گزارش/

آخرین دفاعیات آخوندی برای افزایش 54 درصدی قیمت مسکن در برنامه "نگاه یک"

وزیر راه و شهرسازی در لحظاتی که زمزمه‌های تعویض وی مطرح است برای دفاع از اقدامات خود در بخش مسکن به برنامه "نگاه یک" می‌رود.

آخرین دفاعیات آخوندی برای افزایش 54 درصدی قیمت مسکن در برنامه نگاه یکبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ تازه‌ترین گزارش‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن به حالت بحرانی رسیده و قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته رشد 54 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت مسکن در شهر تهران طی چهار ماه نخست امسال رشد 27 درصدی داشته و در خرداد ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی 6 میلیون و 970 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 7.1 درصد افزایش داشته است.

 این افزایش قیمت در طی چند ماه گذشته بسیاری از مستأجران و متقاضیان خرید مسکن را نگران کرده و همین موضوع باعث شده که امشب وزیر راه و شهرسازی به برنامه "نگاه یک" دعوت شود.

افزایش سقف وام‌های خرید مسکن طی 5 سال گذشته، جهش ناگهانی قیمت‌ ارز و سکه و بی‌توجهی به تولید و ساخت مسکن از مهمترین دلایل آشفتگی‌های ماه‌های اخیر در بازار مسکن به شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که راه اندازی سامانه املاک و مستغلات می‌تواند راهکار مناسبی برای ساماندهی بازار مسکن به شمار آید؛ در همین راستا چند ماه پیش آخوندی به سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان دستور راه اندازی سامانه املاک و مستغلات را صادر کرد؛اما به نظر می‌رسد  سازمان‌های مذکور که طراح اصلی این سامانه به شمار می‌آیند طی ماه‌های گذشته توجه چندانی  به دستور وزیر راه و شهرسازی نداشته و راه اندازی این سامانه را به فراموشی سپرده اند.

تکمیل واحدهای مسکن مهر در شهرهای اطراف تهران نیز می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت مسکن در چنین شرایطی باشد، اما به گفته حمیدرضا عظیمیان یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی اتمام این واحدها در حد یک ایده تبلیغاتی بوده و تا سال 98 نیز این واحدها تکمیل نمی‌شود.

عظیمیان  با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان سال 96، اظهار کرد: مقرر شده تا واحدهای مسکن مهری که در مراجع قضایی بوده و پیشرفت فیزیکی زیر 30 درصد داشته‌اند کنار گذاشته شوند و بعید به نظر می‌رسد که ادامه ساخت این واحدها صورت گیرد.

تفیکیک وزارت راه وشهرسازی به وزارت مسکن و  وزارت راه یکی دیگر از راهکارهای است که می تواند نجات بخش بازار مسکن از وضعیت کنونی باشد.آخوندی وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  این سوال را باید از روحانی بپرسید من نمی توانم در این خصوص اظهار نظر کنم.

به گفته بسیاری از کارشناسان تفکیک این دو وزارت خانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان هزینه به بخش اقتصادی تحمیل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش باید امشب منتظر باشیم و ببینیم که وزیر راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و همچنین وضعیت بحرانی بازار مسکن چه اظهار نظری خواهد داشت.

انتهای پیام/

راه اندازی سامانه املاک و مستغلات به فراموشی سپرده شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
ما در استان زندگی می کنیم قیمت مسکن نه در اثر مدیریت بلکه نبود خریدار رشد قابل توجه نکرده ولی تهران نمی دانم.
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
شیوه نامه های ابلاغی تبصره 2 ماده 24 آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
آخرین اخبار