صندلی داغ کنگره برای پاسخگویی پمپئو درباره توافقات حاصل شده در نشست ترامپ و پوتین

 سناتور‌های آمریکایی روز چهارشنبه از مایک پمپئو خواستند در خصوص آن چه که در دیدار پشت در‌های بسته سران آمریکا و روسیه در هلسینکی گذشته است، توضیح دهد.

صندلی داغ کنگره برای پاسخگویی پمپئو درباره توافقات حاصل شده در نشست ترامپ و پوتینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سناتورهای آمریکایی که از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور کشورشان، در دیدار هفته گذشته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نگران هستند روز چهارشنبه از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، خواستند در خصوص آن چه که دقیقا در دیدار پشت درهای بسته سران آمریکا و روسیه در هلسینکی گذشته است، توضیح دهد.

نمایندگان کنگره آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در سراسر جهان بسیار مایل هستند که از جزئیات مذاکرات و گفتگوهایی که در نشست خصوصی سران آمریکا و روسیه گذشته است، مطلع شوند. آنها می خواهند بدانند که آیا ترامپ هیچ گونه وعده پنهانی به پوتین داده است یا این که آیا توافق کلامی اعلام نشده ای بین سران دو کشور صورت گرفته است یا خیر.

مایک پمپئو ساعت 3 بعدازظهر به وقت واشنگتن (ساعت 19 به وقت گرینویچ) در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور یافت. این جلسه استماع مهمترین جلسه استماعی بود که پمپئو در دوران کوتاه تصدی وزارت امور خارجه توسط وی در آن حضور پیدا کرد.

نمایندگان کنگره آمریکا، به ویژه اعضای کمیته روابط خارجی سنا، همچنین علاقمند بودند که مایک پمپئو درباره دیدار حساسی که بین ترامپ و رهبر کره شمالی در 12 ژوئن در سنگاپور صورت گرفت به آنها گزارش دهد.

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا که گاهی اوقات از ترامپ و سیاست هایش انتقاد می کند، گفته بود قرار است در این جلسه استماع از وزیر امور خارجه خواسته شود درباره اقدامات ترامپ در متزلزل کردن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نیز درباره جنجال های تعرفه ای رئیس جمهور آمریکا توضیح دهد.

اما آن چه سناتورها بیش از هر چیز دیگری بر آن تاکید داشتند ارائه توضیحات درباره اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین در هلسینکی بود. هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان کنگره آمریکا بر این باورند که اظهارات ترامپ در آن کنفرانس خبری مشترک با پوتین در راستای منافع آمریکا نبود و وی بیش از اندازه نسبت به پوتین نرمش نشان داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که می تواند درباره آن چه که بین ترامپ و پوتین گذشته است به کنگره اطلاعات ارائه دهد. وی در گفتگو با رسانه های استرالیایی گفته بود: ‹‹من در اتاق جلسه (بین ترامپ و پوتین) نبودم، اما چندین بار با دونالد ترامپ گفتگو کرده ام. من با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هم گفتگو کرده ام. من گمان می کنم که درک خوبی از آن چه که بین سران دو کشور صورت گرفته است، دارم.››

موضع گیری های ترامپ در این استماع از نزدیک زیر نظر قرار گرفت. همگان منتظر بودند که ببینند آیا وی درباره مداخله احتمالی دوباره روسیه در انتخابات آتی آمریکا به مسکو هشدار خواهد داد یا خیر. مردم همچنین می خواهند مطلع شوند که آیا پمپئو الحاق کریمه به روسیه را محکوم خواهد کرد یا خیر.

پمپئو روز سه شنبه گفته بود که در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره مسائل مختلف، از جمله دیدار پوتین و ترامپ، سخن خواهد گفت. اعضای کنگره آمریکا و ناظران سیاسی از دیدار سران آمریکا و روسیه انتقاد کردند، اما پمپئو تاکید دارد که این نشستی بود که ‹‹به هنگام نوشته شدن تاریخ، مشخص خواهد شد که جهان از آن منتفع شده است.››

پرسش‌های بی پاسخ
کنگره از عملکرد ترامپ در هلسینکی ناخرسند است. این ناخرسندی هنگامی بیشتر شد که به نظر می رسید ترامپ بیش از آن که گزارش های دستگاه های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را بپذیرد، انکار کردن های پوتین در این خصوص را پذیرفته بود. این انتقادها چنان شدید بود که ترامپ مجبور شد اعلام کند نوعی اشتباه کلامی رخ داده است و وی معتقد است که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دخالت کرده است. سران حزب جمهوری خواه به سرعت واکنش نشان داده و اعلام کردند که هیچ استقبالی از سفر ولادیمیر پوتین به آمریکا صورت نخواهدگرفت. این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که پوتین برای دیدار از واشنگتن در اواخر سال جاری میلادی دعوت شده است.

جار و جنجال های سیاسی در ارتباط با ترامپ در روزهای اخیر و با توئیتی که وی علیه ایران انجام داد و نیز سیاست های تعرفه ای وی بر واردات از سایر کشورها تشدید شده است.

در حالی که روسیه تاکید دارد که سران دو کشور درباره اوضاع سوریه توافقاتی انجام داده اند، هنوز هیچ کس از محتوای جلسه خصوصی ترامپ و پوتین، که تنها مترجمان آن دو نفر در آن حضور داشته اند، اطلاع ندارد.

با این حال، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که از نشست سران دو کشور آمریکا و روسیه سه پیشنهاد بیرون آمده است: ایجاد یک گروه کاری متشکل از مسئولان بلند پایه تجاری؛ ایجاد شورایی متشکل از کارشناسان سیاسی آمریکایی و روسی؛ و گفتگو بین کارکنان حوزه امنیت ملی دو رئیس جمهور.

دموکرات های کنگره آمریکا نیز حملات تندی را علیه ترامپ انجام داده اند. آنها خواستار شفافیت بیشتر در این خصوص شده اند. دموکرات های کنگره تا آن جا پیش رفته اند که موضوع احضار مترجم رئیس جمهور آمریکا به کنگره را مطرح کرده اند.

شماری از دموکرات ها و جمهوری خواهان سنای آمریکا خواستار آن بودند که روز چهارشنبه یک جلسه غیر علنی استماع برگزار شود تا اطلاعات بیشتری درباره نشست سران روسیه و آمریکا در هلسینکی به دست آورند، اما کورکر گفته است که چنین فرصتی فراهم نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار