مرمت خانه تاریخی «بار فروش» در کاشان آغازشد

عملیات مرمت پشت بام های خانه تاریخی بار فروش (خانه سفال کاشان) در شهرستان کاشان آغازشد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: عملیات مرمت این خانه تاریخی که خانه سفال تبدیل شده است، با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.

وی افزود: سبک سازی بام ها، انتقال خاک و لایه های فرسوده بام به بیرون از خانه، استحکام بخشی سقف ها، اجرا و اصلاح چفت بام، اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای اندود نهایی کاه گل پشت بام ها در دو لایه، از اقدامات مهم این پروژه مرمتی است.

به گفته وی، خانه تاریخی بارفروش با قدمت مربوط به دوره قاجار در محله معروف و تاریخی پشت مشهد زیر گذر آقا قرار دارد که شامل بخش اندرونی و بیرونی مستقل و دو حیاط جدا از هم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان تصریح کرد: سرداب، فضاهای شاه نشین، هشتی ورودی و ایوان تابستانی فضاهای اصلی این خانه تاریخی است.

جاوری یادآورشد: فضاهای اندرونی خانه به شیوه چهار طرف ساخته و در یک طبقه حول حیاط اندرونی قرار گرفته و حیاط بیرونی به صورت دو طرف ساخت و در یک طبقه بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 700 خانه تاریخی در کاشان وجود دارد گفت: 90 مورد از این خانه ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی، خانه تاریخی بارفروش در تاریخ 25/12/79 به شماره 3059 در فهرست آثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

شایان ذکر است: کاشان 325 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشو

 

انتهای پیام/م

مرمت خانه تاریخی «بار فروش» در کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار