دو آیین عاشورایی بردسکن ثبت ملی شد

مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: نخل گردانی و علم گردانی دو آیین عاشورایی این شهرستان ثبت ملی شده است.

دو آیین عاشورایی بردسکن ثبت ملی شدبه گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهداحمد صابری زارع مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: علم گردانی از آئین‌های سنتی و ویژه ماه محرم است که در بردسکن و اکثر روستا‌های بردسکن اجرا می‌شود.
 
وی  افزود: در این مراسم علم و هیئت همراه به سراغ تک تک خانه‌ها می‌رود و مردم و علاقه‌مندان نیز نذورات خود را تقدیم می‌کنند .
 
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بردسکن تصریح کرد: روستای نظام آباد از روستا‌هایی است که در علم گردانی به سبک قدیم همچنان جایگاه خود را دارد و لذا این آئین به شماره ۶۳۵ به ثبت ملی رسیده است.
 
صابری زارع گفت: از دیگر آئین‌های محرم در بردسکن آئین نخل گردانی در شهر بردسکن است که این مراسم نیز در روز‌های تاسوعا و عاشورا انجام می‌شود.
 
وی افزود: نخل گردانی تابع قرارداد‌های محلی بوده و این موضوع حداقل از دوران صفویه تاکنون در بردسکن ادامه داشته است و آئین مذکور نیز به شماره ۸۳۵ به ثبت ملی رسیده است و مراسم پرده برداری از این آثار همزمان با مراسم خاص محرمی برگزار خواهد شد.
 
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: در همین راستا پرونده برخی ازآثار معنوی خاص محرم در دست اقدام است که جهت ثبت ملی به استان ارسال شده است که از جمله این آثار می‌توان به مراسم سینه زنی دور علم» در روستای برجک، مراسم «سفره حضرت ابوالفضل» و نیز تعزیه بردسکن» نام برد.
 
صابری زارع افزود:محرم در شهرستان بردسکن و در بین مردم این شهرستان حرمت ویژه‌ای دارد و حماسه بزرگ عاشورا و محرم در تاریخ ایران تأثیری عمیق در فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ایرانیان داشته است.
 
وی گفت: مردم بردسکن از گذشته‌های دور در ایام محرم و صفر در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و آئین و رسوم خاصی اجرا می‌کنند که به عنوان آئین‌های عاشورایی و محرم شناخته می‌شوند.
 
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بردسکن افزود: محرم وصفر و آئین‌های سوگواری و عاشورایی ریشه در باور‌های مردمی دارد و نشان دهنده عشق و ارادت مردم این خطه به خاندان عصمت و طهارت است در همین راستا تاکنون دو آئین از رسم و رسومات مربوط به محرم در بردسکن به ثبت ملی رسیده است.
 
انتهای پیام//و.ت
 

ثبت ملی آئین های  عاشورایی در بردسکن

برچسب ها: میراث فرهنگی ، محرم 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.