الگوهای سعادت در واقعه عاشورا؛

چه کسی مانع ترور امام حسین (ع) قبل از واقعه عاشورا شد؟

رجبی دوانی کارشناس و محقق تاریخ اسلام، بخشی از زندگی «اَبوثُمامه صائدی» از یاران امام حسین(ع) را تشریح کرد.

چه کسی مانع ترور امام حسین (ع) قبلا از واقعه عاشورا شد؟/ صحابه جنگ آور امیرالمومنین (ع) که به یاران امام حسین(ع) پیوستمحمد حسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با موضوع معرفی یاران و اصحاب سیدالشهدا (ع) درباره یکی از شخصیت های تاثیرگذار کربلا «اَبوثُمامه صائدی» گفت: ابوثمامه صائدی از اصحاب امیرالمومنین و از دلاوران و جنگ آوران کوفه بود.هنگامی که مسلم بن عقیل از طرف امام به کوفه آمد، اَبوثُمامه صائدی از نخستین کسانی بود که در خدمت مسلم قرار گرفت و با او بیعت کرد.

اَبوثُمامه صائدی به سبب تجربه در فنون جنگی از سوی مسلم، مسئول تدارکات و خرید سلاح برای قیام و به دست گرفتن امور کوفه شد.

ابوثمامه هنگام قیام مسلم بن عقیل فرمانده یکی از بخش‌های چهارگانه سپاه او بود و بعد از شکست قیام مسلم توانست خود را به کربلا برساند و در محضر امام حاضر شد. ابوثمامه هنگامی که در کربلا عمر بن سعد لعنت الله علیه فرد جسور و پلیدی به نام کثیر بن عبدالله را برای مذاکره نزد امام حسین (ع) فرستاد، چون می دانست این فرد بسیار خطرناک است قصد داشت او را خلع سلاح کند تا هنگام رسیدن آن ملعون به امام خطری ایشان را تهدید نکند. اما کثیر این اجازه را به او نمی‌داد ولی ابوثمامه شرط کرد که باید  دست من بر روی قبضه شمشیر تو باشد چون من به تو اعتماد ندارم.آن ملعون که قصد جان امام را داشت وقتی با برخورد محکم ابوثمامه مواجه شد از کار خود دست کشید.

ابوثمامه همان کسی است که در ظهر عاشورا در هنگامه ظهر به امام حسین (ع) عرض کرد: یابن الرسول الله وقت شرعی ظهر و اقامه نماز شده است. سید الشهدا (ع) در حق او دعا فرمودند و این چنین گفتند: خداوند تو را از نمازگزاران واقعی قرار دهد که نماز را متذکر شدی. ابوثمامه پس از رزم نمایان در ظهر عاشورا در رکاب سرور و سالار شهیدان به شهادت رسید.

انتهای پیام/

چه کسی نماز ظهر عاشورا را به امام حسین (ع) یادآوری کرد؟

 

برچسب ها: محرم97 ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
دمش گرم
آخرین اخبار