۵ برگ برنده روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا

یک رسانه روسی در گزارشی به پنج سلاح تحریمی مسکو اشاره کرد که در صورت بکارگیری می‌توانند تهدیدی جدی برای اقتصاد آمریکا محسوب شوند.

۵ برگ برنده روسیه در برابر تحریم‌های آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد به علت حادثه مسمومیت «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روس‌تبار، و دخترش در انگلیس تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع می‌کند. این تحریمها شامل منع صادارت کالاهای امنیتی حساس به روسیه، توقف پروازهای مسکو به واشنگتن، و حتی ممنوعیت صادرات هرگونه محصولی به روسیه خواهد بود.

آمریکا و کشورهای اروپایی مدعی‌اند روسیه در حادثه حمله شیمیایی به جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش در انگلیس دست داشته؛ ادعایی که بارها مسکو آن را رد کرده است. تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، جدا از تحریم‌هایی است که واشنگتن پیشتر به بهانه الحاق کریمه به روسیه و آنچه دخالت این کشور در انتخابات آمریکا خوانده شده، علیه مسکو وضع کرده است.

به همین دلیل، همزمان با ادامه بازی تحریمی آمریکا علیه روسیه، خبرگزاری روسی «راشا تودی» در گزارشی تهدید کرد در صورت پافشاری آمریکا به افزایش دامنه تحریم‌ها، مسکو از سلاح‌های تحریمی مرگباری رونمایی خواهد کرد که واشنگتن را کاملا غافلگیر می‌کند.

راشا تودی در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه قانون‌گذاران روس به‌تازگی تهدید کرده‌اند تحریم‌های جدید آمریکا با اقدامات تلافی‌جویانه سنگینی مواجه می‌شود که برخی از حوزه‌های حساس همکاری بین دو کشور را هدف قرار خواهد داد، به پنج سلاح بزرگ تحریمی روسیه اشاره کرده که تاکنون از به‌کارگیری آنها خودداری شده است.

تیتانیوم
در صورت تصمیم آمریکا به تحریم همه‌جانبه مسکو، دولت روسیه می‌‎تواند صادرات تیتانیوم به آمریکا را متوقف یا محدودیت‌هایی را اعمال کند. شرکت وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما «VSMPO-Avisma» تیتانیوم روسیه، بزرگترین شرکت تولید تیتانیوم جهان، یک‌سوم تیتانیوم صنعت هواپیماسازی جهان را تولید و 70 درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما 40 درصد قطعات تیتانیومی شرکت بوئینگ آمریکا، 60 درصد تیتانیوم شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس و همه تیتانیوم شرکت هوافضای «امبرائر» برزیل را تأمین می‌کند.

جایگزین تیتانیوم روسیه برای شرکت هواپیماسازی بوینگ تقریباً غیرممکن است. آمریکا و اتحاد جماهیر سابق در دهه 1950 به صورت همزمان کار صنعتی بر روی تیتانیوم را آغاز کردند، اما سرانجام تنها روسیه موفق شد آلیاژهای تیتانیوم با کیفیت بالا تولید کند. استفاده از مواد دیگر (به جای تیتانیوم) نیز گزینه دلخواه بوئینگ نیست.

تیتانیوم نسبت به آلیاژهای دیگر برتری‌های مهمی دارد؛ از جمله اینکه در ساخت هواپیما لازم است موادی به کار گرفته شوند که توانایی مقاومت در برابر فشارهای شدید پرواز در ارتفاع بالا را داشته باشند. استفاده از فولاد در ساخت هواپیما در گذشته مرسوم بود اما امروزه به منظور افزایش طول عمر هواپیما و بهره‌وری بهتر انرژی، از مواد سبک‌تر و بادوام‌تر استفاده می‌شود. تیتانیوم به اندازه فولاد استحکام دارد اما 45 درصد سبکتر است و توانایی ایستادگی طولانی در برابر آب نمک موجود در جو دارد.

حریم هوایی
موقعیت بسیار راهبردی روسیه و قرار گرفتن این کشور بین اروپا و آسیا این امکان را به مسکو می‌دهد تا برای عبور هواپیماهای باری و مسافربری آمریکا از آسمانش، تعرفه‌های شدیدی اعمال کند یا به‌کل مانع عبور هواپیماهای آمریکایی شود.

در بهترین حالت، هواپیماهای آمریکایی یا تعرفه‌های سنگین را پرداخت می‌کنند یا به دنبال مسیر هوایی جایگزین خواهند رفت. اما از دست‌دادن مسیر کوتاهتر روسیه برای عبور از اروپا به آسیا همچنین به معنای شکست خطوط هواپیمایی آمریکا در رقابت با خطوط هوایی کشورهای آسیایی و اروپاست و در بدترین حالت نیز هواپیماهای آمریکا هیچ انتخابی نخواهند داشت جز اینکه پهناورترین کشور جهان (روسیه) را دور بزنند و این کار هزینه سوخت را به‌شدت بالا می‌برد. در هرصورت شرکتهای هواپیمایی آمریکا هر راهی را انتخاب کنند، دربرگیرنده ضرر مالی سنگینی خواهد بود که می‌تواند منجر به یک فاجعه در صنعت هواپیمایی آمریکا شود.

گاز طبیعی مایع و دیگر انرژی‌ها
آمریکا همچنین می‌تواند واردات گاز طبیعی مایع (LNG) و دیگر فراورده‌های انرژی روسیه را  متوقف کند. دولت روسیه اخیراً گزارش داده که صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به آمریکا تنها به ارزش 8 میلیارد دلار است که این رقم صرفاً ۴/۶ درصد کل صادرات انرژی روسیه را شامل می‌شود. این اقدام آمریکا تقریبا هیچ اثری بر تولیدکنندگان روسی نخواهد داشت، زیرا آنها به‌راحتی می‌توانند مسیر محموله‌های کشتی‌های خود را به سمت خریداران آسیایی تغییر دهند. اما این اتفاق برای آمریکا که می‌خواهد بازیگری اصلی در صادرات انرژی باشد، پیامدهای بسیار متفاوتی خواهد داشت. گفته می‌شود چون آمریکا قادر به تولید گاز طبیعی مایع کافی برای مصرف داخلی و صادرات نیست و همچنین تانکرهای کافی «LNG» در اختیار ندارد، معمولا گاز طبیعی مایع وارداتی از روسیه را دوباره به کشورهای اروپایی صادر می‌کند. بنابراین اگر روسیه عرضه انرژی خود را متوقف کند، تمام برنامه‌های آمریکا برای تبدیل‌شدن به صادرکننده اصلی انرژی به شکست می‌انجامد.

شرکتهای آمریکایی مستقر در روسیه
با وجود افزایش تنش و تیره‌شدن روابط بین واشنگتن و مسکو، بسیاری از شرکتهای آمریکایی بدون هیچ دخالتی از سوی دولت روسیه همچنان به فعالیت خود در خاک این کشور ادامه می‌دهند. روسیه به تلافی هرگونه تحریم واشنگتن می‌تواند شرایط را برای شرکتهای آمریکایی «پپسی‌کو، پروکتراند، گمبل، مک‌دونالد، بوئینگ، موندلیز، جنرال موتورز، جانسون و جانسون، کارگیل، آلکوا، جنرال الکتریک و بسیاری شرکتهای دیگر، سخت کند. از سویی دیگر شرکتهای روسی خیلی کمی در آمریکا حضور دارند. بنابراین ادامه بازی تحریمی نعل‌به‌نعل برای آمریکا بسیار دشوار است، تنها ملاحظه دولت روسیه در عدم تحریم شرکتهای آمریکایی فعال در روسیه، اشتغال محلی است، زیرا این  شرکتها برای شهروندان روسی شغل ایجاد کرده‌اند.

راکت‌های روسی
عرضه موتورهای موشک آردی-180 از دیگر گزینه‌های روسیه برای تلافی تحریمهای جدید آمریکاست. این موتورها نقشی حیاتی در برنامه هوافضای آمریکا دارند چون ناسا و پنتاگون از چنین موتورهایی برای پرتاب ماهواره‌های آمریکایی استفاده می‌کنند. تلاش آمریکا برای توقف خرید این موتورها از روسیه همیشه با شکست روبرو شده است، زیرا آمریکا توانایی تولید جایگزین داخلی چنین موتوری را ندارد. این موتورها برای توانمندکردن راکتهای «اطلس 5|Atlas V» (مدارگرد شناسایی مریخ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمریکا علاوه بر موتورهای آردی-180، موتورهای آردی-181 را نیز از روسیه می‌خرد. هفته گذشته یک قانونگذار ارشد روسیه تهدید کرد مسکو می‌تواند در اقدامی تلافی‌جویانه فروش موتورهای آردی-180 را به آمریکا متوقف کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايران دخت
۲۲:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اگه ميخوای در بحران موفق باشی روش بسيار متفاوت بکار بگير چون در اين صورت از جایي که کسی فکرشو نميکنه قدرت به دست مياوری .روسيه ميتونه با سياست خاص شرکتهای امريکايی را در کشورش حفظ کنه وعملا مزاياشو مال خودش کنه اگه بدونه چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
آنهایی که با جغرافیای ایران معامله (داخلی یا خارجی) می کنند نباید منتظر ثبت نام نیکو در تاریخ و یا آینده ای درخشان باشند. سهم مالکیت ایران بر دریای خزر نباید کمتر از 30 درصد باشد. نمایندگان ایران باید برای 30 تا 50 درصد مذاکره می کردند. به شکل تاریخی این قراردادی دو جانبه بوده و حتی تساوی با سهم دیگر کشورهای تازه استقلال یافته کاملاً ناعادلانه است.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
دادا چجوری حساب کردی مه بین سی تا پنجاه درصد سهم ما شد؟؟ از همه کمتر ما خط ساحلی داریم، معقولش بین 11 تا 20 درصده، اگه تونستی رو نقشه سی تا پنجاه درصد ما رو رسم کنی جایزه داری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
چرا مسئولان برای حل مشکل کاری نمی کنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
باید ما هرچه زودتر از برجام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ننگ بر ترامپ
India
سرباز
۱۴:۳۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
از قدیم بزرگترها مگفتن دستت رو بزار روی زانوی خودت و بگو یا علی (ع) و بلند شو .الان هم فقط خودمون باید حرکت کنیم و به جز خدا چشممون به جایی و کسی نباشه ... ما میتونیم . یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
به امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
عشایری
۱۴:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اگر روسیه می خواهد تحریم های آمریکا متوقف شود باید با همین پنج روش جلوش بایستد.
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۵۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روسیه امریکا را تحر یم کند ایران تنگه هرمز راببند یمن هم باب المندب را همین سه حرکت=کیش ومات امریکا ومتحدان نداشته اش در کمتر از 72 ساعت..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
این معادله فقط رو کاغذ جواب میده!به این راحتی ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
180
۱۶:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
عملا در خدمتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
درود بر پوتین
بزودی روسیه با کمک ایران و چین پوزه آمریکارو به خام خواهند مالید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
درسته ،ولی دارم شک میکنم که نکنه روسها تو تقسیم دریای خزر از ما باج گرفته باشند ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
یه روزی همین پوتین میشه دشمن شماره یک ایران
تاریخ رو فراموش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۲:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روس‌ها دوسوم خاک مملکت مارو تصاحب کردن جر خیانت چیزی واسمون نداشتن آمریکایی‌ها رفتارشان بد است بهتره صدرصد به خودمون متکی باشیم چون تجارت جهانی هم بارفتارهای آمریکا کاملا شکست خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
چاره ای نداریم در چنین شرایطی رابطه داشته باشیم به جای این که بشینیم هر روز بگیم این قابل اعتماد نیست اون قابل اعتماد نیست مغزمون را به کار بندازیم صنعت واقتصادمون را قوی کنیم روسیه با یه تیتانیوم امریکا را به اعزا میکشه امریکا هم ما را با یه اشاره به فنا میده ایراد از کجاست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
چهل ساله امریکا هر چه و هر چه در توان داشته برای فنای ما بکار بسته و به اعتراف متفکرین خودشون، فقط یکی از این اقدامات کافی بود تا هر کشوری رو ساقط کنه ولی زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
قرار بود انقلاب نه غربی بشه نه شرقی
فعلا که چسبیدین به شرق، چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
فعلا ما نیستیم که به شرق چسبیدیم و شرق نیلز به تعامل با ما دارد و منافع مشترک نیز ایجاب میکند که برای در هم شکستن تهدید مشترک همراه شویم و روسبه و چین تا کنون در این همراهی و اشتراک منافع گزینه های مناسبی برای تعامل با جمهوری اسلامی بوده اند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
این به معنی قطع رابطه با جهان نیست فعلا چین و روسیه تصمیمات مستقل از امریکا میگیرند و این روابط به نفع همه طرفهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
قرار بود انقلاب نه غربی بشه نه شرقی
فعلا که چسبیدین به شرق، چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
برای تکمیل برنامه موشکی و هسته ای از کره شمالی و پاکستان کمک بگیرید آنها قابل اعتماد تر هستند تا روسیه!(بعضی شخصیت ها دشمنی خود را آشکار نمی کنند،از آنها باید ترسید)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
مسئله فروش S300 رو هنوز فراموش نکردیم!!!!!!!!!!(همه چیز را همگان دانند)کاش به روسیه نیاز نداشتیم و میتونستیم روی پای خودمون بایستیم
Iran (Islamic Republic of)
180
۱۳:۵۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
منافع ملی ر وس ها ایجاب میکند با ایران و منطقه تعامل قوی داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مجید صدف
۱۰:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روسیه کشوری که فقط به منافع خودش فکر.می کنه ، این کشور هر روزی میتونه نقشی بدتر از آمریکا در دنیا داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
مجید صدف
۱۰:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روسیه کشوری که فقط به منافع خودش فکر.می کنه ، این کشور هر روزی میتونه نقشی بدتر از آمریکا در دنیا داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
ما هم به منافع خودمان فکر خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
به هیچ کشوری نمیشه اعتماد کرد ، اونم از سپردن دریاچه خزر به ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
هیچ کس قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
حتی اونایی که اختلاس میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا واقعا قابل اعتمادنیست
قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روسیه قابل اعتماد نیست
آخرین اخبار