مجهز بودن ۱۰ هزار هکتار از باغ های سیرجان به آبیاری تحت فشار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب است بایستی برنامه ریزی جامع و اساسی در جهت مصرف بهینه آب در این بخش صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: در راستای برداشت بهینه از منابع آب فعالیت‌هایی در قالب احیاء و مرمت قنوات، احداث کانال‌های بتنی، لوله گذاری، احداث استخر‌های ذخیره آب، آبرسانی سیار به باغات، اجرای طرح‌های آبیاری کم فشار و... از اقدامات اجرایی این مدیریت بوده که به صورت مستمر و سالانه اجرا می‌گردد.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی این شهرستان در جهت صرفه جویی در مصرف آب، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار می‌باشد، افزود: تاکنون سطحی بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغات و مزارع به این سیستم‌ها مجهز شده است.

محمودآبادی افزود: این طرح‌ها شامل ۳۷۳۳ هکتار آبیاری قطره‌ای رو سطحی، ۳۴۶۱ هکتار آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، ۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای ثقلی، ۲۰۵۴ هکتار بابلر، ۷۶۴ هکتار آبیاری بارانی، ۱۱۵ هکتار آبیاری تیپ گندم و ۶۴ هکتار آبیاری تیپ زعفران می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه از نظر سطح اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای زیرسطحی شهرستان سیرجان مقام اول کشوری را دارا است، افزود: این امر سبب شده کارشناسان و باغداران بسیاری از استان‌های پسته خیز از طرح‌های اجرا شده این شهرستان بازدید و الگو برداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار داشت: موفقیت در اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار مستلزم انجام مطالعات دقیق شرایط آب و خاک به منظور تصمیم گیری جهت اجرا یا عدم اجرای سیستم، طراحی دقیق سیستم، جنس مناسب لوله و اتصالات، اجرای صحیح سیستم توسط شرکت‌های مجری و اعمال مدیریت بهینه از سوی باغدار می‌باشد به گونه‌ای که ایجاد کوچکترین اشکالی در موارد فوق ایرادات اساسی به سیستم وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/ی

بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار