در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نواخته شدن زنگ خطر بارداری در سنین بالا/ شناسایی عامل تهدیدکننده سلامت بانوان ایرانی

متخصص زنان و زایمان گفت: بارداری در سنین بالا یکی از موضوعاتی است که احتمال خطر برای جنین را مضاعف می‌کند.

فرناز اهدایی‌وند متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلامت بانوان موضوعی اساسی است که فقطدو هفته در سال برای آن بحث و بررسی‌های لازم انجام می‌شود و  گروه سنی زیر 6 سال، گروه سنی 6 تا 18سال،گروه سنی 18 تا 29 سال، میانسالی 30 تا 59 سال و سالمندان بالای 60 سال برنامه‌های متنوع ارزیابی در آموزش سلامت را تجربه می‌کنند.

وی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی سلامت زنان در جامعه جای کار دارد و آنچه در موضوع سلامت مادران و نوزادان حائز اهمیت است، نقش مشاوره پیش از بارداری است که امروزه نیز با نادیده گرفتن مشاوره پیش از بارداری شاهد آمار ابتلا به برخی ناهنجاری ها و بیماری های نوزادان هستیم. 

نواخته شدن زنگ خطر بارداری در سنین بالا/ شناسایی عامل تهدیدکننده سلامت بانوان ایرانی

اهدایی‌وند با اشاره به سن بالای بارداری در جامعه امروز اظهار کرد: امروزه شنیده می‌شود و استنباط بر این است که چون سن ازدواج بالا رفته بارداری در سنین بالا هم مشکلی ندارد اما باید بگوییم هر چیزی در زمان خودش بهترین نتایج را ایجاد می‌کند و امروزه دیده می‌شود احتمال خطرات در بارداری در سنین بالا بیش از سایرین است و این گروه‌ها باید پیش از بارداری مشاوره را جدی بگیرند.

وی در ادامه اضافه وزن و چاقی را تهدیدی را برای سلامت بانوان ایرانی عنوان کرد وافزود: در یک بررسی دانشگاهی در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشاهده شده که 37 درصد افراد اضافه وزن و 23 درصد چاق هستند و می‌توان گفت با این پژوهش بیش از 50 درصد جمعیت دانشگاه شهید بهشتی اضافه وزن دارند که در جامعه 5 میلیون و 400 هزار نفری دانشگاه،  این آمار مطلوب نیست و اگر این آمار را به سطح جامعه تعمیم دهیم چاقی و اضافه وزن معضلی برای سلامت زنان است.

نواخته شدن زنگ خطر بارداری در سنین بالا/ شناسایی عامل تهدیدکننده سلامت بانوان ایرانی

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: بیما‌ری‌های قلبی و عروقی یکی دیگر از فاکتورهای خطر بارداری در کشور است که ارتباط مستقیمی با چاقی و اضافه وزن دارد و باید در عرصه آموزش سلامت زنان گام‌های موثر و مستمری برداریم.

اهدایی‌وند در پایان گفت: موضوع خود مراقبتی، آموزش و  سبک زندگی سلامت محور یکی از عرصه‌های پیشگیری است که اگر در جامعه نهادینه شود شاهد هزینه‌های بالای درمان و آمار بالای بیماری‌های غیر واگیر که معضل اصلی وزارت بهداشت است نخواهیم بود.

انتهای پیام/

مشکلات بارداری بانوان در سنین بالا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار