استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند از بحران اقتصادی عبور کنند؟

اداره استارتاپ در شرایط دشوار اقتصادی نیازمند استفاده از حداکثر توان است؛ لیکن کنار آمدن با بحران می‌تواند فرصتی باشد تا ایده‌های جدیدی به دست آید که بتوان شرکت را برای همیشه متحول کرد.

استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند از بحران اقتصادی عبور کنند؟ به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استارتاپ ها وقتی اقتصاد دچار رکود می‌شود تلاش می‌کنند سرمایه جذب کنند در حالیکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر از آنها فرار می‌کنند زیرا سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را پر ریسک می‌دانند و بیشتر به سمت شرکت‌های باسابقه‌تر گرایش پیدا می‌کنند.

همچنین وقتی اقتصاد دچار رکود می‌شود میزان فروش پایین می‌آید و در نتیجه استارتاپ‌ها با کاهش جریان نقدینگی مواجه و این مساله باعث نگرانی آنها می‌شود.

اداره استارتاپ در شرایط دشوار اقتصادی نیازمند استفاده از حداکثر توان است؛ لیکن کنار آمدن با بحران می‌تواند فرصتی باشد تا ایده‌های جدیدی به دست آید که بتوان شرکت را برای همیشه متحول کرد.


بیشتر بخوانید: آینده اقتصاد ایران در گرو فعالیت استارتاپ ها


قصد داریم براساس گزارش استارتاپ‌گریند در اینجا به بیان 10 نکته بپردازیم که مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا نیز با انتشار آن به نوعی، تأیید ضمنی از آن داشته است؛ با تکیه بر این نکات می‌شود در شرایط رکود اقتصادی، کسب‌وکار را در بستری مستحکم قرار داده و موجب رشد بلندمدت آن شد.

1. منابع نقدی خود را ارزیابی کنید

نقدینگی خود را محاسبه کنید؛ هدف این است که مشخص کنید برای آینده چه مقدار نقدینگی دارید.

اگر بدانید نقدینگی‌تان چه قدر است، می‌توانید آن را به‌سادگی مدیریت کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

با پیش‌بینی میزان فروش آتی خود می‌توانید متوجه شوید که آیا برای 12 ماه آینده که می‌خواهید صورتحساب‌هایتان را پرداخت کنید، جریان نقدینگی کافی خواهد بود یا خیر.

اگر نقدینگی شرکت و جریان نقدینگی پیش‌بینی شده به‌اندازه‌ای باشد که با آن نتوانید هزینه‌های 12 ماه آتی را پوشش دهید این به‌منزله آژیر خطر است.

2. بلافاصله برای صرفه‌جویی اقدام کنید

در شرایط بحرانی، کاهش هزینه‌ها اقدامی اجباری است نه اختیاری؛ هر چه سریع‌تر باید این چربی‌های اضافه را از بین برد زیرا برای آینده کسب‌وکارتان بهتر است.

هزینه‌هایی را که برای بقای کسب‌وکارتان ضروری نیستند حذف کنید؛ گاهی شاید مجبور باشید مزایای کارمندان را قطع کنید.

اگر هزینه‌هایی دارید که ضروری هستند، می‌توانید وام بگیرید.

از این پول برای حفظ عملیات و تداوم سودآوری استفاده کنید؛ بعد از آنکه شرایط بهتر شد می‌توانید هر طور مایل بودید، هزینه کنید.

3. برای تصمیم‌گیری‌های دشوار و ناامید کردن کارمندانتان آماده باشید

اگر بعد از حذف هزینه‌های غیرضروری همچنان مشاهده کردید که شرکت نمی‌تواند از بحران نجات پیدا کند باید به فکر تصمیم‌های دشواری مانند تعدیل بعضی کارمندان و تعلیق سهم مؤسسان باشید.

رفتن بعضی از اعضای تیم یا حقوق نگرفتن مؤسسان آسان نیست ولی در این شرایط بقای شرکت در اولویت است؛ هر چیزی که بتواند شرکت را سر پا نگه دارد، حتی تعدیل کارکنان برای حذف هزینه‌ها، می‌تواند ارزشمند باشد.

4. از زیاده‌روی بپرهیزید

سخاوتمند بودن بد نیست اما وقتی منابع لازم برای این کار را ندارید ممکن است به ضررتان تمام شود.

اگر خدماتی را به‌صورت رایگان به مشتریان‌تان می‌دادید، می‌توانید به‌تدریج بابت این خدمات از آنها پول دریافت کنید و برای این تغییر رویه خود دلایل منطقی داشته باشید.

وقتی از مشتریان می‌خواهید برای خدماتی که قبلا رایگان بوده هزینه پرداخت کنند باید منتظر عکس‌العمل‌های مختلف آنها باشید.

بعضی از آنها ممکن است اعتراض و حتی تهدید کنند که دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد اما برخی دیگر ممکن است تمایل داشته باشند هر کاری از دست‌شان برمی‌آید، انجام دهند تا کسب‌وکار شما به فعالیت ادامه دهد و همچنان به آنها خدمت کنید.

5. قیمت‌ها را افزایش دهید

افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود اقتصادی و کمبود سرمایه می‌تواند خلأهای مالی بزرگ را در شرکت شما پر کند.

به این منظور لازم است سعی کنید تا آنجا که ممکن است از فروش محصولات‌تان پول به دست بیاورید تا مانع از فروپاشی شرکت شوید.

افزایش 10درصدی قیمت‌ها کسی را ورشکسته نمی‌کند اما باید برای مشتریان‌تان شفاف‌سازی کنید که چرا این کار را کرده‌اید.

در اینجا نیز مشتریانی که حامی شما هستند برای پرداخت وجه بیشتر در ازای کالاها، خدمات و کمک شما به ادامه فعالیت شرکت‌تان مشکلی نخواهند داشت اما همچنان مثل زمانیکه خدمات رایگان خود را حذف می‌کنید باید هنگام افزایش قیمت‌ها نیز انتظار عکس‌العمل‌های مختلف را از مشتریان داشته باشید.

لیکن اگر برای این کار دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشید و تجربه مطلوبی را برای مشتری رقم بزنید نیازی نیست نگران این اعتراض اولیه باشید چرا که به‌تدریج از بین خواهد رفت.

6. تقاضای پیش‌پرداخت کنید

وقتی اقتصاد راکد است و از سرمایه خبری نیست، بزرگترین مشکل جریان نقدینگی است؛ اگر نقدینگی کافی نداشته باشید ادامه حیات شرکت‌تان غیرممکن است.

بنابراین تقاضای پیش‌پرداخت از مشتریان می‌تواند به شما کمک کند تا تعدادی از مشکلات مربوط به جریان نقدینگی را حل کنید.

پیش‌پرداخت در کنار افزایش قیمت و دریافت بها برای خدماتی که قبلا رایگان بوده‌اند، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامت مالی شرکت شما بگذارد.

7. خدمات مشتری را بهبود ببخشید

ممکن است در شرایط رکود اقتصادی وسوسه شوید تا کیفیت خدمات خود را کاهش دهید ولی این اشتباه بزرگی است.

بهبود کیفیت خدماتی که به مشتریان ارایه می‌کنید می‌تواند معجزه کند؛ ارائه خدمات خوب به مشتری آنها را به شما وفادارتر می‌کند چرا که می‌دانند هیچ کجا نمی‌توانند مثل شما پیدا کنند و علاوه بر این زمینه را برای پیش‌فروش خدمات به آنها فراهم می‌کند.

به این ترتیب میانگین درآمد حاصل از هر مشتری افزایش می‌یابد؛ افزایش رضایتمندی مشتری بیشتر شبیه یک سلاح است تا یک ابزار.

8. گوجه‌های گندیده را جدا کنید

شما نیازی به مشتریانی که درد شما را دوچندان می‌کنند، ندارید.

شرکت‌ها باید تلاش کنند مشتریان‌شان را حفظ و از آنها برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند ولی بعضی از مشتری‌ها به‌جای آنکه به رشد شرکت کمک کنند مانع آن می‌شوند.

مشتریانی که خواستار تخفیف‌های زیاد هستند یا بعد از تحویل کالا، بی‌جهت پرداخت هزینه آن را به تأخیر می‌اندازند فایده‌ای برای شما ندارند که بخواهید حفظ‌شان کنید.

بنابراین اگر مشتریان بدی دارید که شرایط شرکت را در بحران اقتصادی بدتر می‌کنند، به فکر کنار گذاشتن آنها باشید.

9. از افرادی که انتظارش را ندارید کمک بگیرید

با اعضای تیم خود گفتگوی آزادانه‌ای داشته باشید و آنها را تشویق کنید تا نظرات خود را بیان کنند و بگویند برای ادامه حیات شرکت در بحران اقتصادی چه ایده‌هایی دارند.

ایده‌های کارمندان سطوح پایین‌تر درباره حفظ شرکت و رشد آن بعضا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بنابراین قبل از اینکه هزینه کنید و از مشاوران خارج از شرکت کمک بگیرید، با اعضای تیم خود مشورت کنید؛ با این کار نه‌تنها از آن‌ها ایده می‌گیرید بلکه از آرزوها و رویاهای‌شان درباره شرکت مطلع می‌شوید.

10. درباره شرکت با سرمایه‌گذاران جدید و قدیمی صحبت کنید

بیهوده منتظر نمانید تا آنقدر دیر شود که مجبور شوید کشتی غرق شده را از آب‌های خروشان بیرون بکشید.

از سرمایه‌گذاران فعلی دعوت کنید و به آنها بگویید که کسب‌وکارتان برای بقا در شرایط بحرانی به پول نیاز دارد.

ممکن است با واکنش‌های مختلفی روبرو شوید ولی اگر آنها خواستار بقای کسب‌وکار باشند پول بیشتری به شما خواهند داد.

سرمایه‌گذاران بالقوه جدیدی نیز پیدا کنید و به آنها بگویید که چرا حمایت از شما برای آنها بازدهی دارد؛ باید هیجان آنها را برانگیزید تا سرمایه‌شان را در اختیار شما قرار دهند.

گاهی سرمایه‌گذاران خواستار آن هستند که کارآفرینی را ببینند که صرف‌نظر از شرایط اقتصادی، قویاً به ایده‌اش اعتقاد دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

استارتاپ‌ها با رعایت این ۱۰ نکته از بحران اقتصادی عبور کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.