شروع فصل گرما تهدیدی برای خشک شدن چشمه های اصلی

شروع فصل گرما می تواند تهدیدی برای خشک شدن چشمه های اصلی، تالاب ها و سراب های استان باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه؛ یاوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت : با وجود شروع فصل گرما، تاکنون گزارشی از خشک شدن چشمه های اصلی، تالاب ها و سراب های استان دریافت نشده است.

وی گفت : افزایش سطح بارندگی ها در بهار امسال تالابها و سراب های کرمانشاه را پر آب نگه داشته است و تمام چشمه ها، سراب ها و تالاب های اصلی استان اکنون پر آب هستند به حدی که آبشار 'تافه' در منطقه حفاظت شده بیستون و چند آبشار دیگر در دیواره این کوه جاری شدند.

یاوری افزود: البته برخی از رودخانه های فصلی و چشمه های کم آب سطح استان خشک شده اند اما چشمه های اصلی کماکان آب دارند.

قبادی سرپرست شرکت آب منطقه ای غرب کشور گفت : 9 سد استان کرمانشاه یک میلیارد و 170 میلیون متر مکعب ظرفیت دارند که 98 درصد آن پر از آب شده است.

وی گفت : با وجود بارش های مناسب در سال جدید و سرریز شدن برخی سدهای مخزنی در استان، وضعیت منابع آب زیرزمینی همچنان نگران کننده است و طبق آمارهای موجود تاثیر خشکسالی های متوالی و برداشت های غیراصولی از این منابع همچنان آثار مخربی بر دشت ها دارد.

زورآوند معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت : میانگین بارش های استان در سال زراعی جاری به 533 میلی متر رسیده است و  این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل که 441 میلی متر بود، 21 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز 16 درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت: بیشترین بارش سال زراعی جاری در پاوه با 910 میلی متر اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل و بلندمدت به ترتیب 27 و 23درصد رشد داشته است.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

9 سد استان کرمانشاه یک میلیارد و 170 میلیون متر مکعب ظرفیت دارند

 

 

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.