نوای آذربایجان چراغ اول جشنواره موسیقی جوان را روشن کرد

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اجرا‌های خود را با بخش موسیقی نواحی آغاز نمود.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ فرهنگسرای نیاوران که میزبانی بخش نواحی موسیقی جوان را از 22 مرداد تا اول شهریور ماه بر عهده دارد، دیروز به استقبال شرکت کنندگان موسیقی آذربایجان رفت. شرکت کنندگان نیز در سه بخش به نواختن تار، قانون، گارمون، کمانچه، قوپوز، دایره و نقاره پرداختند و هیات داوران متشکل از جابر اطاعتی و شهریار صدیق، این هنرمندان جوان موسیقی آذربایجان را مورد قضاوت قرار دادند.

نوای آذربایجان چراغ اول جشنواره را روشن کرد

جشنواره نخستین بخش خود را با کلامی از قرآن مجید آغاز کرد و پس از پخش سرود ملی کشورمان علی ثابت نیا، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران، روی صحنه حاضر شد و ضمن خیرمقدم به حاضران و ارائه توضیحاتی پیرامون جشنواره، از حضور نوازندگان جوان و نوجوان ابراز خرسندی نمود و برای آن ها اجرا های موفقی را آرزو کرد.

قسمت ابتدایی نخستین روز جشنواره به ساز های تار، قانون، گارمون اختصاص داشت و نوازندگان از ساعت 9 الی 13 به نواختن ساز خود پرداختند. نخستین شرکت کننده یانا رنجبران اصل از گروه سنی الف بود که با ساز تار روی صحنه آمد و سپس به ترتیب سینا سنجری باسمنج، آراز قاسمی، فواد مصلحت جو زهرا میرزایی و آراز وجودی اجراهای خود را ارئه کردند. داوران در این بخش از آن ها خواستند تا به پاساژ ها بیشتر توجه نمایند.

پس از این شرکت کنندگان نوبت به گروه سنی ب رسید. مهران بهروزی اولین شرکت کننده ای بود که از این گروه سنی به نواختن سازش، تار، پرداخت. فرزین رازقی و علی سیاح از تبریز یکی پس از دیگری نواختند.

نوای آذربایجان چراغ اول جشنواره را روشن کرد

المان اطهری اجراها را وارد گروه سنی ج کرد. سپس سئویل اقدسی و ناصر مددی از این گروه به اجرا پرداختند.

بخش اول پس از استراحتی کوتاه با ساز قانون ادامه پیدا کرد. پانیذ ستاری از تبریز در گروه سنی الف به عنوان تنها شرکت کننده این ساز، نواخت. سپس نوبت به ساز گارمون رسید. پویا دایلاری اصل و محمدرضا محمد وند از گروه الف به رقابت پرداختند. ائلشن سلیمیان تنها شرکت‌کننده در رده سنی ب بود که روی صحنه آمد. در ادامه گروه سنی ج با سه شرکت کننده رقابت کرد. در این گروه سینا حسن زاده، بهنام خدا داد لشگری و سمیرا مرکب سازی هر سه از تبریز حضور داشتند.

داوران شرکت کنندگان را به کسب تجربه بیشتر تشويق می کردند و خاطرنشان می کردند که جشنواره بستری برای یافتن نکاتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

بازه زمانی 14 الی 16 به ساز کمانچه اختصاص داشت و هشت شرکت کننده منتخب در دور نهایی با هم به رقابت پرداختند. مانند معمول ابتدا شرکت کننده ای از رده سنی الف روی صحنه حاضر شد. پس از پارمیس ستاری، سماء شجری باسمنج، آرین ضمیری، رضا محمدی دوشتور از تبریز در این رده سنی کمانچه نوازی کردند.

ساز کمانچه تنها یک شرکت کننده در گروه سنی ب داشت. آرمین زینال زاده به عنوان شرکت کننده این گروه نواخت و بعد اعضای منتخب رده سنی ج برای قضاوت نهایی روی صحنه حاضر گشتند. آیلار جهانگیری و روزبه مقدم نژاد از تبریز و مسعود قلی زاده از میانه برگزيدگان راه یافته به این بخش بودند.

پس از استراحتی، بازه زمانی سوم شروع شد. ساعت 17 تا 21 به ساز های قوپوز، دايره و نقاره اختصاص داشت. گروه سنی الف آغاز کننده بخش قوپوز نوازی بود. در ابتدا سهیل اسلامی گندم آباد از کرج سازش را بدست گرفت و برای داوران نواخت. امیرمحمد باقری از شهر قدس اجرا کرد. عارف بهرامی و ابراهيم مراد نقم نیز کار خود را ارائه کردند و نوبت به دختران رده سنی الف رسید. ساناز سفر کن لیقوان، اسماء میکائیلی و دنیا یاری کندشمین در این رده سنی به اجرا پرداختند. داوران در این قسمت اجرای دو تن از شرکت کنندگان را متوقف و ساز شان را کوک و سپس آن ها دوباره شروع به نواختن کردند.

نوای آذربایجان چراغ اول جشنواره را روشن کرد

نوای قوپوز در فرهنگسرای نیاوران ادامه داشت و گروه سنی ب و ج نیز روی صحنه آمدند. در رده سنی ب امین جودت، محمدرضا حمیدی، سپهر حیدری و در رده سنی ج عارف احمد زاده دوشتور، علی رجبی، محمد علیزاده و فرزاد نادرالوجود هنر خود را نشان دادند.

داوران در این بخش ضمن اشاره به استعداد نوازندگان جوان تاکید به اجرای کامل جملات، ارتباط خوب با ساز و لطافت نواختن داشتند.

بخش پایانی نخستین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دایره و نقاره اختصاص داشت. برای ساز دایره از هر گروه سنی یک نفر در رقابت نهایی حضور داشت. افرا اصلان حسینی در گروه سنی الف که می توان گفت کوچکترین شرکت کننده بود، یاشار باباپور در گروه سنی ب و مصطفی حسین نژاد در گروه سنی ج هر سه از تبریز شرکت داشتند.

در انتها ساز نقاره طنین انداز شد. در این بخش نیز تنها سه شرکت کننده حاضر بودند. اصغر دسینه خیاو و اميررضا طوبائی نژاد در گروه سنی ب و محمد آذری در گروه سنی ج به رقابت پرداختند که پایان بخش نخستین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

انتهای پیام/

در نخستین شب جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار