راشاتودی گزارش داد؛

آمریکا طی شش دهه اخیر بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان بوده است+ فیلم

بررسی‌ها حاکی از آن است که جریان گسترده صادرات سلاح از آمریکا به سراسر جهان طی ۶۷ سال اخیر روندی ادامه‌دار بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی راشاتودی با انتشار یک ویدئوی تایم لَپس [تُندنمایی] جریان گسترده صادرات سلاح از آمریکا به سراسر جهان را طی 67 سال اخیر بررسی کرده است.

این تایم لپس که با استفاده از داده های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم تهیه شده است، نشان می دهد حجم سنگینی از سلاح های آمریکایی از سال 1950 تا سال 2017 به سراسر جهان صادر شده است.

آمریکا بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان است. در دهه 1950، بخش عمده ای از سلاح های آمریکایی به اروپا، کانادا، ژاپن و ترکیه صادر شده است. در دهه 1960، آلمان بیشترین حجم سلاح را از آمریکا وارد کرد. همچنین در دوره حکومت رژیم پهلوی، ایران  یکی از بزرگترین وارد کنندگان سلاح از آمریکا بود که که این روند تا اواخر دهه 70 میلادی ادامه داشت. رژیم صهیونیستی نیز از دهه 70 میلادی واردات سلاح از آمریکا را آغاز کرد و همچنان یکی از بزرگترین خریداران سلاح آمریکا است.

صادرات سلاح آمریکا به ژاپن در دهه 1980 رکورد زد. عربستان سعودی و مصر نیز در همین دهه به خریداران بزرگ تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شدند. روند فروش سلاح آمریکا در دهه1990 به شرق آسیا و خاورمیانه ادامه یافت و در سال 2000 کره جنوبی و رژیم صهیونیستی طی توافق نظامی با آمریکا خرید تسلیحات پیشرفته را آغاز کردند. این در حالی بود که 10 سال بعد عربستان سعودی و استرالیا به رکوردداران خرید سلاح از آمریکا تبدیل شدند.

از سال 2013 به بعد کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان و چین به جرگه صادرکنندگان بزرگ اسلحه وارد شدند. با ورود رقبای جدید حجم صادرات سلاح آمریکا افزایش یافت. در حالی که بین سال های 2013 تا 2017 آمریکا با 38 درصد صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به سراسر جهان همچنان مقام اول را در اختیار داشت.

به گفته دکتر آیود فلورانت، از مدیران موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم،  قراردادهای نظامی آمریکا در دو سال پایانی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما –2013 تا 2017-- به بالاترین سطح از اواخر دهه 1990 رسیده است.

این مقام اطمینان داد با توجه به اینکه چرخه اقتصادی آمریکا بر پایه فروش سلاح است، این کشور در سال های آینده  همچنان بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان باقی بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار