استقبال «ائتلاف بزرگ ملی» از بایومتریک رای دهندگان در انتخابات مجلس

ائتلاف بزرگ ملى افغانستان از تصميم دولت در مورد استفاده از تکنالوژى بايومتريک در انتخابات استقبال نموده و اعلام کرد که دروازه ­هاى بسته شده کميسيون انتخابات را باز کرده اند.

استقبال «ائتلاف بزرگ ملی» از بایومتریک رای دهندگان در انتخابات مجلسبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ائتلاف بزرگ ملى افغانستان از تصميم دولت در مورد استفاده از تکنالوژى بايومتريک در انتخابات استقبال نموده و اعلام کرد که دروازه ­هاى بسته شده کميسيون انتخابات را باز کرده اند.

برخى احزاب سياسى و ايتلاف بزرگ ملى، پروسۀ ثبت نام رای دهندگان انتخابات ٢٨ ميزان/ مهر مجلس را ناقص، زمينه ساز تقلب و بحران آفرين خوانده، خواستار ثبت نام مجدد با استفاده از تکنالوژى بايومتريک شده بودند.

همچنبن آنها طرحی را به منظور برگزاری انتخابات شفاف و تغيير سیستم کنونى (رای واحد غيرقابل انتقال) به نظام چند بُعدی (MDR)، به حکومت و کميسيون مستقل انتخابات پيشنهاد کرده اند.

احزاب سياسى در اعتراض به عملى نشدن خواست هاى شان، دروازه هاى دفاتر ولايتى کميسيون انتخابات را در ولايت هاى قندهار، هرات، بلخ و قندوز مسدود کرده بودند اما اکنون تمام اين دروازه ها باز شده است.

اخيرا کمیسیون انتخابات گفته است که عملی شدن تمامی خواسته های احزاب در انتخبابات پیش رو نمی تواند عملی شود اما به خاطر ایجاد شفافیت تلاش می شود تا در روز انتخابات رای دهندگان بایومتریک شوند و احزاب از این روند نظارت کنند.

همايون همايون، عضو ائتلاف بزرگ ملى در نشست مشترک با برخى اعضاى اين ائتلاف در کابل گفت که با اين اقدام کميسيون، دروازه هاى بسته شده دفاتر آن باز شده است.

به گفته او با آن که در پروسه توزيع تذکره و نصب استيکر به تذکره ها تقلب گسترده صورت گرفته است اما اگر انتخابات از طريق بايومتريک صورت گيرد، امکان تقلب در آن منتفى مى شود و انتخابات ٩٠ در صد شفاف خواهد بود.

وى افزود که بايد هرچه زودتر ميان احزاب و کميسيون مستقل انتخابات گفتمان صورت گيرد و کميسيون براى احزاب جزئيات بيشتری ارائه کند که چگونه اين پروسه را عملى مى کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار