ای به این دوره، برطرف نشده است.

موضوع از این قرار است که مالک متمول یکی از معدود باشگاه های خصوصی فوتبال ایران یعنی گسترش فولاد تبریز، در پایان فصل هفدهم امتیاز تیم تراکتورسازی تبریز را خریداری کرد تا پس از سال ها به آرزویش یعنی مالکیت بزرگترین تیم آذربایجان و یکی از سه تیم پرهوادار کشور برسد. حالا او دو تیم در یک لیگ شانزده تیمی دارد که مستقیم از سرمایه او ارتزاق می کنند و این موضوع با اصول اولیه فوتبال حرفه ای در دنیا و آسیا مغایرت دارد.

هر چند چنین چیزی در فوتبال ایران جدید نیست و در گذشته هم دو تیم از شرکت ملی مس ایران و یا وزارت ورزش و یا حتی کارخانجات دولتی تولید فولاد در یک دوره حضور داشتند، هیچ گاه یک فرد به تنهایی صاحب دو تیم مختلف در لیگ برتر آن هم از یک شهر نبوده است. این موضوع نقض صریح قوانین حرفه ای سازی کنفدراسیون فوتبال آسیاست و قطعا باعث توبیخ فدراسیون و لیگ ایران و همچنین کسر امتیاز لیگ داخلی می شود که در سهمیه آسیایی باشگاه ها تأثیرگذار است.

جالب اینکه مالک تراکتورسازی هر بازیکن خوبی که می خواسته، از گسترش فولاد به تراکتور برده که البته این حق طبیعی او بوده است. نکته عجیب دیگر آنکه زنوزی غیر از تراکتور و گسترش فولاد تبریز، صاحب امتیاز دیگر تیم بزرگ تبریز یعنی ماشین سازی نیز هست! و گویا در تبریز شخص دیگری نیست که علاقه مند به سرمایه گذاری در فوتبال و تیمداری باشد. البته تیم ماشین سازی در لیگ دسته پایین تر حضور دارد و منافاتی با قوانین نخواهد داشت اما تداخل مالکیت دو تیم در یک دوره مسابقات ، غیرقابل چشم پوشی است.

نکته عجیب ماجرا اینجاست که مدیرعاملی گسترش فولاد را یک چهره سرشناس مدعی «تدریس مدیریت در فوتبال» بر عهده دارد؛ شخصی که پس از کارشناسی داوری در تلویزیون و مطبوعات شهرت پیدا کرد و ناگهان به عنوان حقوقدان فوتبال خود را به فوتبال ایران معرفی کرد و بدون تحصیلات حقوقی به ریاست کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون هم رسید. هوشنگ نصیرزاده حالا مدیرعامل گسترش فولاد است و هرچند سعی می کند خود را در اتفاقاتی که این روزها در گسترش فولاد می افتد، دخیل نکند، حضور او در این تخلف قابل کتمان نیست و کاری که ناظر آن شده با تعلیماتش در کلاس های آموزشی تناقض دارد.

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد تبریز در واکنش به این که آیا تکلیف باشگاه برای حضور در هجدهمین دوره لیگ برتر مشخص شده، گفته است: «خیر! ما به همین شکل در مسابقات حضور داریم. هیأت مدیره کامل عوض و یک هیأت مدیره جدید مشخص شده است. با یک هیأت مدیره جدید وارد مسابقات شدیم و هیچ ارتباطی با مالکیت باشگاه تراکتورسازی ندارد! کارها در اداره ثبت شرکت‌های آذربایجان شرقی هم انجام شده است.»

با این حال به نظر می رسد این باشگاه خصوصی مثل سایر موارد، راه فریب کنفدراسیون آسیا با کاغذبازی را انتخاب کرده است و قصد دارد با تعاریف اداری به راهش ادامه دهد. این در حالی است که همگان به خوبی می دانند، معامله فروش امتیاز تیم گسترش با چند خریدار سر نگرفت و این باشگاه در واقعیت هنوز از جیب زنوزی ارتزاق می کند و خواهد کرد و در همان ساختمان و ورزشگاه مستقر است!

پیش از این گفته می شد، تیم های چون خونه به خونه بابل وارد مذاکره برای خرید این تیم شده اند؛ اما حالا این تیم با همین نام و همان استادیوم خصوصی که در مالکیت شخص زنوزی است، در مسابقات حاضر خواهند شد که نقض واضح اصول حرفه ای است و حتی اگر مقامات ای اف سی را هم با چند تغییر نام گول بزنیم، نمی توانیم مانع جنجال های بعدی ناشی از نتایج بین دو تیم گسترش و تراکتور در این فصل شویم و باید انتظار اعتراض های شدید تیمهای رقیب را داشت.

سکوت فدراسیون و سازمان لیگ در قبال این رخداد، عجیب است و مهدی تاج و بهاروند بعدها نمی توانند نقش و وظیفه خود در این زمینه را کتمان کنند و پاسخگوی عواقب احتمالی خواهند بود.

منبع:تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار