پیشگیری از آنفلوانزا، قبل از شروع فصل سرما

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: گروه های آسیب پذیر در برابر بیماری آنفلوانزا لازم است قبل از شروع فصل سرما نسبت به تهیه و تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سید وحید احمدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره شیوع بیماری‌های واگیر و تنفسی در فصول سرد سال گفت: ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های مسری در بین مردم هستند که معمولا در تمام فصول هم در جامعه وجود دارند و موجب ایجاد بیماری می‌شوند.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه تجمعات انسانی می‌تواند میزان ابتلا به اینگونه بیماری‌ها را به علت تماس نزدیک با افراد بیمار و دارای علامت، تشدید کند اظهارکرد: از آنجا که برای بسیاری از بیماری‌های ویروسی داروی خاصی وجود ندارد و درمان‌ها صرفا در راستای کم کردن علائم و عوارض بیماری است، بهترین راه کنترل این بیماری‌ها رعایت چند نکته کوتاه بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ویروس‌ها از طریق هوا، دست‌های آلوده، آب و مواد غذایی آلوده می‌توانند به افراد سالم منتقل شوند گفت: با سرد شدن هوا، به علت مسدود شدن پنجره‌ها تهویه مکان‌های بسته کم شده و میزان ویروس‌های پخش شده در محیط توسط افراد بیمار، افزایش می‌یابد و به راحتی به دیگران منتقل می‌شود و به همین دلیل بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند انواع سرماخوردگی ها، آنفلوانزا، آبله مرغان و ... در این فصل‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نکات بهداشتی به مردم توصیه کرد: باید شهروندان نظافت دست‌ها را رعایت کرده و قبل از هرگونه خوردن و آشامیدن دست‌ها را به دقت با آب و صابون بشویند ضمن آنکه از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی، عطسه و سرفه پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: این افراد شامل بیماران مزمن ریوی، قلبی، دیابتی، افراد مبتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای سیستم ایمنی، افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار است.

 طباطبایی گفت: هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی حاد و تب دار لازم است تا قطع تب و بهبود حال عمومی، افراد در منزل استراحت کرده و در سرکار یا مدرسه حاضر نشوند.

درصورتی که افراد دارای علائم تنفسی هستند حتما به پزشک مراجعه کرده و هنگام حضور در مکان‌های جمعی و یا جمع خانواده از ماسک معمولی استفاده نمایند.

انتهای پیام /ی

شهروندان نظافت دست‌ها را رعایت کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار