سفره قاچاقچیان جمع می‌شود

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی همکاری با سازمان ثبت احوال، سفره بسیاری از قاچاقچیان به دلیل داشتن اطلاعات جامع از هویت افراد، جمع می‌شود.

سفره قاچاقچیان جمع می‌شودبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اقتصاد پنهان، با حضور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رئیس سازمان ثبت احوال، تفاهم‌نامه همکاری با عنوان «بهره‌برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت بر خط و آنلاین» به امضا رسید.

علی مویدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه جایگاه ثبت احوال برای هر کشوری مهم است زیرا اطلاعات جمعیتی اساس برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های حاکمیت است، افزود: با اطلاعات دقیق جمعیتی می‌توان برنامه‌های مناسب و موثر تدوین کرد و اگر کشوری به توسعه یافتگی رسیده است، در ابتدا جمعیت خود را شناخته و براساس اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اگر امروز اقتصاد ما دچار آسیب شده به این دلیل است که براساس جمعیت برنامه‌ریزی نشده و به موقع از این اطلاعات جمعیتی استفاده نشده است، افزود: برای اینکه بتوانیم در حوزه‌های مختلف به توسعه پایدار برسیم،‌ باید اطلاعات جامع، کامل و دقیقی را از سازمان ثبت احوال دریافت کنیم.

مویدی خرم‌آبادی با اشاره به فواید استفاده از کارت ملی هوشمند اظهار کرد: در گذشته برای اینکه هویت فردی شناسایی شود، بارها نیاز به مکاتبات وقتگیر با سازمان‌های مختلف بود، اما کنون از طریق سامانه‌های هوشمند با یک کلیک هویت افراد به راحتی قابل دسترس است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: یکی از مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، موضوع قاچاق است و دلیل بروز این موضوع آن بود که از این سامانه‌ها استفاده نمی‌کردیم، اما اولویت رئیس جمهوری در چند سال گذشته این بود که بتوانیم اطلاعات در اختیار نظام را در قالب یک سامانه و در راستای حاکمیت الکترونیک که در ذیل آن دولت الکترونیک باشد، تحقق یابد تا سازمان‌های مختلف که دسترسی به آن سامانه داشته باشند آخرین اطلاعات را دریافت کنند و براساس هویت آن فرد تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 92 تصویب شده مقرر شده که دستگاه‌ها باید نسبت به هوشمند کردن سامانه‌های مربوطه در جهت کنترل قاچاق مبادرت ورزند که این کار در سال‌های گذشته در دستور کار ستاد قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تحقق یافته و یکی از دستگاه‌ها که نقش مادر را برای همه دارد ثبت احوال است که با تلاش رئیس این سازمان و پیرو انعقاد تفاهم‌نامه ستاد امکان دسترسی به اطلاعات جمعیتی را دارد.

مویدی خرم‌آبادی با بیان اینکه تاکنون هویت‌ افراد برای ما به‌طور کامل قابل شناسایی نبود، اظهار کرد: با شروع این تفاهم‌نامه سفره قاچاقچیان برچیده خواهد شد، زیرا ما به صورت آنلاین می‌توانیم هویت افرادی که در حال ضربه زدن به اقتصاد و امنیت ما هستند، شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم به شرایط متعارف پالایش جامعه از پدیده شوم قاچاق برسیم و راه برون رفت از این وضعیت، تعامل و ارتباط بین دستگاه‌ها، مردم و نظام است.

مویدی خرم آبادی اظهار کرد: امروز نزدیک به 10 سامانه و 20 زیر سامانه برای رسیدن به این نقطه مطلوب طراحی و تهیه شده که خوراک این زیر سامانه‌ها در سازمان ثبت احوال است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در مورد انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: براساس مذاکرات و اقدامات انجام شده بین سازمان ثبت احوال کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا امکان بهر‌ه‌مندی برخط پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم آمده است.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال در سال‌های اخیر توسعه زیادی داشته و پایگاه اطلاعات جمعیت کشور روز به روز در حال عرضه خدمات بیشتری است، افزود: این پایگاه اطلاعات هویتی تمام ایرانیان را از بدو تاسیس سازمان در دی ماه 1297 تاکنون در خود جمع کرده و بیش از 119 میلیون رکورد اطلاعات افراد مرده و زنده در این پایگاه ثبت شده و به هرفردی یک شماره ملی اختصاص داده شده است و با استفاده از این اطلاعات به جهتی در حال حرکت هستیم که جعل اطلاعات هویتی افراد به صفر برسد.

درخشانی‌نیا خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال کشور آمادگی کامل دارد تا با تمام ظرفیت با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار این ستاد قرار دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار