معاون مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی ؛

آذربایجان شرقی پنجمین استان پیر ایران

معاون مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی رتبه پنجم پیری کشور را در اختیار دارد، شبستر پیرترین و چاراویماق جوان‌ترین شهرستان استان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدزاده رئیس اداره بهزیستی شهردار مرند در دومین همایش «مرند شهر دوستدار سالمند» با اشاره به اینکه عبور از مرز ۶۰ سالگی سالمندی محسوب می‌شود، گفت: در سال ۲۰۵۰، ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل خواهند داد، کشور ژاپن پیرترین کشور جهان بوده و آلمان و ایتالیا در رتبه‌های بعدی هستند.

وی با اشاره به وضعیت سالمندی ایران افزود: در سال ۱۳۹۵ طبق سرشماری، ۷ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ سالمند در ایران زندگی می‌کردند که این رقم در سال ۱۴۲۹ به ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند اظهار داشت: در هر کشوری که ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت، سالمند باشد، آن کشور روبه سالمندی است و بالاتر از ۱۴ درصد سالمند محسوب شده و بالای ۲۱ درصد نیز سالخورده محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بهبود وضعیت بهداشتی در ایران تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی امید به زندگی افزایش پیدا کرد که هم اکنون سن امید به زندگی در بین بانوان ۷۰ سال و در بین مردان ۶۷ سال است.

محمدزاده با اشاره به اینکه استان گیلان با ۱۳ درصد پیرترین استان و سیستان وبلوچستان جوان‌ترین استان کشور است، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی رتبه پنجم پیری کشور را در اختیار دارد، شبستر پیرترین شهرستان استان و چاراویماق جوان‌ترین و مرند در رتبه ۹ ام سالمندی استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند عنوان کرد: در مرند ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و در کل حدود ۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های مختلف هستند که این رقم، تمامی سالمندان را شامل نمی‌شود.

معاون اداره کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی در ادامه نیروی مولد کمتر، مالیات کمتر، افزایش تصادی سرانه سلامت، افت انگیزه کاری در جوانان، کمبود نیروی کار و کاهش منابع سرمایه گذاری را از پدیده‌های استقرار و تاثیرات اقتصادی آن برشمرد.

وی همچنین با اشاره به راهکار‌های کاهش افسردگی در میان سالمندان اظهار داشت: تنها راه سلامت روان، متاهل بودن است، سالمندانی که متاهل هستند از نظر روانی از افسردگی کمتری برخوردار هستند.

محمدزاده گسترش مراکز روزانه توانبخشی به جای سرای سالمندی، خدمات حفاظت از سالمندآزاری، ایجاد سیستم‌های تلفنی گفتگو، توزیع غذای مورد نیاز، مشاوره‌های روانشناختی و معاضدت‌های حقوقی را از جمله عوامل افزایش رفاه و بهزیستی در میان سالمندان عنوان کرد. 

 

انتهای پیام/ش

۳ هزار و ۳۰۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درشهرستان مرند

برچسب ها: درمان ، اخبارپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار