چگونه فرزندانی قد بلند داشته باشیم؟

فوق تخصص غدد کودکان درباره روند رشد قدی کودکان و راهکار‌های موثر برای تسریع این فرآیند توضیح داد.

شاداب صالح‌پور فوق تخصص غدد کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره رشد  قدی  کودکان و عوامل موثر بر آن گفت: مهم‌ترین عامل موثر برای رشد قد و مشکلات مربوط به آن ژنتیک است، اما عوامل زیادی می‌تواند بر این مساله اثر گذار باشد؛ برای مثال بلوغ زودرس یا رشد خیلی سریع می‌تواند باعث زود بسته شدن صفحه‌های رشدی و کوتاهی قد شود.

قد

وی ادامه داد: مشکلات تغذیه‌ای و گوارشی و بیماری ریوی، آسم و مصرف برخی دارو‌ها مثل دارو‌های کورتون دار، فرآیند شیمی درمانی و مصرف سیپروفلوکساسین (که برای درمان بیماری‌های عفونی از آن استفاده می شود) بر  رشد قد اثر گذار هستند.

این فوق تخصص غدد کودکان بیان کرد: برای کوتاهی قد با منشا ژنتیکی نمی توان درمانی خاص را درنظر گرفت اما اقدام به درمان بیماری‌های ذکر شده یا اصلاح الگوی تغذیه‌ای و افزایش مقدار مصرف لبنیات، مغزها، مواد پروتئینی و میوه‌ها همچنین تنظیم زمان خواب، به بهبود روند رشد کمک می‌کند.

صالح‌پور با تاکید به تاثیر مثبت ورزش بر روند رشد کودکان گفت: در مجموع ورزش با بالا بردن تولید ماده igf۱ که توسط کبد تولید می‌شود افزایش اثربخشی هورمون رشد را به همراه دارد، اما انجام ورزش حرفه‌ای به دلیل مصرف کالری مورد نیاز برای رشد اثر عکس به دنبال دارد.

قد

بازار داغ تبلیغات اغواکننده و دروغین ماهواره ای برای افزایش قد

این فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به دروغی بودن تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی مبنی بر دارو‌های افزایش قد برای بعد از سن رشد بیان کرد: تنها راه درمان در این سن عمل جراحی به نام اِلیزاروف است؛ این جراحی گاهی هزینه سنگین و عوارضی مانند عفونت‌های مزمن یا جوش نخوردن استخوان و در نهایت از دست دادن توانایی راه رفتن را در پی دارد بنا بر این باید دلایل قانع کننده‌ای از طرف پزشکان برای انجام این کار وجود داشته باشد.

صالح‌پور درباره درمان‌های هورمونی برای رفع این مشکل تصریح کرد: این درمان فقط برای شرایطی است که مشکل کمبود ترشح هورمون یا رشد ناکافی در یکی از اندام‌ها وجود داشته باشد؛ حتی در چنین شرایطی هم بعد از مدت کوتاهی در صورت موثر واقع نشدن درمان،  آن را متوقف می کنیم چرا که مصرف نادرست آن علاوه بر اختلالات هورمونی می تواند منجر به تسریع بسته شدن صفحات رشد شود.

قد

وی با اشاره به افزایش متوسط قد در نسل جدید گفت: هرچه نسل ها جلو می رود متوسط قد در افراد جامعه افزایش می یابد.

این فوق تخصص غدد کودکان با اشاره سبک غذایی نادرست نسل جدید گفت: افزایش مصرف فست فود‌ها و غذا‌های مضر که منجر به چاقی در کودکان می شود ما را نسبت به بلوغ زودرس و مشکلات رشد و تغذیه‌ای در نسل بعد نگران کرده است.

صالح پور یادآوری کرد: مصرف دخانیات، الکل، کافئین (قهوه) و نوشابه‌ها بر رشد قدی آثار منفی زیادی دارد؛ برخی از آن‌ها مانند دخانیات جلو جذب هورمون رشد را می گیرند و بعضی از آن‌ها مانند کافئین روی جذب کلسیم و استخوان سازی اثرگذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Chile
L
۰۰:۴۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
سلام من دخترم و ۱۴ سالم هست و قدم ۱۶۵ هست می خوام قدم ۱۸۸یا ۱۷۸شوم چی کار کنم تا قدم بلد تر بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
از قرص زینک پلاس استفاده کنید
Germany
ناشناس
۰۱:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
گرسنگی کشیدن چه تاثیری میتونه درازدیاد قد انسان داشته یاشه.چه بگم
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۱:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
با سلام . راه کار برای افزایش قد چیه . امپول و تزریقات دارو . یا جراحی و ... من 19 سالمه و قدم 168 هست و نسبت ب دوستانم قدم خیلی کوچیکتره و کمتره من دان یک رشته تکواندو هستم پس ورزش میکنم. من سر کارمیرم و در رستوران کار میکنم اما فقط ی وعده غذا میخورم و گرسنه هم هستم. و خواب هم تقریبا 9 ساعت خواب مفیدم دارم .ممنون میشم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۱۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خیلی دیر متوجه شدی الان 19ساله هستی احتمال افزایش قد با تغذیه برای شما احتمالش ضعیفه با متخصص غدد وتغذیه صحبت کن گول تبلیغات را نخور که بیچارت می کنه در ضمن قد 168 کوتاه نیست درحد پایین متوسط هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اصلا انسان تو نوجوانی رشد می کنه نه کودکی . ۱۸. ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اصلا انسان تو نوجوانی رشد می کنه نه کودکی . ۱۸. ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۱:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام من ۱۷ سالمه قدم ۱۶۵سانت هس میخوام بدونم آیا رشد قد میتونم داشته باشم؟ اگه نه با هورمون درمانی قدم رشد میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
2سال وقت داری پیش متخصص غدد وتغذیه برو
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۹:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
با سلام،با توجه به اینکه پزشک میباشم و حق اظهار نظر در این زمینه دارم،نوشتار فوق را با اجازه از بزرگان طب اینگونه تکمیل میکنم که در کتاب فیزیولوژی پروفسور "guyton" وارد شده که سه مورد موجب افزایش هورمون رشد خواهد شد:خواب کافی،ورزش، و گرسنگی.
لذا بخصوص نوجوانانی که در حول و حوش بلوغ هستند را توصیه به روزه گرفتن و خودداری از پرخوری میکنم،بخصوص اینکه دایما در حال خوردن نباشند و در ساعاتی از روز ،معده را خالی و خود را گرسنه نگه دارند.
Iran (Islamic Republic of)
سید محسن
۱۰:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام خیلی خوب
آخرین اخبار