ویزیت بیماران روستایی با هزینه شخصی

پزشکان داوطلب تبریزی برای معاینه به روستا‌های محروم می‌روند.

ویزیت بیماران روستایی با هزینه شخصیبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخاستن بیمار از بستر بیماری برای همه آن‌ها یک هدف مشترک است. آن‌ها امید و آرزوهایشان را در چشم کودکان بیمار و محرومی می‌بینند که تن‌شان گرفتار بستر بیماری است، اما دلشان هوای همبازی شدن با دیگر بچه‌های روستا را دارد. جوان هستند، اما هدفی جز کمک‌رسانی و امداد‌رسانی به بیماران نیازمند در سر ندارند. هلال‌احمر برای همه آن‌ها مثل سکوی پرتابی برای رسیدن به سیاره آرزوهایشان است. جوان‌هایی که با گذراندن دوره‌های امداد و نجات و کمک‌های اولیه، با تحصیل در رشته پرستاری و... قدم پیش گذاشتند تا با پوشیدن لباس سرخ هلال‌احمر، مرهمی برای درد بیماران نیازمند استان آذربایجان شرقی باشند. آن‌ها گروهی تشکیل داده‌اند و هفته‌ای یکبار به‌صورت گروهی و با هزینه شخصی خودشان به روستا‌های محروم تبریز سر می‌زنند و با کمک دیگر پزشکان داوطلبی که به هدف آن‌ها ایمان دارند، بیماران نیازمند را معاینه و حتی برای آن‌ها داروی رایگان تهیه می‌کنند.

کادوی شب‌عید بچه‌های ورزقان

سعید سوار
٣٢ ساله
سابقه عضویت: ١٧ سال
ویژگی: امدادگر داوطلب، مربی امداد و نجات و مسئول ارایه پزشکی

شاد کردن کودکان محروم مناطق حاشیه‌ای تبریز و روستا‌های کم برخوردار استان، برای همه اعضای این گروه پزشکی یک هدف مشترک است. آن‌ها پس از زلزله ورزقان، با تمام توان در مناطق زلزله‌زده حاضر بودند و هدفی جز کمک کردن به مصدومان و حمایت روانی از کودکان آسیب دیده زلزله نداشتند.

سعید سوار یکی دیگر از اعضای گروه در این‌باره می‌گوید: «وقتی خبر زلزله ورزقان را شنید اول از همه به یاد کودکان زلزله‌زده افتادیم. آن‌هایی که والدین و اعضای خانواده‌شان را در زلزله از دست داده بودند و حالا نیاز به حمایت روانی داشتند. آن موقع علاوه بر اعضای ثابت گروه، تیمی متشکل از چندین روان‌شناس و امدادگر داوطلب تشکیل دادیم تا بتوانیم کمی از بار غم و اندوه بچه‌های زلزله‌زده را کم کنیم.» سعید سوار و همراهان همیشگی‌اش علاوه بر ارایه خدمات دارویی و پزشکی به مردم مناطق محروم تبریز، به فکر شادی و لبخند بچه‌ها هم هستند.

او به یکی از فعالیت‌های دیگر گروه اشاره کرده و می‌گوید: «علاوه بر اقلام دارویی و بسته‌های غذایی که با کمک خیّران تأمین می‌کنیم، تهیه کیف و کفش و لباس برای کودکان مناطق محروم به‌ویژه در برخی از ایام سال مانند شب‌عید نوروز یکی از فعالیت‌های گروه ماست. بخش زیادی از این هزینه‌ها را خود اعضای گروه تقبل می‌کنند تا علاوه بر اینکه به فکر سلامت جسمی کودکان هستیم برای نشاندن لبخند روی لب آن‌ها هم‌کاری کرده باشیم.

طعم خوش نذری در روستا‌های دور افتاده

مهدی جلی زاد
٢١ ساله
دانشجوی مدیریت امداد و نجات سابقه عضویت: ٦ سال
ویژگی: امدادگر داوطلب و مسئول ارایه خدمات پزشکی
مهدی جلی زاد هم یکی دیگر از اعضای ثابت این گروه پزشکی است که در رشته امداد و نجات تحصیل می‌کند. او دوره‌های امداد و نجات، کمک‌های اولیه، حمایت روانی، پیش بیمارستانی و... را گذرانده و حالا با آگاهی و آمادگی کامل همراه با دیگر اعضای گروه برای ارایه خدمات پزشکی و درمانی به محرومان استان، پیشقدم است.

او از دیگر خدمات این گروه پزشکی می‌گوید: «از آنجایی که تمام مناطق و روستا‌هایی که تیم ما زیر پوشش قرار می‌دهد از مناطق محروم هستند، توان مالی خانواده‌ها برای پیگیری درمان و تهیه دارو بسیار پایین است. به همین دلیل با چند داروخانه و آزمایشگاه که علاقه به همکاری با تیم ما و انجام کار‌های خیریه داشتند، هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم. حالا هر خانواده‌ای که با نسخه تجویزی پزشک تیم ما به این داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کند، تنها باید ٥٠‌درصد هزینه دارو‌ها را پرداخت کند. اما برای خانواده‌هایی که توان مالی همان ٥٠‌درصد را نــدارنـــد هم چاره‌ای اندیشیده‌ایم. موضوع را با برخی خیّران در میان گذاشتیم و آن‌ها تمام هزینه دارو‌ها را برای این دسته از خانواده‌ها تقبل می‌کنند.»

جلی‌زاد هم مثل دیگر اعضای گروه، خاطرات فراوانی از سفر‌های پزشکی گروهشان دارد. او می‌گوید: «ایام فاطمیه بود. در یکی از همین روستا‌های محروم و پس از چند ساعت ویزیت مداوم، دیگر تمام اعضای گروه خسته شده بودند. این میان یکی از پیرمردانی که برایش نسخه تجویز کرده بودیم، با چند کاسه آش نذری به محل استقرار گروه ما آمد و از تلاش‌های تیم ما تشکر کرد. آن روز و تشکر آن پیرمرد باعث شد تصمیم بگیرم تا جایی که توان دارم در این گروه فعالیت کنم.»

به خاطر لبخند آن دخترک روستایی

امیرحسین فتح پور
٢٢ساله
رشته: پرستاری و فوریت‌های پزشکی سابقه عضویت: ١٠ سال
ویژگی: امدادگر داوطلب و پرستار گروه
هر کدام از اعضای تیم پزشکی مسئولیتی در گروه برعهده دارند. امیرحسین فتح‌پور که از نوجوانی به عضویت هلال‌احمر درآمده و دوره‌های امدادگری، پیش بیمارستانی، کمک‌های اولیه و... را هم گذرانده است، در دانشگاه پرستاری خوانده و علاوه بر غربالگری خون و انجام معاینات اولیه بیماران، مسئولیت تهیه تجهیزات پزشکی گروه را هم برعهده دارد تا تیم با لوازم و تجهیزات کامل اعزام شود. او می‌گوید: «همان روز که بهزاد سوار پیشنهاد تشکیل گروه را با من در میان گذاشت، موضوع را با جمعی از پزشکان بیمارستان مطرح کردم و اکنون برخی از آن‌ها به‌صورت داوطلبانه با گروه ما همراه هستند. با کمک آن‌ها توانسته‌ایم تا امروز به بیش از ٣ هزار بیمار نیازمند در روستا‌های محروم خدمت‌رسانی کنیم.»

فتح‌پور هم یکی از خاطره‌های شیرین تیم پزشکی‌شان را این‌طور برای ما تعریف می‌کند: «مدتی قبل در سفر به یکی از روستا‌های محروم اطراف تبریز، اعضای یک خانواده‌ای برای ویزیت به محل استقرار گروه مراجعه کردند. دختر ١٠ ساله‌شان با مشکل جدی تنگی نفس و ضعف سیستم دفاعی بدن مواجه بود. فهمیدیم مشکل لوزه دارد و هرچه سریع‌تر باید عمل جراحی انجام شود. خانواده‌اش، اما توان مالی انجام عمل جراحی را نداشتند. موضوع را با کمک سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با مسئولان بیمارستان بین‌المللی تبریز در میان گذاشتیم. با چند جراح هم در این‌باره صحبت کردیم و خیلی زود با انجام هماهنگی‌ها عمل جراحی به‌صورت رایگان انجام شد. حالا مشکل آن دخترک برطرف شده و ما هم با دیدن لبخند پدر و مادرش وقتی که با دیگر بچه‌های روستا بازی می‌کند، انرژی می‌گیریم.»

منبع: همشهری
انتهای پیام/

معاینه روستاییان محروم توسط پزشکان داوطلب تبریزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار