روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پاره‌ای از روایات کافی، شهری را که حضرت مهدی (عج)در آن حضور  دارد ذکر کرده‌اند: «صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و "طیبه"، منزل خوبی است.» این روایت به این‌که او در مدینة منوره مخفی می‌شود، اشاره دارد.


بیشتر بخوانید:دل‌های خود را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده کنیم


سرداب

یکی از کتاب‌هایی که به تازگی در نقد باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت توسط یکی از وهابیون معاصر نوشته شده است، کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة؛ نوشتۀ دکتر ناصر القفاری است. این کتاب در میان وهابیون شهرت خاصی یافته و از این‌رو شایسته است به شبهات آن به دقت پاسخ داد شود.

سرداب

هدف اصلی نویسنده، القای وجود تناقض در روایات مربوط به مکان زندگی امام مهدی(عج) است؛ او روایات شیعه که به مکان‌های مختلفی برای زندگی زندگی امام زمان اشاره دارد را دال بر تناقض‌گویی شیعه می‌داند!؛ به همین جهت اصل وجود امام عصر را انکار می‌کند.

اختلاف روایات محل زندگی و انکار وجود امام زمان
در ادامه خلاصه‌ای از شبهه ناصر القفاری را می‌خوانید:
پاره‌ای از روایات کافی، شهری را که او در آن مخفی شده است، ذکر کرده‌اند: «صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و "طیبه"، منزل خوبی است.» این روایت به این‌که او در مدینة منوره مخفی می‌شود، اشاره دارد؛و پاره‌ای از روایات می‌گویند او در برخی وادی‌های مکه پنهان شده است. در تفسیر عیاشی و غیر آن آمده است که اباجعفر گفت: برای صاحب این امر در برخی از این نواحی غیبتی خواهد بود و سپس با دست به منطقه «ذی‌طوی» اشاره کردند. لیکن احادیث آنها در ادعیه و زیاراتی که برای مشاهد ائمه است، اشاره می‌کند که او ساکن سرداب سامراست.
امام مهدی(عج) به اقتضای این‌که بشر است، به مکانی برای زندگی نیاز دارد. به‌جز آن، این مکان می‌تواند در مقاطع مختلف زمانی، تغییر یابد؛

علی‌رغم آن‌چه گذشت، یکی از شیعیان معاصر واقعیت را انکار کرده و می‌گوید: «هیچ روایتی وجود ندارد و در هیچ کتابی از کتاب‌های شیعه نیامده است که  حضرت مهدی در سرداب غایب شده است... و نیامده است که او هنگام ظهور از آن‌جا خارج می‌شود، بلکه خروج او از مکه است و میان رکن و مقام با او بیعت می‌شود»

برخی از زیاراتشان نیز از حیرت آنها درباره مکان پنهان شدن او حکایت دارد. پس او را صدا می‌زنند و می‌گویند: «ای کاش می‌دانستم در کجا مسکن گزیده‌ای یا کدامین سرزمین تو را در آغوش کشیده. آیا در کوه رضوی هستی یا در ذی‌طوی یا جای دیگر؟»با وجود این، پاره‌ای دیگر از روایاتشان می‌گوید او مکان ثابتی ندارد، بلکه میان مردم زندگی می‌کند. «در مراسم حج شرکت می‌کند و مردم را می‌بیند، ولی آنها او را نمی‌بینند.»

روایاتشان در مورد تعیین مکان او با یک‌دیگر این‌گونه اختلاف دارند و بر اساس اختلاف جناح‌های شیعی یا بر اساس اختلاف احوال و زمان‌ها، هر کس در این ‌باره رأیی را انتخاب می‌کند. تا زمانی که بازی فریب‌کاری و تزویر ادامه دارد، چنین اختلافی طبیعی‌ است؛ چرا که غایب آنها وجود خارجی ندارد.»

مکان‌های مختلف زندگی امام زمان(ع) در طول تاریخ

قفاری از این نکته بدیهی غفلت کرده است که اساساً خفای مکان زندگی یکی از لوازم غیبت است و به صورت طبیعی، مکان دقیق زندگی کسی که زندگی غایبانه دارد، مشخص نیست. در غیر این‌ صورت، بر فرض مشخص بودن مکان دقیق زندگی اصولاً غیبت مفهومی نخواهد داشت.
روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند.

در مورد روایاتی که محل سکونت امام مهدی(عج) را در دوران غیبت مکان‌های مختلفی چون مدینه، ذی‌طوی، رضوی و یا جاهای دیگر معرفی کرده‌اند، باید گفت میان این روایات هیچ تعارضی وجود ندارد؛ چرا که به مضمون همه آنها، بدون کم‌ترین اشکالی می‌توان ملتزم شد.

در توضیح مطلب باید دانست اولاً امام مهدی(عج) به اقتضای این‌که بشر است، به مکانی برای زندگی نیاز دارد. به‌جز آن، این مکان می‌تواند در مقاطع مختلف زمانی، تغییر یابد؛ یعنی آن حضرت در طول هزار و چند صد سالی که از عمر شریفشان گذشته است، مکان‌های مختلفی را برای زندگی انتخاب کرده‌اند یا می‌کنند. گاهی در مدینه سکونت گزیده‌ و گاه در مکه منزل کرده‌اند. گاه در ذی‌طوی زندگی کرده و گاهی در کوه رضوی بوده‌اند. زمانی نیز مکان‌های دیگر را برای سکونت برگزیده‌اند، ‌چنان‌که محل تولد و بخش‌های آغازین حیات مبارکشان شهر سامرا بوده است. همان‌طور که در توقیع مورد اشاره آقای قفاری تصریح شده است، علت خفای مکان دقیق آن حضرت، ایمن ماندن ایشان از شناسایی است.

روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند. برخی از این دو دسته روایت بدین قرارند:

1. روایاتی که از مکانی خاص یاد کرده‌اند
الف) مدینه: از امام باقر و امام صادق (ع) چنین روایت شده است:لا بدّ لصاحب هذا الأمر من غیبة و لا بدّ فی غیبته من عزلة و نعم المنزل طیبة؛صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و طیبه، منزل خوبی است.
امام صادق(عج) فرمود: برای صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ یکی از آن دو، طولانی خواهد بود تا آن‌جا که برخی می‌گویند مُرد و تعدادی می‌گویند کشته شد.

ب) کوه رضوی: «عبدالاعلی مولی آل سام می‌گوید: همراه امام صادق(عج) از منزل خارج شدم. چون به روحاء رسیدیم، آن حضرت گردن کشید و به کوه آن منطقه نگاه کرد و به من فرمود: این کوه را می‌بینی؟ به آن رضوی می‌گویند. از کوه‌های فارس بود که ما را دوست داشت. پس خداوند او را به سوی ما منتقل کرد. همانا در آن، هر درخت میوه‌داری است و آن‌جا محل امن خوبی برای شخص ترسان است ـ این جمله را دوبار تکرار فرمود ـ همانا برای صاحب این امر در آن دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی»

ج) ناحیه ذی‌طوی: امام باقر(عج) فرمود: «یکون لصاحب هذا الأمر غیبة فی بعض هذه الشّعاب.» ثمّ أوما بیده إلی ناحیة ذی طوی؛ «برای صاحب این امر در این نواحی غیبتی خواهد بود.» سپس با دست به منطقه ذی‌طوی اشاره کردند.

2. روایاتی که مکان حضرت را نامعلوم معرفی کرده‌اند
الف) امام صادق(عج) فرمود: برای صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ یکی از آن دو، طولانی خواهد بود تا آن‌جا که برخی می‌گویند مُرد و تعدادی می‌گویند کشته شد و بعضی می‌گویند رفت و بر اعتقاد به او از میان اصحابش جز تعداد اندکی باقی نخواهد ماند و بر جایگاهش هیچ‌کس از دوست و بیگانه آگاهی نمی‌یابد، مگر خدمت‌گزاری که به کارهای او می‌رسد.

ب) از آن حضرت در حدیث دیگری چنین نقل شده است:برای قائم دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی. در غیبت اول، از مکان او جز شیعیان مخصوصش خبر ندارند و در غیبت دیگر، جز دوستان مخصوصش از مکان او مطلع نیستند.*

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سادات
۱۳:۴۶ ۰۵ دی ۱۴۰۳
آقاجون تورو به مادرت حضرت زهرا قسمت میدم بیا ...بیا و منو از این همه گرفتاری دربیار???
Iran (Islamic Republic of)
سفیر فاطمه(س)
۰۹:۰۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۳
سلام آقا جانم کجایی عزیزدلم؟ دل هممون براتون تنگ شده.آقاجانم یادتون باشه ماشمارو ندیدیم و انقدر دوستتون داریم❤️.شما از خدا بخواین بقیه مدت غیبتتون رو بخاطر حضرت فاطمه (س)که دنیا بخاطر ایشون وجود اومده برما ببخشه انشاالله. همچنین توفیق امر به معروف و نهی از منکر که هدف قیام آقا امام حسین(ع) بود رو تازمان مرگ به مابده. منتظرتیم مولای من
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۳:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
یا صاحب الزمان ادرکنی یا صاحب الزمان اَغِِثْنی
یا مهدی ادرکنی عجل علی ظهورک
اللهمَّ صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
علیار
۰۱:۱۴ ۳۰ تير ۱۴۰۳
سلام خوبی اقا جان من مولای من نمی دانم چرا احساس میکنم تو تمام این پیام هارو می خوانی من هم دلم خواست برای تو بنویسم مولای من آدم خوبی نیستم اما تمام ذهنم سمت شما هست بی دلیل دنبال شما می گردم برای حرف زدن دوست دارم ساعتها کنارت بشینم با تو صحبت کنم چه چیزی نمی دانم ولی مشتاقانه دنبالتم انگار به دنبال پدرم می گردم دست نوازشت را می خواهم احساس میکنم برای من دیگران غریبه اند و تو تنها اشنای منی می دانم تو می خواهی من صدایت بزنم و گرنه من گنهکار چه رسد به صدا زدن تو هم صحبتی با تو بیشتر با من و کنار من باش دلتنگتم من پر از شوق میشم از فکر کردن به تو چه برسد به دیدار تو منتظرت هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
برای کسی که دنبال راهنمایی باشد راهنمای خوبی است برای دلی که درد دل می‌کند شنونده ایکه خسته نمی‌شود. برای کسی که دوستی ندارد همدم و یار .برای هرکس که صدایش کند پاسخ بی قید و شرط . انسانی که وجودش فرشته است از بی گناهی و پاکی . امام بزرگواری که از کنارت بودن رنجیده نمی‌شود و حضورش آسمان و زمین و پرندگان آواز شادی و سرمستی سر می‌دهند و با لذت حضورش بر بهشت فخر و مباهات می‌کنند
United States of America
علیرضا
۱۹:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
تنها میراث غدیر
حجت خدا
سلام بر مهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
امام زمان در سال 259هجری قمری در شهر سامرا به دنیا آمد پدر پنچ سالگی به مقام امامت نایل گردید و نهمین نسل از امام حسین علیه و دارای دو غیب که یکی کوتاه مدت بوده و ر سال 328هجری قمری به پایان رسیده و دیگر غیبم از همان سال آغاز گردیده
Switzerland
محمد
۱۱:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
آدمهای حول زودتر بمیرند تا آلوده به گناه نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
خیلی رنج میکشم وقتی راجع به هرچیزی سرچ میکنم خبر جدید دریافت میکنم به غیر از تو . واقعا خیلی برام سخته نه خودم بتونم پیدات کنم نه کشی بتونه راهنماییم کنه نه حتی بتونم درد دلی که در فراق تو دارم با کسب درمیون بذارم . سخته خیلی خیلی سخت . اگر تورو نشناخته بودم بدون تو بودن برام راحت تر بود ولی سخته انسان تو رو بشناسه و مجبور به زندگی بدون تو باشه مولا جان ...
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا
۰۹:۱۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
السلام علیک یا صاحب الزمان جانم فدایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
نمیدانم‌کجاست‌ولی‌روی‌زمین‌است‌‌اگر‌مکانش‌را‌کشف‌میکردم‌خیلی‌خوب‌بود‌‌از‌نظر‌تقوا‌که‌نمیتوانیم‌اورا‌پیداکنم‌چون‌باتقوانیستم‌وگناهانم‌بسیار‌ولی‌از‌نظر‌علمی‌ومحاسبه‌کار‌پیچیده‌وبسیار‌دشوار‌است‌ولی‌شدنی‌است‌‌واین‌تحقیق‌باممارست‌انسان‌را‌به‌همان‌تقوا‌میرساند‌که‌درب‌بسته‌را‌میگشاید‌واویافت‌میشود