راهکاری برای رفع حساسیت به این خوراکی سفید رنگ/ چه کسانی اصلا نباید شیر بخورند؟

فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی بالینی درباره علت حساسیت به شیر و راه‌های درمان آن توضیح داد.

مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در مورد تفاوت تحمل نکردن  لاکتوز و حساسیت نسبت به شیرگاو در برخی افراد گفت: همه واکنش‌های ناخواسته بدن، نسبت به مواد غذایی را می‌توان به دو دسته آلرژیک و غیر آلرژیک تقسیم کرد؛ واکنش‌های ناخواسته ما نسبت به شیر هم بر همین منوال است.

وی ادامه داد: آلرژی‌های غذایی از جمله آلرژی نسبت به شیر در واقع نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به غذای ورودی به دستگاه گوارش است؛ عوامل زیادی شامل واکنش سیستم‌های ایمنی سلولی، سیستم ایمنی هومورال، آنتی بادی‌های ige و لنفوسیت‌هایT می‌تواند دلیل بروز این علائم باشد.

آلرژی

محلوجی راد با اشاره به اینکه واکنش های آلرژیک در افراد به صورت های مختلف بروز می‌کند، اظهار کرد: گاهی بر  اثر مصرف شیر واکنش‌های پوستی مثل کهیر، اگزما و انژیوادم  ایجاد می‌شود و گاهی مشکلات گوارشی مثل اسهال، استفراغ، دل‌درد و کاهش وزن را درپی دارد؛ اما گاهی در موارد خاص، حتی خوردن مقدار مختصری شیر می‌تواند باعث بروز آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) شود که علاوه بر علائم مذکور، در مواردی افت فشار را هم به همراه دارد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی تصریح کرد: بیماری «عدم تحمل لاکتوز» در اصل کمبود نوعی آنزیم به نام لاکتاز در مخاط سیستم گوارشی فرد است که وظیفه هضم و تجزیه لاکتوز در بدن فرد را بر عهده دارد؛ این کمبود باعث تخمیر شیر و بروز مشکلات گوارشی شامل دل‌درد، دل‌پیچه و اسهال‌می‌شود.

کودکان بیشتر دچار آلرژی می‌شوند

وی با اشاره به احتمال بروز کوتاه مدت این بیماری بر اثر کاهش سطح مخاط دستگاه گوارش بیان کرد: گروه خاصی را نمی‌توان برای دربرگیری این بیماری در نظر گرفت و احتمال بروز آن در همه وجود دارد؛ اما با وجود این  آلرژی‌ها شیوع بیشتری در کودکان دارند و با افزایش سن حدود ۸۰ درصد آن‌ها درمان می شود.

آلرژی

محلوجی راد با تاکید بر اهمیت علائم بالینی در هر 2 بیماری گفت: انجام تست‌های پوستی و آزمایشگاهی اصلی‌ترین راه تشخیص حساسیت فرد نسبت به مواد مختلف است و اغلب برای تشخیص این بیماری از روش‌های یادشده استفاده می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی تصریح کرد: برخلاف بیماری عدم تحمل لاکتوز آلرژی نسبت به شیر در صورت بروز آنافیلاکسی احتمال خطر مرگ را به همراه دارد؛ در واقع آنافیلاکسی همان شوک خطرناکی است که برای جلوگیری از آن در هنگام تزریق پنی‌سیلین از شما سوال می‌کنند.

وی افزود: در صورت بروز چنین علائمی در فرد تنها کاری که از دست اطرافیان برمی‌آید تماس با اورژانس، دراز کش کردن فرد، قرار دادن پا‌ها به سمت بالا و باز کردن راه تنفس اوست، اما معمولا کسانی که تجربه این اتفاق را داشته‌اند با مشاهده علائم اولیه از آمپول‌های خود تزریق که همراه دارند؛ استفاده می‌کنند.

محلوجی راد با تاکید بر اینکه پرهیز تنها راه مواجه با هر 2 بیماری عدم تحمل لاکتوز و آلرژی نسبت به شیرگاو  است، افزود: در بیماری عدم تحمل لاکتوز مصرف شیر بدون لاکتوز می‌تواند راهگشا باشد، اما کسانی که حساسیت دارند باید به طور کل از مصرف لبنیات گاوی پرهیز کنند تا شاید با افزایش سن، این عارضه بهبود پیدا کند.

آلرژی

این فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی با تاکید بر اینکه آنتی هیستامین ها اثر درمانی ندارند،  یادآوری کرد: باور غلطی بین مردم وجود دارد که با مصرف تدریجی موادی که به آن‌ها حساسیت داریم می‌توان آن را به مرور رفع کرد؛ اما روند درمان در همه جای دنیا با پرهیز آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی ممنون و سپاسگزارم.
ولی کاش میشد یه را کاری یا دارویی پیشنهاد می شد برای درمان زود تر .آخه من در روستای زندگی می کنم و اکثر غذاهای روستا همین لبنیات هست .
تحملش سخت است آخه 15ساله درگیرشم.
آخرین اخبار