سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن سلبریتی‌ها

تبلیغات در فضای مجازی روش نوینی است که این روزها بسیاری از سلبریتی‎ها با روی آوردن به آن به دنبال کسب درآمد میلیونی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام راه برای  برخی از افراد فرصت طلب برای درآمدزایی در این شبکه‌ها محیا شد، به طوری که با جست وجویی در این شبکه ها به راحتی می‌بنیم که بسیاری از گروه‌ها و پیج‎های تجاری در این شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ و فروش محصولات خود می‌پردازند و در تبلیغاتشان با اشتراک گذاشتن عکس از صنایع کوچک نوپا گرفته تا تجارت های نامحدود و گسترده به نمایش و فروش محصولات اشاره می‌کنند.

اما این تبلیغات گاهی از سوی افرادی صورت می‌گیرد که مخاطبان آنها جوانان و نوجوانانی هستند که تلاش می‌کنند با الگو برداری از این افراد کوچکترین تفاوت را از بین برده و خود را به طور کامل شبیه سلبریتی های مورد علاقه خود کنند.

در بین این چهره های مختلف پرمخاطب در فضای مجازی می توان چهره هایی را دید که در زمره هنرمندان قرار دارند که ما با واژه سلبریتی نیز آنان را می‌شناسیم که در مواقعی این دسته از هنرمندان تنها هنرشان به نمایش گذاشتن استعدادهایشان نیست بلکه با استفاده از ابزار تبلیغ کردن سعی در جذب مخاطب و درآمدزایی دارند.

از نظر این دسته از سلبریتی ها کاربران تنها ابزاری هستند که باید در دام این تبلیغات قرار بگیرند و با هر کلیک از سوی آنان، جیب گرداننده صفحه را روز به روز غنی‌تر کنند.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن سلبریتی‌ها

پست‌های تبلیغی میلیونی

جالب است بدانید نرخ تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام وابسته به هر هنرمندی متفاوت است. هر پست بسته به میزان فالوور شخص هزینه هایی از 1 تا 20 میلیون تومان  برمی‌دارد. مثلا یکی از این سلبریتی ها برای یک پست اینستاگرامی که 24 ساعت منتشر کند، حدود پنج تا هفت میلیون تومان پول می‌گیرد. اما تبلیغات در میان افرادی که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، متفاوت‌تر است.

این هنرمندان بیشتر در قالب استوری اینستاگرامی تبلیغات می‌کنند و استوری‌های اینستاگرامی بین سلبریتی‌ها از5 تا 20 میلیون تومان قیمت دارد که البته می‌شود با کمی چانه زدن یکی دو تومان هم از آنها تخفیف گرفت. به این ترتیب می‌توان گفت که بازار کار در شبکه های اجتماعی برای سلبریتی ها بسیار داغ است. با وجود شبکه‌های اجتماعی موجی جدید از تجارت در ایران به کمک هنرمندان به وجود آمده است که بیشتر، این فضاها تبدیل به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای شده است که نیازی به پرداخت مالیات و هزینه رهن و اجاره برای این هنرمندان دیگر نیست.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن اینستاگرامی‌ها

سوءاستفاده از اعتماد کاربران

حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده بدون هیچ ضابطه و قوانینی هستند که هر شخصی می‌تواند در آن دیده شود حال بزرگنمایی بیشتر بر روی هنرمندان است. این اقتضا مدیریتی این شبکه‌ها است، به گونه‌ای طراحی شده است که زمینه ظهور برای هرکسی امکان پذیر است.این فضای بی‌قاعده می‌تواند هر خروجی داشته باشد که نتیجه آن سوءاستفاده از اعتماد کاربران است.

حجت الاسلام کهوند درباره مدیریت بر این شبکه‌های اجتماعی گفت: این نرم‌افزارها تحت قاعده و مدیریت کشور ما نیست و تنها راه جلوگیری از اعمال فخرفروشی و تبلیغات ناهنجار نظارت بیشتر بر محتواهای منتشر شده و فعالیت افراد سودجو بر این شبکه‌ها است.

کارشناس فضای مجازی افزود: اگر در کشور یک سری نرم‌افزار با کیفیت تولید شود و برای آن مزیت‌های بهتری قائل شود دیگر از سرویس‌های خارجی و بدون ضابطه استقبال نخواهد شد.

سلبریتی‌هایی که از وزیر بیشتر مخاطب دارند

امیر ناظمی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور معتقد است: سلبریتی‌ها اصلی ترین بازیگران شبکه‌های اجتماعی هستند.

ناظمی افزود: شاهد کسب درآمد سلبریتی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آنها هستیم و عمده درآمد آنها تحت الشعاع پست‌های اینستاگرامی است.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن سلبریتی‌ها

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی ادامه داد: در ایران در حوزه تخصصی فناوری، پستهای وزیر ارتباطات جزو 5 نفر اول پربازدید است. سلبریتی‌هایی در این حوزه تخصصی داریم که از وزیر پرمخاطب‌ترند.

وی با بیان اینکه سلبریتی‌ها در ایران از 15 تا 35 میلیون تومان می گیرند و در اینستاگرام پست می‌گذارند و این مبلغ برای تلگرام 10 میلیون است اظهار کرد: اکنون جایگزین‌های رسانه‌های متداول، کارکردهای خود را دارند و با افرادی روبرو هستیم که صرفا بلندگو هستند بدون آنکه فکری پشت بیانات همه آنها باشد.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن اینستاگرامی‌ها

تبلیغ اجناس بی کیفیت

وقتی به صفحات این اشخاص سر میزنیم مشاهده می شود که هرکدام از آنها دنیای رنگارنگی را برای خود ساخته‌اند به طوری که یک روز با حضور در یک رستوران مجلل، روز دیگر با حضور در کافه ها و افتتاح آن ها مبالغ چشم گیری را به جیب می زنند.

نکته قابل توجه اینجاست که این افراد بعضا اقدام به تبلیغات اجناسی می‌کنند که از کیفیت خوبی برخوردار نیست و فروشگاه مورد نظر حتی نتوانسته مجوزی برای تبلیغات محصول خود کسب کند. این افراد کوچک‌ترین موارد را نیز تبلیغ می‌کنند و به تمام مخاطبان خود استفاده از این محصولات را پیشنهاد می‌دهند.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن سلبریتی‌ها

سوء استفاده از عواطف مردم

موضوع تبلیغات و کسب درآمد برخی از این افراد زمانی رنگ و بویی تلخ تری به خود می‌گیرد که می‌بینیم برخی از آن‌ها با انتشار تصاویر بیماران، عکس گرفتن با معلولان یا حضور در برخی مناطق حاشیه نشین به بهانه جمع آوری کمک‌‌های مالی برای این افراد اقدام به سودجویی کرده و با سوءاستفاده از احساسات مردم جامعه مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند اما از نحوه هزینه کرد این مبالغ هیچ گزارش شفافی ارائه نمی‌شود.

حال سوال اساسی اینجاست که چقدر از این دنیای مجازی واقعیت دارد؟ آیا این افراد واقعا فرشته نجات بیماران هستند؟ و چقدر از این مبالغ جمع آوری شده صرف کارهای خیر می‌شود؟ البته نباید تمام فعالان فضای مجازی را به یک چشم دید و برخی از این چهره‌ها نیز وقتی اقدام به جمع آوری مبالغی برای کمک کردن به بیماران یا انجام کارهای خیریه می‌کنند و گزارش عملکرد را به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

باید توجه داشت که اعتماد به این افراد در فضای مجازی کار آسانی نبوده  و تبلیغ کالاها توسط این دسته از افراد در فضای مجازی نیز به معنای با کیفیت بودن نیست بلکه اصلی‌ترین هدف آن‌ها کسب درآمدهای میلیونی است.

سوءاستفاده از اعتماد مردم روش پولدار شدن سلبریتی‌ها

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
jvd
۰۶:۱۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
پول شیرینه ما که بازحمتم نتونستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
من پول نمیخواهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
ما ایرانی ها واقعا داریم از اصالت و هنر و فرهنگمون دور میشیم !

چرا؟

چه اتفاقی افتاده؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۰:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
چی بگم...................................................................
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
شما چه مشکلی دارید.نان محبوبیتشان را میخورن.ناراحتی شماها اینست که چرا این افراد میتونن و شما نمیتونید.وگرنه مالیات و بقیه حرفها بهانه است.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
نان محبوبیتشان را میخورند یا نان ظاهر سازی و فریب کاریشان؟ به نظر می‌رسه که تو این جامعه زندگی نمی‌کنی،البته پرچمت که این رو میگه، اگر در جامعه ایرانی زندگی می‌کردی متوجه میشدی که اینگونه فعالیت مثلاً این سلبریتی ها ارتباط مستقیمی با عدم محبوبیتشان و ارتباطش بر بیکار شدنشون داره،یک انسان موفق توی هر حرفه‌ای نیازی به انجام کارهای حاشیه ای نداره،همونطور که خیلی از بازیگران موفق و محبوب رو می‌بینیم که بدون این حواشی هم موفق،هم محبوب و هم پولدار هستند،بدون تردید این سلبریتی ها در حال حاضر یکی از بدترین دوره ها در خصوص کسب محبوبیت رو دارن سپری میکنند و این موضوع مرتبت با فیلمها و نقشهای سطحی ،سخیف و بی مایه ای هستش که در اون بازی میکنند، حقیقتا آدم برای این وضعیت سینما و بعضی ازین بازیگرها که از عمق وجود متأسف میشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
عجب!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
چرا الگومون سلبریتی ها شدن! مگه ما قرآن و اهل بیت نداریم که ازشون یاد بگیریم..جدیدا خیلی به این بازیگران بها میدن و هر برنامه ای از اونها دعوت میکنن..انگار کی هستن!
United States of America
سعید
۱۳:۵۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
انقدر توی زندگی‌هاشون مشکل دارن، که حد نداره فقط با پول صورتشون رو سرخ نگه میدارن آدم‌های پوچ تو خالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
ای کاش منم جز پولدارها بودم
آخرین اخبار