کشف خمره سفالی دوره قاجار در گرمه

مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه گفت: یک خمره قدیمی دوره قاجار در محل ساختمان قدیمی زینبیه سرای سفید شهرستان گرمه کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ ملا صالحی مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه با اشاره به کشف یک خمره قدیمی دوره قاجار در محل ساختمان قدیمی زینبیه سرای سفید شهرستان گرمه گفت:  با توجه به بافت معماری و قدمت بنای زینبیه سرای سفید و همجواری با بنای تاریخی نظرگاه علی (ع) ، این خمره در محل مطبخ بنا بوده و برای نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه کاربرد داشته است.

ملاصالحی گفت: حین عملیات خاک برداری با ظاهر شدن اشیای تاریخی بلافاصله به نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اعلام شد تا با حضور در محل و در آوردن سالم اشیا از دل خاک برای حفظ و سلامت اشیای ارزشمند تاریخی کمک و همکاری شود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه بیان کرد: خمره و پیه سوز کشف شده از زینبیه سرای گرمه مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: در بسیاری از بنا‌های تاریخی که کاربری عمومی داشته اند مانند مساجد ، تکایا ، کاروان سرا‌ها و قلعه‌ها ، بسیاری از این نوع خمره‌ها برای نگهداری مایعات ، غلات و حبوبات استفاده می‌شده که مخصوص نگهداری مواد غذایی ساکنان بوده و کاربرد دیگری نداشته است.

انتهای پیام / ب 

کشف خمره سفالی در شهرستان گرمه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.