معاون صدا در نشست رادیویی‌ها برای ۴۰ سالگی انقلاب:

باید از دستاوردهای انقلاب بگوییم/ به دنبال کار تشریفاتی نیستیم

نشست حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و همچنین مدیران رادیو با معاونان و وزرای دولت با موضوع ۴۰ سالگی انقلاب برگزار شد.

باید از دستاوردهای انقلاب بگوییم/ به دنبال کار تشریفاتی نیستیمبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و همچنین مدیران رادیو با معاونان و وزرای دولت با موضوع ۴۰ سالگی انقلاب امروز سه شنبه ۶ شهریور در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا حبیبی دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در معاونت صدا در سخنانی بیان کرد: این نخستین هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت صداست که ریشه در یک برنامه ریزی بلندمدت دارد و آغاز آن در دی ماه ۹۶ بود.

وی ادامه داد: وقتی ستاد تشکیل شد مبنا بر این قرار گرفت که شبکه ها در سه دسته برنامه های شاخص، ویژه برنامه و تولیدات مشترک، با ستاد انقلاب معاونت صدا همکاری کنند.

حبیبی با اشاره به پرداختن به دستاوردهای انقلاب توسط شبکه های رادیویی عنوان کرد: رویکرد ما این است که پیشرفت های اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری بررسی و معرفی شود.

دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در معاونت صدا درباره برنامه های مشترک شبکه ها و ستاد نکوداشت اعلام کرد: برنامه پیشران، پرسمان، مثبت ۴۰، روشنگر و یادگاران از جمله این برنامه هاست که برخی با دعوت از مدیران و مهمانان به مسایل مختلف انقلاب می پردازد.

شاه آبادی معاون صدا نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تلاش های برنامه سازان در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب عنوان کرد: این برای خود من بسیار مهم بود که ما اهالی رادیو چه رفتار و اقدامی باید در بهار ۴۰ سالگی انجام دهیم. برای انجام یک کار ارزشمند نیازمند زمینه سازی و مطالعه و تحقیق هستیم و از همه مهمتر نگرشی است که برنامه ساز باید داشته باشد تا بتواند بر اساس آن برنامه ای خلاق ارائه دهد.

وی ادامه داد: ما در نقطه خوبی ایستاده ایم اما همچنان باید کارهای جدی انجام دهیم تا کارنامه موفق تری داشته باشیم. اولین نشست ما در سال گذشته برگزار شد و نیاز است که برای ۴۰ سالگی انقلاب چندین نشست دیگر برگزار شود تا بحث کنیم و اگر کاری مفید نیست انجام نشود.

معاون صدا عنوان کرد: ما به دنبال کار تشریفاتی نیستیم بلکه به دنبال کارهای تاثیرگذار و موفق هستیم. باید بتوانیم محتوا و دیتاهای زیادی در اختیار برنامه سازان قرار دهیم که آثار خود را غنا بخشند.

شاه آبادی با اشاره به نکته محوری در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب یادآور شد: در راستای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کارهای روتین و شعاری انجام شده و باید هم انجام شود. شعار مساله ای جدی است و ما شعایری در حوزه انقلاب داریم که باید به آنها پرداخت. البته اگر از حد بگذرد مخاطب پس می زند؛ اما باید ببینیم غیر از اینها مخاطب امروز چه نیازهایی دارد که به آنها هم رسیدگی کنیم. سخن من این نیست که دستاوردها را نادیده بگیریم بلکه امروز شبهه هایی در جامعه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. به طور مثال آماری در حوزه انرژی، نفت و فرهنگ اعلام می شود که بسیار درخشان است؛ ولی برای بازه ۴۰ سال ممکن است کسی که از نسل جدید فضا و شرایط را نداند ملموس نباشد.

معاون صدا درباره رویکرد رادیو در ۴۰ سالگی انقلاب تصریح کرد: رادیو باید بتواند سبک زندگی اسلامی و چنین اندیشه هایی را رواج دهد. رادیو یک ماموریت اصلی دارد که به این مساله می پردازد که اصلا چرا باید حاکمیت اسلامی داشته باشیم و باید بتواند این چرایی را برای مخاطب تبیین کند.

وی اضافه کرد: حاکمیت اسلامی زمینه سازی برای معنویت و زندگی براساس دین و اندیشه و عقلانیت است و حرکت در این راستا یک وظیفه است. باید در این حوزه مصادیق را ارائه کرد که کشور چقدر در این راستا موفق بوده است.

شاه آبادی تاکید کرد: اولین توصیه من این است که کسی که به این مبانی اعتقاد ندارد برنامه سازی نکند چون از آن برنامه چیزی در نمی آید. اگر به این مسائل توجه نکنیم در مسیر گزارش های سکولار حرکت می کنیم. آنچه که باید امروز در مسیر آن حرکت کنیم چرایی حاکمیت اسلامی و مولفه های چنین حاکمیتی است.

وی با اشاره به تولید مجموعه ای از برنامه ها تصریح کرد: برنامه هایی در راستای ۴۰ سالگی انقلاب مشخص شده است که به لحاظ کمی خوب است اما کافی نیست. باید گام های جدی تر و بلندتری برداریم. رهبر معظم انقلاب این دهه را دهه پیشرفت و عدالت نامیده اند و نقدی داشته اند که اگرچه پیشرفت ها خوب است؛ اما هنوز با عدالت فاصله داریم. عدالت شاخصه ها و مولفه هایی دارد و برای اینکه این نقیصه را جبران کنیم باید به پژوهش های میدانی دست بزنیم و مطالبات موجود در فضای عدالت را ارزیابی کنیم.

معاون صدا با تاکید بر پرداختن به جایگاه ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: امروز هیچ اتفاقی در دنیا رخ نمی دهد مگر اینکه ایران در آن نقش دارد و این نقش را نمی توان نادیده گرفت. رادیو باید بتواند به این غرور ملی بپردازد و با برنامه سازی هایی آماری در این حوزه فعالیت کند.

وی همچنین بیان کرد: ما در بحث امید به زندگی در جهان در حوزه رتبه های علمی، مسائل فناوری، سلول های بنیادین و قدرت های نظامی جهان جایگاه خوبی داریم و باید به اینها بپردازیم البته باید در نقطه مقابل به ابهامات هم پاسخ دهیم.

شاه آبادی ادامه داد: معاونت سیاسی در خبر می تواند به صورت آماری به رتبه های پیشرفت ایران در جهان بپردازد اما کار رادیو این نیست؛ بلکه باید به تدریج در تحلیل ها، زمینه باور چنین آماری را مهیا کند و اعتماد مخاطب را افزایش دهد.

معاون صدا با توصیه به بهره گیری برنامه سازان از ساختارهای جدید عنوان کرد: ما از بعضی ساختارها استفاده نمی کنیم. نه به افراط در ساختار مسابقه در سیما و نه به تفریطی که در رادیو وجود دارد. باید از ساختارهای جدید بهره درست بگیریم و انتظار من از برنامه سازان این است که نوآوری و خلاقیت را در برنامه های خود داشته باشند.

موسیقی تکراری پخش نکنید

وی در بخش دیگر صحبت هایش خواستار بهره گیری از همه انواع موسیقی شد و تصریح کرد: تاکید روی شادی نباید باعث استفاده از یک نوع ظرفیت موسیقیایی شود. متاسفانه برخی از تهیه کنندگان و برنامه سازان به برخی موسیقی ها تعلق خاطر دارند و این باعث شده است که گنجینه ای از ۷۰ هزار موسیقی در رادیو نادیده گرفته شده و فقط برخی قطعات دائم به کار روند. ما برنامه شاد می خواهیم اما استفاده صرف و تمام از موسیقی مشخص می کند که خود برنامه ساز محتوا ندارد.

شاه آبادی همچنین گفت: برنامه سازان در استفاده از نویسنده های درجه یک کوتاهی نکنند. ما نمی توانیم با بضاعت موجود در حوزه نویسندگی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب کار کنیم و به قلم های جدید و یا نویسنده هایی که پیش از این در رادیو بوده اند نیاز داریم.

وی در پایان بیان کرد: تبیین درست اقداماتی که در کشور وجود دارد، از جمله وظایف ماست و امیدوارم برنامه ها حاوی نکات ارزشمند و مفید باشد و جهش و فصل جدیدی را در صداوسیما ایجاد کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.