ميزان مرگ و مير اسب‌ها از کوليک بیش از هر بیماری دیگر

مسئول مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی شهربابک گفت :کوليک بصورت ناگهانی پيش می آيد و مهم است که علت اين بيماری هرچه سريعتر مشخص شود تا بتوان آن را مهار نمود .

ميزان مرگ و مير اسب‌ها از کوليک بیش از هر بیماری دیگربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید خدایاری مسئول واحد مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک با توجه به افزایش پرورش اسب در شهرستان شهربابک ضمن اشاره به اینکه ميزان مرگ و مير اسبها از کوليک ، از هر بيماري دیگر بيشتراست گفت: خطر کوليک ناشي از عدم رسيدگي مناسب به اسبها است که امکان بروز انباشتگي ، پيچ خوردگي روده هاي اسب ، زخم معده ،پارگي معده و انسداد روده را ايجاد ميکند.

وی افزود: معمولا کوليک بصورت ناگهاني پيش مي آيد و مهم است که علت اين بيماري هرچه سريعتر مشخص شود تا بتوان از پيشرفت آن جلوگيري کرد و آن را مهار نمود .

خدایاری در ادامه علائم بالینی دل درد در اسبها را این چنین بیان کرد: کولیک در اسب علائم زیادی دارد که مهم ترین آنها شامل:غلت زدن، پا کوبيدن مداوم، دراز کشيدن بيش از حد معمول ، برگرداندن سر به سمت پهلو ، تاب دادن مکرر لب بالا ، پشت کردن به گوشه جايگاه همراه با بروز ناراحتي ، لگد زدن به شکم ، ايستادن با بدني کشيده ، نشان دادن مکرر حالت دفع ادرار ، عدم دفع مدفوع به مدت بيش از 24 ساعت ،بي اشتهائي ، رفتار غير عادي و افسردگي و تعرق است.

وی بيشترين عواملي که باعث کوليک ميشوند را چسبندگی های درون حفره شکم در اسبانی که جراحي حفره شکم داشته اند ، انباشتگي کولون بزرگ در اسباني که به مدت زيادي در اصطبل به سر ميبرند و ميزان فعاليت ورزشي آنها کاهش ميابد و انباشتگي هايي با کاهش نوشيدن آب و خوردن خوراکهاي خشبي کم کيفيت را ذکر کرد.

مجید خدایاری به اسبداران توصیه کرد: از مصرف علوفه کهنه و کپک زده در جیره اسب خودداری و همچنین یک برنامه منظم ضد انگلی برای تمامی اسب ها بطور همزمان در باشگاه اعمال نمایند و نیز از دادن آب یخ زده و سرد بعد از تمرینات خودداری و همیشه آب کافی در اختیار حیوان قرار داده و به محض مشاهده اولین علایم شکم درد ، غذای حیوان را قطع کرده و دامپزشک را مطلع سازند.

 

انتهای پیام/س

 

علائم کولیک در اسب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار