معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی عنوان کرد:

مجازات تخریب کننده میراث فرهنگی تا ۱۰ سال حبس پیش بینی شده است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی گفت: فردی که به نحوی خلل یا آسیبی به میراث فرهنگی وارد کند مجازات تا ۱۰ سال حبس را متحمل می‌شود.

مجازات تخریب کننده میراث فرهنگی تا ۱۰ سال حبس پیش بینی شده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدبخشی محبی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی در دوره آموزشی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اگر فردی در حال انجام جرم است بحث تعقیب، دستگیری، تشکیل پرونده و ارسال آن به حوزه قضائی از مهم‌ترین وظایف نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابطان قضائی خاص است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد قصد جرائم امنیتی و یا تخریب میراث فرهنگی را داشته باشند که ضابط قضائی خاص باید برابر قانون ازآن جلوگیری کند، افزود: رصد، شناسایی و دستگیری افرادی که فلزیاب تبلیغ می‌کنند را باید با دستور دادستانی انجام دهیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی با اشاره به سنگین‌تر بودن مجازات‌های تخریب میراث فرهنگی نسبت به دیگر مجازات ها، ادامه داد: ما با اجرای مجازات‌های سنگین براساس پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی از یگان حفاظت حمایت خواهیم کرد و علاوه براین از مجازات‌های تکمیلی نیز استفاده خواهد شد.

بخشی محبی با بیان اینکه اداره کل میراث و دیگر ادارات نقش آفرین، می‌توانند به عنوان شاکی پرونده اقدام کنند، گفت: در جایی که به آثار میراث فرهنگی ما لطمه وارد می‌کند یا باعث تزلزل می‌شود دادستانی این اختیار را دارد که از ادامه فعالیت جلوگیری کند و مردم هم می‌توانند از دادستانی تقاضا کنند که جلوی کار را گرفته و ازتخریب اثر تاریخی جلوگیری کند.

وی به آثار تاریخی سنگ نگاه‌های کمرمقبولا در طرقبه و شاندیز اشاره کرد و افزود: این سنگ نگاره‌ها که که سابقه چند هزار ساله دارد و می‌تواند به منبعی برای درآمد استان تبدیل شود، اما به ثبت نرسیده بود که با ورود دادستانی از تخریب آن جلوگیری شد.

انتهای پیام // ف. ش

 

مجازات‌های تخریب میراث فرهنگی سنگین تر از دیگر مجازات ها است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.