ورزشی که از آلزایمر جلوگیری می کند!

بعضو انجمن پزشکان ورزشی گفت : یماری آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن نام ها و آدرس‌ها آغاز و کم کم تا جایی پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین سعادت مهر  عضو انجمن پزشکان ورزشی با بیان این که ورزش منظم خطر ابتلا به آلزایمر را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد، افزود: ورزش‌های ذهنی مانند شطرنج وتمرینات هوازی با شدت متوسط در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است.

بیشتربخوانید : علامت هشدار دهنده‌ای که زنگ خطر آلزایمر را به صدا در می‌آورد!


وی گفت: آلزایمر بیشتر در بانوان و افراد بالای 65 سال دیده می‌شود. ضربه های ناگهانی، اضافه وزن و کم تحرکی، انزوا و گوشه گیری، بیماری هایی مثل دیابت، کلسترول و فشار خون بالا، کم خوابی و استرس از عوامل ایجاد آلزایمر بشمار می‌رود که تمام موارد ذکر شده با 30 دقیقه ورزش منظم روزانه قابل پیشگیری است. همچنین بالارفتن فعالیت قلبی و ذهنی مغز را وادار می‌کند تا ارتباطات تازه‌ای را به وجود بیاورد که این ارتباط به کاهش سرعت زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند.

سعادت مهر خاطرنشان کرد: مواد غذایی مثل قند و شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده و بدون سبوس مثل نان و برنج سفید و فست فود ها احتمال ابتلا به الزایمر را افزایش می‌دهند و در مقابل غذاهای سرشار از امگا3 یا چربی‌های مفید مثل ماهی های قزل آلا و ماهی تن این احتمال را کاهش می‌دهند. همچنین مواد غنی از اسید فولیک و منیزیم مغز را در برابر آلزایمر مقاوم می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیماری آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن نام ها و آدرس‌ها آغاز و کم کم تا جایی پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند. این بیماری یک بیماری مزمن، پیش رونده و تحلیل برنده سلول‌های مغزی است که به اختلال شناختی در فرد منجر می‌شود. فرد مبتلا در شناخت زمان، مکان و اشخاص دچار اختلال می شود و حافظه اخیرش از کار می افتد. در این بیماران بافت مغز تحلیل می رود، بافت و جرم مغز کوچک می شود و پلاک های پیری بافت مغز را احاطه می‌کند.
 
عضو انجمن پزشکان ورزشی گفت: ورزش منظم تا حد زیادی می‌تواند از افراد در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. ورزش در افراد مسن علاوه بر سلامت جسم و بدن باعث سلامت روح و روان هم می‌شود. از نتایج تاثیر مثبت ورزش بر روح و فکر انسانها جلوگیری از آلزایمر در کهنسالی است. ورزش کردن باعث بهبود گردش خون در فرد به ویژه در سیستم سلول‌های مغزی و عصبی می‌شود که این امر ترشح بهتر و موثر تر پروتیین و اسید کولین در این سلول ها را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از جمله ورزشهای مفید برای افراد مبتلا به آلزایمر پیاده روی روزانه، دوچرخه سواری جهت بهبود تعادل و افزایش خونرسانی به مغز، شنا جهت ایجاد شادابی، احساس آرامش و بهبود عملکرد قلب و ریه‌هاست.

سعادت مهر در پایان افزود: ورزش مداوم، شرکت در کلاس های گروهی در کنار رژیم غذایی سالم، خواب باکیفیت و از همه مهمتر مدیریت استرس می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید واقع شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

بهترین ورزش برای پیشگیری از آلزایمر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار