یادداشت/علیرضا کاردار

انصاف، گمشده این روزهای زندگی‌مان

در این شرایط اقتصادی جای خالی «انصاف» به چشم می آید،انصافی که حلقه گمشده این روزهای بازار و اقتصاد و حتی زندگی ماست.

انصاف، گمشده این روزهای زندگی مانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم علیرضا کاردار نوشت:

«تو چند تا ثبت نام کردی؟ من که هرکار می کنم سایت پیغام خطا میده»، «من هرچی پول داشتم سکه و دلار خریدم»، «میگن دو ماه دیگه دو برابر میشه، من که نگهشون می دارم» و... این روزها این جمله ها در کنار جمله هایی مانند «امروز چقدر گرون تر شده؟»، «یک هفته است دارم دنبالش می گردم ولی گیر نیاوردم»، «چاره ای نیست، باید به همین قیمت بخریم» و... بیشترین مکالمات ما را تشکیل می دهند.

از همکاری که پای سیستم اداره دکمه بروزرسانی سایت پیش خرید را پشت سر هم فشار می دهد تا از قافله ثبت نام کنندگان عقب نیفتد، گرفته تا دوستی که در به در دنبال داروی نایاب پدرش و پوشک بدون حساسیت برای پسرش می گردد و چقدر در این شرایط اقتصادی جای خالی «انصاف» به چشم می آید. انصاف حلقه گمشده این روزهای بازار و اقتصاد و حتی زندگی ماست. از بده بستان های یک سوپرمارکت محلی گرفته تا معاملات نجومی فلان کارخانه و بهمان واردکننده، انصاف رخت بربسته و ما را تنها گذاشته است.

تا صحبت از انصاف می شود، انگشت اتهام به سوی کاسبی می رود که در این بازار جنسش را به قیمت روز می فروشد. غافل از این که همان کاسب باید فردا همان جنس را بیشتر از قیمت فروش امروزش بخرد.

هر چند این روزها نایاب هستند فروشندگانی که از ترس متهم شدن به گران فروشی، آن قدر ارزان فروشی می کنند که ورشکسته شوند! انصاف آن است که در این شرایط وقتی می بینیم فروشنده ای مجبور است جنسش را ارزان تر بفروشد تا بتواند سر ماه اجاره محل و قبض ها و دستمزد شاگرد و هزینه های دیگرش را برساند، برای فلان مبلغ پایین تر چانه نزنیم و از استیصالش سوءاستفاده نکنیم. تخفیف نخواهیم وقتی می بینیم چاره ای ندارد و با دل خون مجبور است قیمت ما را بپذیرد، به اصطلاح توی سر جنس نزنیم و با فلان فروشنده (حتی خیالی) مقایسه اش نکنیم تا قیمت را غیرمنصفانه پایین بیاوریم. چک های مان را پاس کنیم و به تعهدات مان عمل کنیم.

از سوی دیگر انصاف یعنی فروشنده نیز سود چند ماه رکود بازار را یک شبه از جیب مشتری درنیاورد، از مظلومیت خریدار سوءاستفاده نکنیم و به قول معروف توی رودربایستی نگذاریمش و جنس بیشتر از نیازش یا چیزی که واقعا لازم ندارد و نمی خواهد را بهش نفروشیم. انصاف یعنی به هم رحم کنیم، مراعات حال یکدیگر را بکنیم، مروت به خرج دهیم. فروشنده به مشتری و خریدار به فروشنده به چشم دشمن یا معدن سود به همدیگر نگاه نکنند. انصاف یعنی بیشتر از نیازمان خرید نکنیم تا برای بقیه هم بماند، جنس مان را انبار نکنیم تا وقتی بازار محتاج آن بود با سود بیشتری بفروشیم.

داستانی است که سال ها پیش وقتی در شهری قحطی آمد، گروهی خواستند هرچه گندم و جو می توانند انبار کنند تا به مشکل گرسنگی برنخورند. عالم شهر در میدان اصلی همه را جمع کرد و گفت اگر هرکه هرچه خوراکی دارد با دیگران تقسیم کند، نه تنها کسی گرسنه نمی ماند که حتی در کنار هم و با کمک یکدیگر می توانیم این دوره سخت را هم پشت سر بگذاریم. اگر انصاف را رعایت کنیم، نه تنها خودمان به سلامت از این برهه عبور خواهیم کرد که دیگران را هم می توانیم یاری برسانیم.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار