با کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک، ۳۰۰ میلیون تومانی در بیمارستان‌های جهرم صرفه جویی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  وحیدرضا رحمانیان مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با اجرای طرح " گاید لاین" در دیگر بیمارستان‌های شهرستان می‌توانیم مبلغ ٣۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی با اشاره به مصرف غیرمنطقی دارو در شهرستان جهرم گفت: ۴۰ درصد از کل بیماران مراجعه‌کننده به پزشکان در جهرم حتما یک آنتی‌بیوتیک را دریافت می‌کنند.

رحمانیان ادامه داد: در سال گذشته در این شهرستان از بین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی آموکسی سیلین ۵۰۰ و سفکسیم ۴۰۰ بیشترین استفاده را داشته است.

وی با اشاره به اجرای طرح گاید لاین که مجموعه‌ای نظام‌مند و راهنمای بالینی است و در راستای مصرف منطقی دارو‌ها در بیمارستان‌ها جهرم اجرا می‌شود گفت: داروسازان بالینی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های جهرم فعال هستند و دارو‌ها را بر اساس دستورالعمل‌های موجود و نیاز اساسی بیمار بررسی و کنترل می‌کنند.

رحمانیان بیان کرد: بعد از شروع طرح گاید لاین در بیمارستان پیمانیه جهرم، ۳۲ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها صورت گرفت.

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با ادامه این طرح در دیگر بیمارستان‌های شهرستان می‌توانیم مبلغ هزینه مصرف آنتی بیوتیک‌های غیر ضروری را کاهش و ۳۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی داشته باشیم و در سال گذشته تنها با کنترل دو داروی آلبومین و پنتوپرازول در بیمارستان‌های جهرم، ۴۲۰ میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان این که طرح گاید لاین در بیمارستان‌های جهرم سبب شد عوارض ناخواسته دارو‌های آنتی‌بیوتیک کاهش یابد گفت: بیشترین عوارض مربوط به داروی ویال سفازولین بوده است که با اجرای این طرح توانستیم، ۴۸۶ مورد عوارض این داروی گزارش شده در واحد ثبت عوارض ناخواسته دارو"ADR" را به ۱۴۶ مورد کاهش دهیم.

رحمانیان تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌های بسیار مهمی هستند که برای مبارزه با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها به کار می‌روند و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی ویروسی و آنفلوآنزای ویروسی تاثیری نداشته حتی ممکن است با مصرف آن فرد را در معرض بروز عوارض جانبی و مضر دارو قرار دهد.
انتهای پیام/ر

اجرای طرح " گاید لاین"در بیمارستان های جهرم

برچسب ها: علوم پزشکی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.