چرا ائتلاف سعودی در یمن زمین‌گیر شد/

سودان، مهره آفریقایی عربستان در باتلاق یمن

روند جنگ در یمن نشان می دهد که سودان فقط به ابزاری برای اهداف خصمانه و استکباری آمریکا، اسرائیل، غرب و کشورهای مرتجع عربی مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "برنامه ای برای توزیع فوری مواد غذایی در تعدادی از شهرهای سودان به اجرا در خواهد آمد." این خبر هفته گذشته از طرف کاخ نشینان ابوظبی مخابره شد و رئیس سازمان هلال احمر امارات با تاکید این خبر اعلام کرد که کشورش در تلاش است تا حضور نیروهای نظامی متحد خود را از طریق برنامه و پروژه های مختلف، در سودان تقویت کند و این یعنی نکته ای بسیار جالبِ توجه و البته نگران کننده از اهدافی که در پس پرده این اقدامات نمایشی در آفریقا توسط کشورهای عربی صورت می گیرد. کمک های امارات به سودان در حالی صورت می گیرد که زمزمه هایی از جانب سودان برای خروج نیروهایش از یمن شنیده شده و در هفته های گذشته، شماری از نمایندگان مجلس سودان از عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور خواسته اند که هرچه زودتر نیروهای نظامی سودان را از یمن خارج کند.

سودان و تهدید به فرار از باتلاق یمن

تهدید سودان مبنی بر خروج از یمن با هدف دریافت دلارهای بیشتر از آل‌سعود صورت گرفت و عربستان و امارات هم سریعا با هدف منصرف کردن سودان از تصمیم خود برای خروج از ائتلاف به وعده‌های مالی و اقتصادی روی آوردند و این یعنی دقیقا همان چیزی که سودان می‌خواست! عربستان و امارات در حال حاضر تمایل دارند که به هر نحوی شده ارتش سودان نظامیان خود در یمن را حفظ نماید. برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که به دنبال تنش به وجود آمده بین امارات و عربستان با قطر و افزایش حضور این کشور در سودان به دنبال عقد قراردادی در خصوص بندر بورتسودان به عنوان بندر اصلی این کشور، امارات و عربستان نیز به تقویت روابط با خارطوم روی آورده‌اند.

ابزاری به نام سودان

در ادامه این ماجرا امارات سریعا هیئتی به ریاست «محمد شرف» معاون وزیر خارجه در امور اقتصادی به خارطوم اعزام کرد که گفت‌وگوهایی به منظور تقویت روابط اقتصادی و تجاری انجام دهند و اعلام کرد که برای تقویت واحد پولی سودان و جبران کمبود ارز خارجی در این کشور، مبلغ 1.4 میلیارد دلار در بانک مرکزی سودان به ودیعه گذاشته است. سونا، خبرگزاری رسمی سودان روز 13 مارس 2018 اعلام کرد که امارات متحده عربی به بانک مرکزی سودان کمک می‌کند تا کمبود ارز خارجی در این کشور را جبران کند. از سوی دیگر محمد شرف معاون وزیر خارجه امارات در امور اقتصادی و بازرگانی گفت که امارات چند شعبه بانک خود را برای تعامل با سودان در پرتو محاصره آمریکا افتتاح کرد. عربستان هم توافقنامه‌ای به منظور تجهیز این کشور به فرآورده‌های نفتی به مدت پنج سال امضا کرده‌. عبدالرحمن عثمان وزیر نفت سودان گفته که این امر نیاز به برخی اقدامات و همکاری با بانک توسعه عربستان دارد و این قرارداد پنج ساله است و سودان سالانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تُن مصرف خواهد داشت!

یمن؛ دروازه ورود به اروپا 

امارات و عربستان برای جنگ در یمن به خرید مزدورانی از کشورهای فقیر آفریقای مرکزی متوسل شده و به آنها وعده پول و اعطای تابعیت در مقابل جنگ در یمن را می‌دهند و در این ارتباط در سال‌های گذشته صد‌ها مزدور از سودان، سنگال، شرکت امنیتی آمریکایی بلک واتر و برخی از کشورهای آمریکای لاتین استخدام کرده اند.حالا خبر رسیده امارات نیز از کشورهای آفریقایی در حال سرباز گیری است. پایگاه خبری «هاف پست عربی» در گزارشی به بررسی اقدام امارات در سربازگیری از اعضای قبایل آفریقای مرکزی برای جنگیدن در یمن پرداخته و نوشته که این جوانان از قبایلی از جنوب لیبی گرفته تا سراسر کشورهای چاد و نیجر پراکنده هستند و اکثرشان به کار چوپانی و قاچاق در مرزهای جنوبی به ویژه قاچاق سیگار و مهاجران غیرقانونی که در رویای سفر به اروپا هستند، مشغولند.

ابزاری به نام سودان

پایگاه هاف پست عربی اما فاش می کند که جوانان آفریقایی از شرکت‌های اماراتی وعده پرداخت 900 تا سه هزار دلاری و همچنین دریافت تابعیت اماراتی را در برابر پیشنهادهای کاری «شرکت‌های امنیتی اماراتی» دریافت کرده‌اند. طبق این گزارش، در اوایل سال 2018 میلادی، سفر هیئتی از بازرگانان اماراتی به نیجر رصد شد که اعضای این هیئت با سران یک قبیله عربی ملاقات کردند و توانستند 10 هزار نفر از اعضای این قبیله را که بین لیبی و چاد و نیجر در تردد هستند، سربازگیری و جذب کنند. همزمان فعالان در کشور چاد کمپینی در اینترنت به راه انداخته و به جوانان درخصوص کار برای امارات هشدار داده‌اند. «محمد زین ابراهیم» یکی از این فعالان با انتشار ویدئویی به جوانان چاد و نیجر درخصوص پیشنهادهای کاری امارات هشدار داده و گفته که این امر در واقع سربازگیری برای جنگ در یمن و جنگیدن با ملت این کشور عربی و مسلمان در برابر مشتی دلار است. اعراب حوزه خلیج‌فارس به ویژه امارات و عربستان هیچ گاه به خود زحمت نداده‌اند تا اعراب صحرای آفریقا را بشناسند، اما امروز از آنها می‌خواهند تا به یاری آنها بشتابند و در کنار آنها در یمن بجنگند! و اطلاعات موثقی درخصوص روند سربازگیری از قبایل عربی در چاد در اختیار دارم که زیر نظر مراجعی رسمی انجام می‌شود.

تامین آب سودان توسط سعودی در ازای ادامه نسل کشی در یمن

عربستان سعودی هم در راستای تلاش برای افزایش نفوذ خود آفریقا و به ویژه سودان و در ازای همراهی آن ها در حمله به یمن، در بخش تامین آب آشامیدنی سودان سرمایه گذاری کرده و به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع طی امضای قراردادی با شرکت" الروضه" عربستان سعودی، طرح احداث تصفیه خانه برای تولید آب شرب در شمال شهر خارطوم به این شرکت واگذار شد و پیمانکار و مجری در این طرح 130 میلیون دلار هزینه کرده که عربستان سعودی این هزینه را پرداخت می کند. همچنین "عبد الرحمن بن صالح البنیان" رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان در دیدار با "عماد عدوی" همتای سودانی خود، در خصوص گسترش روابط نظامی دو کشور و انجام عملیات های نظامی مشترک گفت وگو کردند. روابط عربستان و سودان طی ماه های گذشته با سرمایه گذاری و کمک های نقدی ریاض به خارطوم افزایش یافته است و آل سعود در برنامه ریزی بلند مدت درصدد اجاره و تصرف زمین های کشاورزی این کشور است تا بتواند حضور و نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد. تقویت روابط عربستان و سودان در راستای سیاست گسترش نفوذ ریاض در کشور های فقیر آفریقا با استفاده از دلار های نفتی است و آل سعود تلاش می کند با تطمیع دولت و ملت کشورهای فقیر آفریقایی جای پایی در کشورهای مختلف پیدا کند.

ائتلاف سعودی و ابزاری به نام سودان

سودان از سال 2015 شماری از نیروهای نظامی خود را به طمع کمک های مالی عربستان، برای کمک به سعودی ها روانه یمن کرد که تاکنون شمار زیادی از آن ها کشته شده اند و این در حالی است که نیروهای سودانی بیشترین نیروهای عربی شرکت‌ کننده در نبردهای زمینی علیه یمن هستند. سودان که در شرایط دشوار اقتصادی به سر می برد، به کمک های متحدانش در حاشیه خلیج فارس چشم دوخته و پس از خوش خدمتی به آمریکا و همراهی با کشورهای مرتجع عربی اعلام کرد که کلیه روابط نظامی خود با کره شمالی را قطع و قراردادهایش با این کشور را لغو کرده است و پس از آن بود که دونالد ترامپ فرمان برقراری مراودات مالی و بانکی و همچنین برقراری روابط تجاری میان آمریکا و سودان را صادر کرد! عمر البشیر هم در تماسی تلفنی از تلاش‌های ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه سعودی و نقش سازنده این کشور در جلب موافقت دولت آمریکا برای برداشتن تحریم‌های اعمال شده علیه سودان، تشکر و قدردانی کرد!

6هزار سودانی در یمن

سودان بطور رسمی شمار نظامیان خود در ائتلاف علیه یمن را اعلام نکرده، اما پیش از این نیز بارها اعلام کرده حاضر است ۶ هزار نظامی به یمن اعزام کند. آن ها تاکنون شمار کشته شدگان این کشور در جنگ علیه یمن را پنهان نگه داشته اند، اما یک منبع در دولت این کشور تعداد کشته شدگان را 850 افسر و نظامی تا ژوئن 2018 اعلام کرده و این در حالی است که «محمد حمدان حمیدتی» فرمانده ی نیروهای واکنش سریع در سپتامبر 2017 در گفتگو با رسانه های محلی شمار کشته شدگان این جنگ را تا زمان انجام مصاحبه اش 412 تن از نیروهای مسلح سودانی عنوان کرده که از این تعداد 14 تن افسر بوده اند و این تنها رقم رسمی است که از سوی یک مسئول سودانی اعلام شده است. ولی در عین حال مقامات سابق و کنونی نظامی این کشور حضور سودان در این جنگ را اشتباه قلمداد کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشورشان برشمردند و «محمد بشیر سلیمان» از مسئولان سابق هیات فرماندهی ارتش سودان معتقد است که تصمیم دولت برای مشارکت در جنگ یمن امنیت ملی سودان را تهدید می‌کند و به دلیل عوارض طبیعی و ناهمواری‌هایش پایانی ندارد و در این میان این عربستان است که همواره در معرض موشک‌های یمنی قرار دارد!

ابزاری به نام سودان

همکاری کشورهای عربی خلیج فارس با کشورهای آفریقایی به ویژه سودان در ابعاد نظامی جنبه های دیگری هم داشته و منابع خبری عربستان سعودی از آغاز رزمایش مشترک این کشور و سودان در قارۀ آفریقا خبر داده‌اند. شبکۀ الاخباریۀ عربستان گزارش داد که این رزمایش هوایی موسوم به «سپر آبی رنگ 1» در پایگاه هوایی سرلشکر عوض خلف‌الله در شهر مرویِ سودان برگزار شد. علی القحطانی مجری فرمانده نیروهای سعودی با بیان اینکه این نخستین حضور نیروهای هوایی عربستان در خاک سودان است، بیان داشت هدف از برگزاری این رزمایش تقویت عملیات هوایی، تبادل تجربیات و بالا بردن توانمندی و آمادگی نظامی طرفین است. همچنین بعد از نزدیک به ۳ دهه، این کشور برای اولین بار به رزمایش مشترک مصر و آمریکا که در ماه اکتبر برگزار می‌شود دعوت شد. عمادالدین مصطفی عدوی، رئیس ستاد ارتش سودان پس از دیدار با یک مقام وزارت خارجه آمریکا به رزمایش مشترک «ستاره درخشان» دعوت شده که در خاک مصر برگزار و در نوع خود بزرگترین رزمایش‌های منطقه می‌باشد. او می گوید که این دیدار «راه را برای گفت و گوهای بیشتر باز کرده» و روابط نظامی دو کشور آمریکا و سودان را «به مسیر درست» بازگردانده است.

ائتلاف سعودی و ابزاری به نام سودان

باتلاقی که هر لحظه عمیق تر می شود

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 با چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد و این حملات روزانه در سایه سکوت محافل جهانی ادامه دارد. در این میان سودان اما درباره خروج از ائتلاف سخن گفته و عربستان و امارات به دلیل ترس از فروپاشی ائتلاف ضد یمن و همچنین نزدیکی بیشتر سودان به قطر و ترکیه، وعده کمک های مالی قابل توجهی به سودان داده اند. اما تفسیرها درباره حضور نظامیان سودانی در جبهه های جنگ یمن نشان می دهد که در حالی که نیروهای پیاده نظام سودان به طور مستقیم در این جنگ حضور دارند، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات بیشتر در حملات هوایی حضور دارند و بیشتر به دنبال تصرف مواضع راهبردی این کشور هستند و این یعنی استفاده ابزاری از جوانان سودانی! اما «عمر البشیر»که ظاهرا احتمال نمی داد این جنگ سال ها به طول بیانجامد، با اشتیاق نیروهای زمینی ارتش سودان را در یمن وارد جنگی کرد که هدف مشخصی برای خارطوم نداشت و این نشان می دهد که سودان فقط به ابزاری برای اهداف خصمانه و استکباری آمریکا، اسرائیل، غرب و کشورهای مرتجع عربی مبدل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار