ضرورت وقف غدیر علوی در دارالمومنین کاشان

رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان گفت: دارالمومنین کاشان فقط دو نيت برای مصارف بزرگترين عيد شيعيان عيد ولايت و عيد غدير دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدي حافظيان رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: از 4 هزار و 95 رديف نيت ثبت شده در کاشان فقط دو نيت از سال گذشته تا کنون براي مصارف بزرگترين عيد شيعيان عيد غدير به ثبت رسيده است كه اين امر بيانگر غريب بودن غدير در امر وقف است.

وی اظهارداشت: واقفين و ديگر شهروندان كاشاني‌ به هر که طريقي مي توانند آثار و برکاتي خير حتي در قالب يک کتاب از خود به يادگار بگذارند و در زمينه وقف با نيت غدير نيز اهتمام داشته باشند تا غدير نيز همانند ايام محرم، عاشورايي برگزار شود.

به گفته وی، با توجه به اينکه اکثر نيات ثبت شده در کاشان مذهبي و ويژه روضه خواني و مساجد است تا کنون وقف براي غدير نتوانسته در بين خيرين به خوبي تبيين شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 2 هزار و 281 موقوفه در شهرستان کاشان شناسايي و در سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه به ثبت رسيده است افزود: از اين تعداد موقوفه در كاشان يكهزار و 522 موقوفه، 644 مسجد، 94 حسينيه، 2 زينبيه، 12 تکيه، 4 آرامستان و 3 دارالقرآن است.

به گفته وی،2190 موقوفه از اين تعداد به صورت متصرفي مستقيما تحت نظارت اداره اوقاف و امور خيريه كاشان است و 89 موقوفه داراي متولي است که توسط متوليان ذکر شده در وقفنامه ها و اشخاصي که برابر وقفنامه شرايط توليت داشته اند اداره مي شود.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان تصریح کرد: دو موقوفه در شهرستان کاشان بطور اشتراکي از سوي اداره اوقاف و امور خيريه كاشان و متولي وقف اداره مي شود.

حافظیان، اظهارداشت: اين موقوفات داراي 8 هزار و 573 رقبه وقف شده است که از اين تعداد 5 هزار و 728 رقبه متصرفي و2 هزار و 537 رقبه غير متصرفي و مابقي اشتراک التوليه هستند.

حافظيان گفت: از 8 هزار و 573 رقبه وقف شده در كاشان5728 رقبه متصرفی و 2537 رقبه غیر متصرفی و مابقی اشتراک التولیه می باشد که از این آمار 2284 رقبه دارای کاربری مسکونی، 808 رقبه کاربری تجاری، 2690 رقبه کاربری کشاورزی، 1033 رقبه کاربری مذهبی، 419 رقبه کاربری خدماتی، 79 رقبه کاربری اداری، 77 رقبه آموزشی بوده و مابقی رقبات دارای سایر کاربریها است.

وي با اشاره به اينكه براي موقوفات كاشان 4 هزار و 95 نيت از سوي واقفين خيرانديش به ثبت رسيده است، افزود: 356 نيت خيريه شامل کمک به ايتام و فقرا برابر نظر واقفین ، يكهزار و 312 نيت مذهبي شامل روضه خواني، 16 نيت عتبات عاليات شامل کمک به ساخت و ساز عتبات عاليات، 53 نيت مدارس علوم ديني شامل هزينه مدارس علوم ديني و طلاب مورد نظر واقف ، يكهزار و 349 نيت مساجد شامل کمک به ساخت و ساز و هزينه هاي جاري مساجد برابر نظر واقفین ، 204 نيت بقاع متبرکه شامل کمک به بازسازي و هزينه هاي جاري امامزادگان مورد نظر واقفین ، 805 نيت اجتماعي شامل کمک به هزينه هاي بازسازي، آب شرب آب انبارهاي مورد نظر واقفین و حمام هاي وقفي و غيره است.

حافظيان گفت: با توجه به ثبت موقوفات و رقبات در سامانه جامع بانک اطلاعات و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امورخيريه کليه مستاجرين رقبات وقفي برابر قوانين و مقررات اوقافي همه ساله نسبت به پرداخت اجاره بهاي خود اقدام مي كنند که اين مبالغ بدون کم و کاست به حساب هر موقوفه بطور جدا گانه واريز مي شود تا در موقع مقرر برابر نيت واقفين اجراي امينانه نيت انجام شود.

وي افزود: پرداخت هزينه هاي روضه خواني، هزينه هاي مساجد و اماکن متبرکه مورد نظر واقفين، هزينه هاي برخي مدارس علوم ديني برابر نيت واقف، و ساير نيات اجتماعي از جمله آب انبارها، حمام هاي وقفي و غيره برابر دستورالعمل هاي سازمان اوقاف و امورخيريه انجام مي شود و متعاقب آن ادارات تحقيق مستقر در ادارات کل اوقاف استانها ضمن بررسي اسناد و مدارک مفاصا حساب صادر مي شود.

به گفته وی، اکثر متقاضياني که براي وقف به اداره اوقاف و امور خيريه كاشان مراجعه مي كنند تقاضاي وقف براي روضه خواني يا احداث مساجد را دارند اما با توجه به شرايط اجتماعي امروز و نيازهاي روز جامعه از جمله کمک به تحصيل، کمک به تهيه جهيزيه بيش از ساير موارد نیاز است، از اين رو طي سالهاي گذشته با مشاوره به متقاضيان وقف سعي شده تا نيت واقفين برابر نيازهاي روز جامعه به روز شده و همخواني داشته باشد.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان، در پایان ثبت وقف يک موقوفه براي هزينه هاي جبهه هاي جهاد اسلامي در فلسطين، سوريه، لبنان و غيره را تاکیدکرد و گفت: واقفين هنگام وقف مي توانند خود و يا فرزندان خود را به عنوان متولي وقف قرار دهند و همه ساله با نظارت اداره اوقاف عمل به وقف داشته باشند.

 

انتهای پیام/م 

 

شناسایی 2 هزار و 281 موقوفه در شهرستان کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.