اختصاص یافتن سرای معمار زاده سبزوار به حرف و مشاغل صنایع دستی

شواری فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی با اختصاص سرای معمار زاده سبزوار به حرف و مشاغل صنایع دستی موافقت کرد.

اختصاص یافتن سرای معمار زاده سبزوار به حرف و مشاغل صنایع دستی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در جلسه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در محدوده بازارقدیمی سبزوار 16 سرا وجود داشته که سرای معمار زاده یکی از این 16 سرای بازار قدیم سبزوار است.

اکبری به برنامه‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری و همکاری میراث فرهنگی برای بازآفرینی محلات اشاره کرد و افزود: این سرا توسط شهرداری تملک شده و طرح بازآفرینی آن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در دست تهیه می‌باشد و در جلسه شورای فنی مهندسین مشاور شمسه یزد، طرحی را برای احیای این اثر تاریخی ارائه کرد که مرحله اول آن مورد موافقت قرار گرفت.

وی با اشاره به بافت اجتماعی محله گلستان سبزوارادامه داد: مشاور می‌تواند ارتباط این افراد را با جامعه هدف برقرار و نقش تسهیل گر را در ایجاد سرای حرف و مشاغل سنتی و صنایع دستی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی محله گلستان داشته باشد.

رجبعلی لباف خانیکی، باستان شناس وعضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این جلسه گفت: در طرح احیای سرای معمار زاده میراث ناملموس و ارزش‌های اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

لباف خانیکی با بیان این که باید به لایه‌های زیرین نیز توجه کنیم، چون این سرا در بافت تاریخی سبزوار قرار گرفته است، افزود:، چون سبزوار و جاجرم تنها شهر‌هایی هستند که بر روی سایت باستانی ساخته شده اند، باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام//ف. ن.

بازآفرینی بنای تاریخی در سبزوار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار