زنگنه در جلسه علنی:

صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه‌روست/بسیاری از تأسیسات نفتی مستهلک شده‌اند

وزیر نفت گفت: بخش‌های زیادی از صنایع نفت ما دچار فرسودگی شده‌اند و منابع لازم برای بازسازی آنان وجود ندارد.

بخش زیادی از صنعت نفت ما دچار فرسودگی شده است/صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه‌روست/ شرکت‌های بیمه‌ای نظارت خوبی بر تأسیسات صنعت نفت ندارندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز (دوشنبه 29 مرداد) در پاسخ به سوال ملی و مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نماینده ارومیه و تهران درباره علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌های کشور، اظهار کرد: بنده در وهله اول ابراز تأسف می‌کنم به جهت حوادثی که در پالایشگاه‌های کشور به ویژه پالایشگاه نفت تهران رخ داده است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه‌روست، گفت: ما با مواد آتش‌زا چون بنزین، مواد سمی و همچنین مواد با فشار بالا روبه‌رو هستیم و در چنین فضاهایی خطرها و حوادثی رخ می‌دهد.

وزیر نفت تصریح کرد: نزدیک 6000 جایگاه فروش سوخت مایع و CNG داریم، بیش از 60 واحد پتروشیمی بالادستی داریم و روزانه بیش از 90 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود و با این وجود ایمنی در سطح بسیار خوبی برقرار است.

زنگنه درباره مشکلاتی که باعث عدم ایمنی در صنعت نفت شده است، اظهار کرد: با تشکیل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توجه به بخش ایمنی در این وزارتخانه کم شد، در حالیکه مسئول قانونی حفاظت کار این وزارتخانه است، اما ما شاهد تضعیف بخش ایمنی وزارت کار هستیم.

وی با بیان اینکه انجام خصوصی‌سازی‌های حساب نشده در صنعت نفت بدون تدوین نظام رگولاتوری (تنظیم مقررات) یکی دیگر از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد، گفت: در حال حاضر وزیر نفت هیچ‌گونه دخل و تصرف و نظارتی بر پالایشگاه‌های واگذار شده و پتروشیمی‌ها ندارد و باید بگویم که شرکت پالایشگاه نفت تهران هم متعلق به سهام عدالت است و هیچ کنترلی نمی‌توانیم بر آن داشته باشیم.

وزیر نفت استهلاک شدید تأسیسات صنعت نفت و عدم سرمایه‌گذاری لازم و به موقع در این بخش را یکی دیگر از مشکلات دانست، اظهار کرد: ما پالایشگاه‌ها و صنایعی داریم که 90 ساله هستند، در حالیکه عمر این صنایع و پالایشگاه‌ها حداکثر باید 30 سال باشد و بسیاری از تأسیسات نفتی ما به ویژه در جنوب کشور مستهلک شده‌اند و منابعی برای نوسازی این صنایع نداریم.

زنگنه عدم ایفای نقش موثر بیمه‌ها در این زمینه را یکی دیگر از مشکلات دانست، تصریح کرد: همه دنیا ایمنی را از طریق بیمه اعمال می‌کنند، اما متأسفانه بیمه‌های ما آنطور که باید و شاید در شرکت‌ها نظارت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اعمال ایمنی در این واحدها مستلزم یکسری اقدامات است، گفت: در وهله اول طراحی واحد و سپس تجهیز واحدها به امکانات، به روز رسانی استانداردها و آموزش آن به افراد و همچنین آمادگی حرفه‌ای میدانی برای مقابله با حوادث لازم است و باید فرمانده میدان به اندازه کافی تربیت کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اقداماتی که تاکنون این وزارتخانه برای کاهش حوادث در صنعت نفت انجام داده است، گفت: ما دستورالعمل‌هایی را درباره الزامات ایمنی در مجتمع‌های صنعت نفت ابلاغ کرده‌ایم اما بسیاری از این حوادث به دلیل تخلف از این دستورات رخ داده است.

زنگنه با اشاره به اینکه همچنین ما با وزارت کار موافقتنامه‌ای را تدوین کردیم و مسئولیت‌های آنان برای این بخش را مشخص کردیم، ادامه داد: پس از هر حادثه‌ای ما هیئت ویژه‌ای را جهت رسیدگی به تخلفات ایمنی تشکیل داده و فرستادیم و همچنین با متخلفان برخوردهایی صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: تمام تلاش ما بهبود ایمنی در صنعت نفت است و براساس آمارهایی که داریم در این زمینه حتی وضعیت ما از انگلستان هم بهتر است، در حالیکه ما یکی از گسترده‌ترین صنایع نفت دنیا را داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار