حفظ حریم میمند در دستور کار میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ساخت هتل در روستای میمند در دستور کار نیست

حفظ حریم میمند در دستور کار میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ساخت هتل در روستای دستکند میمند و حتی در مجاورت آن در دستور کار این اداره کل قرار ندارد و باید حریم این اثر جهانی حفظ شود.

وی افزود: اقامتگاههای سنتی متناسب با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه و برای اسکان گردشگران بدون ایجاد هرگونه تغییر در ساختار و بافت تاریخی، در این روستا راه اندازی می شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات اهالی روستای میمند تصریح کرد: حل مشکلات موجود در این روستا با همکاری و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: هرگونه تغییرات و ایجاد زیرساخت در این روستا تابع ضوابط و مقررات مرتبط و آسیب رساندن به حریم روستای میمند غیر قابل جبران است و حتی می تواند سبب خروج این روستا از فهرست میراث جهانی شود.

وی افزود: روستای میمند نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است و باید تبلیغات گسترده در دستور کار مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند قرار گیرد.

فرخی با اشاره به مهاجرت اهالی میمند از این روستا تاکید کرد: با ایجاد کارگاه های مختلف صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی، زمینه احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و بومی این منطقه را فراهم کرد.

مسعود محمودی رئیس شورای اسلامی روستای میمند افزود: منبع آب در روستا جوابگوی مصرف ساکنان و گردشگران نیست و تیرهای برق نیز به دلیل فرسودگی باید هر چه زودتر تعویض شوند.

وی با بیان اینکه شرایط روستای میمند متفاوت با دیگر نقاط است ،تصریح کرد: برخی گردشگران و مسافرانی که از روستا بازدید می کنند به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی منطقه آشنایی ندارند و موجب مزاحمت و ناراحتی افراد بومی که اغلب کهنسال هم هستند می شوند.

رئیس شورای اسلامی روستای میمند تاکید کرد: لازم است دستور العمل بازدید، منشور اخلاقی و راهنمای مسیر برای رعایت حریم خصوصی ساکنان و حفظ منظر فرهنگی روستا تهیه شود و در اختیار گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: همچنین کلاس های آموزشی جهت آشنایی و آموزش اهالی بومی روستا با نحوه برخورد و پذیرایی گردشگران و میهمانان توسط میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شود.

محمودی با اشاره به نبود بودجه اختصاصی به این روستای جهانی بیان داشت: عواید بلیط فروشی مستقیما به خزانه واریز می شود و ساکنان هیچ سهمی از این درآمد ندارند، در حالی که جاده ورودی به روستا خاکی است.

وی افزود: حدود 30 خانوار در روستای میمند زندگی می کنند که در فصول مختلف سال این آمار متغیر است و با توجه به افزایش گردشگران و خانه های بوم گردی جوانان روستا تمایل بیشتری برای اشتغال و ماندن در منطقه پیدا کرده اند.

وی بیان کرد: مهمترین خطری که بافت منطقه را تهدید می کند ریزش سقف برخی خانه های بدون سکنه است که به دلیل ساختار آهکی و رطوبت، به مرور زمان اتفاق می افتد.

وی افزود: میراث فرهنگی هزینه ناچیزی برای مرمت و تعمیر خانه های روستا در اختیار ساکنان قرار می دهد و به همین دلیل بازسازی به کندی انجام می شود.

محمودی تاکید کرد: حضور راهنمایان گردشگری در روستا کمرنگ و در حد توزیع بروشور است که باید از نیروهای آموزش دیده استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی روستای میمند گفت: زیرساخت های روستا در بخش آب و برق برای گردشگران ضعیف است و در روزهای تعطیل که مسافر و گردشگر زیادی در منطقه وجود دارد با کمبود آب مواجه هستیم.

با گذشت سه سال از ثبت جهانی روستای تاریخی میمند، زیرساخت ها و امکانات گردشگری روستا به هیچ وجه جوابگوی حضور گردشگران در ایام شلوغ سال نیست.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار