برای نخستین بار صورت گرفت؛

ثبت ۵ اثر منقول ایلام در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: برای نخستین بار پنج اثر تاریخی نفیس و کم نظیر این استان در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه این آثار شامل پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره است گفت: این گچبری ها شامل نقوش گیاهی و گچبری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

وی تاکید کرد: این گچبری ها پس از ثبت در فهرست آثار ملی ، مستندسازی شده و شماره ملی و کد بین المللی برای آنها تعریف می شود که در صورت دستبرد و سرقت در هر جای دنیا قابل شناسایی و بازگشت خواهند بود.

شنبه زاده گفت: این آثار همچنین قابلیت نمایش در نمایشگاه های بین المللی را دارند و به زودی در نمایشگاهی در کشور کره جنوبی به نمایش در می آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام یادآور شد: برای نخستین بار پس از گذشت ۸۵ سال از تصویب قانون حفظ آثار ملی، اسفندماه سال ۹۳، ۱۰ اثر منقول در کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب ایلام، حدود ۷۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده اند .

در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه و ... در بافت ویرانه های آن مشهود است.

تاکنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است که در ۲ فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/ب

ثبت ۵ اثر منقول ایلام در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.