باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

بوی محرم در کوچه پس کوچه های بیرجند

بیرق‌ها برافراشته شده‌اند، کوچه‌ها و خیابان‌ها رخت عزا به تن کرده‌اند و حال و هوای شهر عوض شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ماجرای امروز و دیروز و امسال و سال گذشته نیست، سال های سال است که عاشقان اهل بیت و امام حسین (ع) در ماه محرم به عزاداری می پردازند. امسال هم به رسم هر ساله با آمدن محرم عاشقان امام حسین (ع) در شهر تکیه گاه های زیادی بر پا می کنند و در حسینیه ها به استقبال عزادارای می روند.

چرا که در این روزها زمانی که پای سالار شهیدان به میان می آید، حضور همه ی اقشار جامعه، حتی جوانانی که شاید روزمرگی های زندگی شان دقیقا منطبق با اصول دینی نباشد،  به چشم می خورد چرا که همه به میدان می آیند تا سعادت غلامی در خانه اش را داشته باشند .

بوی محرم در کوچه پس کوچه های بیرجند

حسینیه گود و مراسم خاص حسنیه

حسینیه  گود بیرجند که در کوچه پایین شهر قرار دارد با قدمت 400 ساله خود هر سال پذیرای عزاداران ابا عبدالله الحسین است.  

نائب زاده پیر غلام در خصوص مراسم های سنتی این حسینیه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: طبق روال هر ساله مراسم عزاداری امام حسین (ع)با خواندن زیارت عاشورا  و سپس سخنرانی آغاز می شود .

وی می گوید: مراسم سنتی حسنیه به گونه ای است که هر فردی  با دست چپ خودش بازوی سمت راست طرف مجاور را گرفته و پای سمت راست به صورت مایل به سمت راست حرکت می کند و  پای سمت چپ نیز به عقب می رود و با مشت های بسته خود به سینه سمت چپ خود می زنند و در این میان برخی کلمه حسن،برخی حسین و گروهی یک صدا حیدر علی را تکرار می کنند و این ادامه دارد و حلقه بزرگتر می شود.

بوی محرم در کوچه پس کوچه های بیرجند

نائب زاده اظهارکرد: گاهی نیز سکوت حکم فرما است و شخصی چاووشی خوانی می کند که به این مراسم جذابیت بیشتری می دهد.

پیر غلام این حسینیه می گفت: من از زمان کودکی به همراه پدرم به این حسینیه می آمدم و اکنون سال هاست در ایام محرم سعادت نوکری و برگزاری مراسم حسنیه ابا عبدالله در این حسینیه را دارم.

در سوی دیگر این گفت و گو به سراغ سخنران حسینیه رفتیم حاج آقا اندلیب سخنران حسینیه گود گفت: حدود 40 سال است که این مسئولیت به من داده شده است.

بوی محرم در کوچه پس کوچه های بیرجند

وی افزود: در ماه محرم تمام حیاط و پشت بام ها فرش می شود و در ضلع جنوبی این حسینیه به وضع و خطابه سالار شهیدان می پردازم.

عندلیب اظهار کرد: گاهی جمعیتی که در این حسینیه جمع می شوند به بیش از 1000 نفر می رسد که در حیاط و پشت بام ها و اتاق ها می نشینند و در مراسم سخنرانی شرکت می کنند شور و عشقی وصف نشدنی در بین مردم به چشم می خورد.

عندلیب ادامه داد : بعد از پایان سخنرانی دسته زنجیرزنی حسینیه در شهر به راه می افتد در این بین مردم نذورات خود را در بین اعضای هیئت حسینی پخش می کنند.

بوی محرم در کوچه پس کوچه های بیرجند

وی در پایان گفت: پس از ختم مراسم مردم مهمان حسینیه هستند که معمولا با غذای گرم از عزاداران پذیرایی می شود .

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

برچسب ها: ائمه اطهار ، محرم 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار