کارشناس اقتصاد امور بین الملل  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سم مهلک نقدینگی،جان اقتصاد را تضعیف کرد

طاهری گفت:نقدینگی موجب مشکلات بزرگی همچون رانت خواری, فساد وآسیب پذیری اقتصاد کشور شده است.

سم مهلک نقدینگی،جان اقتصاد را تضعیف کردغلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد امور بین الملل  در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: نقدینگی سم مهلکی در جان اقتصاد ایران است و مسبب مشکلات بزرگی همچون رانت خواری, فساد وآسیب پذیری اقتصاد کشور شده است.

وی افزود : اقتصاد کشور به سه شیوه خصوصی، تعاونی و دولتی اداره می‌شود که براساس قانون اساسی، سهم بخش تعاونی 25 درصد اعلام شده است.

وی بیان کرد:درحال حاضر کمتر از 4 الی 5 درصد از سهم اقتصاد کشور به بخش تعاونی اختصاص یافته است درصورتی که اگر ما بخواهیم اقتصاد پویا و تولید محوری داشته باشیم باید مانند اوایل انقلاب به وسیله تعاونی‌ها،مشارکت مردم را در تولید افزایش دهیم و سرمایه های مردم را به سمت تولید هدایت کنیم.

طاهری در رابطه با هدفمند کردن واردات کالا، گفت : نمی‌توان به طور کامل جلوی واردات کالا را گرفت بلکه باید به واردات کالا نظم بخشید.

وی با تاکید بر اینکه  صادرات بی‌برنامه بیشتر از واردات برای کشور ضرر دارد، تصریح کرد: صادرات محصولاتی مانند طلا ، بنزین و مواد پتروشیمی که بصورت خام و با سود ناچیز صادر می‌شوند به مراتب بیشتر از واردات کالاهای ضروری و نیمه ضروری به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

طاهری اضافه کرد: تحریم،کابوس ملت ایران نیست. زیرا تنها 20 درصد از مشکلات حال حاضر ایران را تشکیل می‌دهد و 80 درصد از مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست گذاری های اشتباهی است که افزایش نقدینگی را در پی دارد.

وی بیان کرد: نقدینگی به معنای پول های سرگردانی است که باعث می‌شوند بخشی از جامعه روز به روز ضعیف تر و بخش دیگر که نقدینگی را در اختیار دارند روز به روز فربه شوند.

کارشناس اقتصاد امور بین الملل  با اشاره به اینکه در دسترس گذاشتن سکه ها با نرخ های مختلف انباشت نقدینگی را بیش از پیش در جامعه رواج داده است، از مردم خواست: به طوفان شایعات کمبود کالا دامن نزنند و ابزاری برای رسیدن رانت خوارها به مقاصدشان نباشند .

انتهای پیام /

نقدینگی معضل مهم اقتصاد کشور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار