مهار بیماری سالک در جهرم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از مهار بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه این شهرستان از کانون‌های اصلی بیماری سالک در فارس است، گفت: اجرای طرح‌های پیشگیرانه و مبارزه با سالک به مهار آن کمک کرده است.

وی افزود: تعداد مراجعان به مرکز مشاوره سلامت جهرم برای درمان بیماری سالک پارسال ۱۱۷ مورد بود و امسال تعداد مراجعان به ۱۶ نفر رسیده است که به صورت رایگان ویزیت و درمان شدند.

ارجمند با بیان اینکه درمان رایگان بیماران به صورت تزریق موضعی و تزریق عضلانی انجام می‌گیرد، اضافه کرد: پیگیری درمان بیماران تا بهبودی توسط کارشناسان مراکز شهری، روستایی و مرکز مشاوره سلامت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عامل اصلی بیماری سالک در شهرستان جهرم جوندگان هستند گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از چند سال گذشته اجرای برنامه جونده کشی را در دستور کار قرار داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: مناطق حیدرآباد، نظام آباد، قطب آباد، خاوران، چرگ و جلیل آباد، هورموج، اسلام آباد، علویه و موسویه گفت: در شهر جهرم نیز مناطق فرهنگ‌شهر، شهرک انقلاب، زیبا شهر، شهرک ایثارگران، هواشناسی، خارقان (شهرک فاطمیه) از مکان‌های پرشیوع سالک است.

ارجمند جمع آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها و کود‌های حیوانی از محیط زندگی، جلوگیری از انباشتن نخاله‌های ساختمانی و جمع‌آوری سریع آنها، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی، بهسازی و آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی، ترمیم شکاف و درز دیوار‌ها در مناطق مسکونی را از مهمترین برنامه‌ها برای مبارزه با این بیماری اعلام کرد.

ناقل بیماری سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی است که از طریق گزش و خونخواری کردن، عامل بیماری را به انسان سالم منتقل می‌کند.

پشه خاکی روی مواد آلی در حال فساد (کودها، زباله‌ها)، خاک مرطوب، لانه‌های پرندگان، اماکن مخروبه و محل زندگی حیوانات تخم‌گذاری کرده و تکثیر می‌یابند.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

جهرم کانون‌های اصلی بیماری سالک در فارس

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار