کرمان؛

تولید روزانه 4هزار لیتر شیر شتر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج گفت :در این شهرستان سالیانه حدود 400 تن گوشت و روزانه 4هزار لیتر شیرشتر تولید می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، عظیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج گفت: با توجه به اینکه پرورش شتر در سالهای اخیر به عنوان یکی از پر سودترین بخش های دامداری در کشور مورد توجه قرار گرفته و اینکه در سالهای اخیر خشکسالی و کم آبی جمعیت دامی را کم کرده است در استان کرمان پرورش شتر در این شرایط مورد توجه قرار گرفته وباعث درآمدزایی بالای دامداران شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان فهرج از قطب های پرورش شتر در استان محسوب می شود افزود: در حال حاضر در این شهرستان حدود 2200 نفر شتر در حال پرورش و نگهداری هستند که با توجه به آب و هوای گرم و خشک این شهرستان و کم آبی و خشکسالی در سطح استان و نوع تغذیه شتر و مقاوم بودن شتر به کم آبی در مقایسه با سایر دامها از جمله ( گاو و گوسفند ) در یک دوره ی پرورشی و یا پرواربندی هم میزان شیر بیشتری حاصل می گردد و هم تولید گوشت بیشتر و با کیفیت ترمی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج ادامه داد: پرورش شتر نسبت به دامهای دیگر هزینه های کمتری داشته ولی درآمد بیشتری نصیب دامداران می گردد.

عظیمی با عنوان اینکه در حال حاضردر این شهرستان سالیانه حدود 400 تن گوشت و روزانه 4000 لیتر شیر تولید می شود، گفت: ظرفیت این شهرستان برای صدور پرورش شتر محدود نمی باشد که در صورت صدور حداقل 50 فقره مجوز باعث اشتغالزایی 70-50 نفر در سطح شهرستان خواهد شد

وی ادامه داد: در ایران سه نوع شتر دو کوهانه ، یک کوهانه و آمیخته در سراسر کشور وجود دارد اما شتر دو کاهانه به نسبت کمتر و تعداد بسیار اندک وجود دارد و اکثریت شتران کشور را شتران یک کوهانه تشکیل می دهند . شتران یک کوهانه دارای تیره های مختلفی از جمله : شتر ترکمن ، شتر بلوچی ، شتر بندی ، شتر کلکوئی تیپ شتران استان کرمان بویژه شهرستان فهرج شتر بندری می باشد اما به علت مجاورت و نزدیکی این شهرستان با استان سیستان و بلوچستان شتر بلوچی نیز به نسبت زیاد وارد شهرستان شده و به مرور زمان بومی شهرستان شده اند .

عظیمی اظهار کرد: شتر بهره اقتصادی بسیار بالایی دارد.از تمام اعضای این حیوان ازجمله شیر ، گوشت ، پشم ، چربی کوهان و ... می توان بهره اقتصادی برد. و از جمله قابلیت های اقتصادی این دام در شرایطی که حیوانات دیگر قادر به زیست و در نتیجه تولید نیستند می توان به قدرت تحرک زیاد و قابلیت پیمودن مسافت های طولانی در شرایط دشوار، قدرت حمل زیاد بار و محموله های سنگین که دیگر حیوانات قادر به حمل آن نیستند، قابلیت سازگاری و تحمل شرایط سخت طبیعی از قبیل کمبود علوفه و بی آبی و تغییرات شدید درجه حرارت ، قابلیت تولید محصولات دامی همانند سایر دامها از قبیل شیر ، گوشت و کرک نام برد.

 شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است دارای خواص بیشماری است . شیر شتر گرم و یا سرد آن نسبت به گاو و گوسفند خوشمزه تر می باشد و چربی آن سبک تر است و برای درمان بیماریهای کبدی و کم خونی و سل و بیماریهای شکنندگی استخوان ، نرمی استخوان و درمان سرماخوردگی ، تب ، آنفولانزا و همچنین درمان هپاتیت ب مفید است شتر می تواند مقدار زیادی شیر در حدود 8 – 4 کیلوگرم در روز تولید کند و این میزان در بعضی مواقع به 15 – 12 کیلوگرم در روز می رسد در مقابل گاوها ، قادر به تولید این مقدار شیر در شرایط آب و هوایی گرم و مراتع فقیر نیستند و دوره شیردوشی در شیرهای ماده بین 18- 15 ماه بوده با متوسط تولید روزانه 10 – 8 لیتر است .شیر شتر به دلیل تغذیه شتر از خار و سایر بوته های بیابانی در مقایسه با شیر گاو سدیم بیشتری داشته و کمی شورتر است و ویتامین های گروه B آن نسبت به شیر گوسفند و گاو بیشتر است و چربی شیر شتر در مقایسه با شیر گاو و شیر گوسفند کمتر است .

گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار بوده و در مقایسه با سایر گوشت های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است . میانگین وزن لاشه شتر 220 – 200 کیلوگرم و بازده لاشه 49 درصد می باشد . گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت ها فقدان مواد هورمونی و آنتی بیوتیک در آن است چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می کند همچنین وجود مواد طعم دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد براقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می دهد کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می کند .

انتهای پیام/ی

تولید روزانه 4هزار لیتر شیر شتر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار