نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی

مراسم نخل برداری از آیین‌های منحصر به فرد محرم و عزاداری در یزد محسوب می‌شود که روز عاشورا در نقاط مختلف استان یزد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ مراسم نخل برداری از آیین‌های منحصر به فرد محرم و عزاداری در یزد محسوب می‌شود که با همکاری و همیاری اهالی، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا برگزار می‌شود.

نکته جالب اینکه در برخی موارد، زرتشتیان یزد نیز در ساختن نخلها، همکاری دارند، زیرا آن‌ها نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) احترام و ارادت خاصی قائل هستند.

نخل که نماد تابوت حضرت امام حسین ع است در ظهر عاشورا توسط عزاداران به حرکت در می‌آید که بیشتر حسینیه‌ها وتکایا گردانده می‌شود.

عزاداران حسینی در دهه اول ماه محرم نخل را سیاهپوش و تزیین می‌کنند تا در ظهر عاشورا توسط خیل عظیم عزاداران حسینی به حرکت در آید.

نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی


نخل، نماد آزادگی و ایستادگی در برابر باطل

حاج حسن حسینی از مشتاقان و عزاداران امام حسین (ع) که بیش از هشتاد سال عمر از خدا گرفته است در باره آذین بندی نخل به عنوان تابوت سالار شهیدان می‌گوید: یک طرف نخل را آیینه بندی می‌کنند که آن نشان دهنده نورافشانی پیکر حضرت امام حسین (ع) است.

وی گفت: اما در طرف دیگر نخل که بصورت کامل با پارچه سیاه پوشانده می‌شود در قسمت وسط آن شمایلی از درخت سرو با رنگ سبز نصب شده است و از سرتا پای آن دشنه‌ها و شمشیر‌های فرو رفته در آن سرو است که نمایانگر زخم‌ها و تیر‌های وارد شده بر بدن سالار شهیدان است.

آقای حسینی افزود: در دو طرف دیگر به صورت قرینه، پرده سیاهی آویخته می‌شود که بر روی آن شکل شیر و بدن بی‌سر آغشته به خون نقاشی یا تکه‌دوزی شده است، در حالی که شیر با دهان خود بر آن بدن بوسه می‌زند و یا باقیمانده نوک دشنه‌ها و نیزه‌ها را از بدن مطهر خارج می‌کند.

نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی


نذر و توسل در نخل گردانی و اعتقاد به رفع حاجات

در ظهر عاشورا پس از اقامه نماز عزاداران نخل را به حرکت در می‌آورند.

احمد جوان بیست ساله‌ای که هرسال به زیر نخل می‌رود و در حرکت آن نقش دارد می‌گوید: من از پنج سالگی به همراه پدرم در نخل برداری شرکت کردم و این کاری است که از آبا و اجدامون به ما رسیده است و ما باید این اعتقاد و این رسم را حفظ کنیم چرا که غلامی حسین ع. لذت خاص خودش را دارد.

سید ناصر سالاری که از تهران آمده است و در کنار نخل با پای برهنه ایستاده و آماده است تا در حرکت نخل نقشی داشته باشد گفت: افرادی که زیر نخل می‌روند تا آن را به حرکت در آورند همه حاجت دارند چرا که من نذری داشتم و چند سال پیش در همین مکان متوسل شدم و حاجتم را گرفتم و حالا هرساله در این مراسم نخل برداری شرکت می‌کنم.

نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی

وی گفت: این مراسم شور و هیجان خاص خودش را دارد باید عاشق حسین (ع) باشی تا بفهمی.

دانیال امینی جوان مشکی پوشی که زیر نخل قرار داشت هم گفت: اعتقاد دارم به اینکه وقتی زیر نخل امام حسین میرم هر حاجتی دارم خود امام حسین بهم میده و تا حالا هم هر حاجتی داشتم براورده شده.

او گفت: جو معنوی که این مراسم داره احساس خیلی خوبی به ادم میده.

قدیمی‌ترین و بزرگترین نخل‌های کشور در یزد

فقیه زاده مسئول هیئات مذهبی استان یزد گفت: درشهر یزد دو نخل بسیار بزرگ وجود دارد که یکی را در میدان امیرچخماق و دیگری را در میدان بعثت قرار داده‌اند.

این دو نخل از بزرگترین نخل‌های حاضر در کشور است که نخل میدان بعثت یزد سال هاست در کنار حسینیه بعثت گذاشته شده است و نخل میدان امیر چقماق هم، سال گذشته پس از هفتاد سال دوباره به حرکت درآمد.

نخل برداری در همه شهر‌ها و مناطق استان یزد برگزار می‌شود و این اوج عشق و ارادت سوگواری‌های مردم یزد به سالار شهیدان است.

جمعیتی که در مراسم نخل برداری شرکت می‌کنند صد‌ها عاشق و دلداده اندکه نخل را به دوش می‌کشند و بدین شکل مراسم نمادین تشییع پیکر امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند.

نخل برداری، قدیمی‌ترین آیین عزاداران یزدی در عاشورای حسینی

انتهای پیام/ص

گزارش از سعیده صدیقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار