در راستای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی در سیستان اعلام شد؛

توزیع بسته حمایتی دولت به مردم سیستان و توزیع آرد رایگان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه صنعت سیستان مقرر شد که بسته حمایتی از سوی دولت در اختیار مردم قرار گیرد و به مدت دو ماه آرد رایگان میان آن‌ها توزیع شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علیرضا نورا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه صنعت سیستان برای کمک به صنعت‌گرانی که فعالیت‌شان متوقف شده است درخواست کردیم ۳۵ میلیارد تومان برای یارانه سود کارمزد به آن‌ها اعطا شود و با توجه به وضعیت دشواری که مردم سیستان از نظر معیشتی دارند مقرر شد که بسته حمایتی از سوی دولت در اختیار مردم قرار گیرد و به مدت دو ماه آرد رایگان میان آن‌ها توزیع شود.

علیرضا نورا افزود: سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی رتبه‌های برتر کشوری را بدست آورده است و هم‌اینک در رده نخست قرار دارد.

وی ادامه داد: بخش عمده این طرح‌ها در حوزه گازرسانی، نیروگاه بادی و خورشیدی و توسعه بندر است که توسط سرمایه‌گذارانی از کشور‌های مختلف نظیر چین و کره انجام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت خواستار اجرای بزرگ‌ترین پروژه در منطقه رامشار هستیم و مقرر شد کارخانه تایر سیستان که در گذشته کلنگ احداث آن به زمین زده شد، تسریع و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در حوزه کشاورزی به‌منظور کمک به خسارت‌دیدگان بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت غرامت خسارت‌دیدگان کشاورزی و اعطای امهال سه ساله به ۳۶۰ نفر از دامداران، کشاورزان و صیادان در قالب ۲۶۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی سبب می‌شود که سیستان از بحران خارج و مشکل بیکاری در منطقه سیستان و مشکلات مرزنشینان برطرف شود، یکی از درخواست‌های استان تأمین اعتبار برای راه‌اندازی بازارچه‌های جدید در تخت عدالت، شاه گل و نیمروز است، راه‌اندازی این سه بازارچه می‌تواند در واردات کالای مرزنشینان و معیشت آن‌ها کمک کند.

نورا تصریح کرد: درباره سهمیه سوخت مرزنشینان که به اقتصاد آن‌ها و مقابله با قاچاق سوخت کمک می‌کند درخواست شد سهمیه سوختی که به استان اختصاص پیدا می‌کند به طور کامل بر اساس آن چه در مصوبه دولت آمده است یعنی ۱۵۰۰ لیتر به هر خانوار تعلق گیرد تا سبب افزایش درآمد و کمک به معیشت مرزنشینان شود. برای تکمیل، تسریع و تخصیص اعتبار مورد نیاز به منظور اجرای پروژه گازرسانی از زاهدان به زابل و بزرگراه‌های مهم سیستان نیز تأکید شد.

وی گفت: مهم‌ترین موضوع خشکسالی و کم‌آبی است که یکی از پیشنهاد‌های استان اجرای طرح‌هایی است که در دراز مدت می‌تواند مشکل را رفع کند از جمله پیگیری حقابه هیرمند از طریق دیپلماسی فعال که با توجه به این‌که افغانستان به معاهده سال ۱۳۵۱ عمل نکرده است قرار شد از طریق وزارت امور خارجه برای تأمین آورده رودخانه سیستان پیگیری لازم به عمل آید، موضوع انتقال آب از دریای عمان هم به‌عنوان پروژه‌ای که می‌تواند مشکل آب سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار را رفع کند در کمیسیون‌های مختلف مجلس مطرح است و هفته جاری با کلیات این طرح در کمیسیون عمران موافقت شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوبات سفر وزیر کشور به سیستان در تیر امسال نیز گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی منطقه سیستان و وضعیت دشوار حاکم بر منطقه ناشی از خشکسالی‌های پی درپی وزیر کشور ۱۷ تیر ماه به شمال این استان سفر کرد.

نورا ادامه داد: پیش از سفر وزیر کشور نشست تخصصی با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار، کارشناسان وزارتخانه‌های مختلف برگزار و بسته پیشنهادی برای برون‌رفت از مشکلات منطقه سیستان تهیه و تدوین شد.

وی افزود: سفر وزیر کشور به همراه معاونان وزارتخانه و شماری از مسئولان کشوری به‌منظور بررسی طرح‌های پیشنهادی در این بسته، به منطقه سیستان انجام و در نشست‌های مختلف مسائل و مشکلات مورد نظر به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و در نهایت برنامه محرومیت‌زدایی از سیستان تهیه و خدمت رئیس‌جمهوری ارائه شد.

اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی در سیستان توسط دولت

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، برنامه محرومیت‌زدایی منطقه سیستان در ۱۰۱ مصوبه با ۱۰۸ محور توسط رئیس‌جمهوری مورد تصویب قرار گرفت و بلافاصله از سوی دفتر ریاست جمهوری به ۱۸ وزارتخانه دست‌اندکار ابلاغ شد.

وی پرداخت خسارت‌های ناشی از خشکسالی به کشاورزان، حمایت مالی از صنعت‌گران و کارآفرینان دچار خسارت، توزیع رایگان آرد بین مردم، تأمین اعتبار برای راه‌اندازی بازارچه‌های جدید مرزی، تخصیص سهمیه سوخت به طور کامل یعنی هزار و ۵۰۰ لیتر به هر خانوار، تکمیل طرح گازرسانی از «زاهدان - زابل» و انتقال آب از دریای عمان به شمال استان از مهم‌ترین مصوبات سفر وزیر کشور به سیستان و برنامه محرومیت‌زدایی سیستان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان با بیان این‌که دستگاه‌های دست اندرکار مکلف به پیگیری این مصوبات مهم شده‌اند، گفت: در صورت اجرای این مصوبات و تأمین اعتبار لازم برای آن‌ها به‌زودی شاهد انقلاب عظیم تحول اقتصادی در منطقه سیستان خواهیم بود.

دکتر نورا ادامه داد: با توجه به در برگیری خشکسالی در کل سیستان و بلوچستان مقرر شد همانند سیستان برنامه محرومیت‌زدایی برای منطقه بلوچستان نیز در قالب یک بسته کامل تهیه تا در سفر آینده وزیر کشور به این منطقه ارائه شود.

اختصاص ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های اشتغالزایی سیستان و بلوچستان

وی خاطرنشان کرد: برای پیگیری اجرای کامل مصوبات سفر وزیر کشور به سیستان مقرر شد تیمی متشکل از معاونان استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود تا به‌زودی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش منطقه باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای اجرای این مصوبات چندین هزار میلیارد تومان اعتبار صرف خواهد شد.

وی افزود: امسال حدود ۵۷۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های اشتغالزایی روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار